۰

ایران به اروپا و حتی عربستان گاز صادر خواهد کرد

یک مشاور بین‌المللی در بخش انرژی با اشاره به احتمال بالای صادرات گاز ایران به اروپا در سال‌های آتی گفت: بسیاری از کشورهای اطراف ایران حتی عربستان در خلیج فارس در چند سال آینده به واردات گاز طبیعی از ایران نیاز پیدا خواهند کرد.
ایران به اروپا و حتی عربستان گاز صادر خواهد کرد
به گزارش «ميزنفت» به نقل از روزنامه اکسپرس تریبون، انتظار می‌رود توافق هسته‌ای تاریخی بین ایران و قدرت‌های جهانی جایگاه ایران را به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای تقویت کند و لغو تحریمها باعث ارتقای قابل توجه همکاری‌های ایران در بخش انرژی و دیگر بخش‌های اقتصادی شود.

مهدی کاظم‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوران انرژی افراز مستقر در انگلیس به روزنامه اکسپرس تریبون می‌گوید: البته که جایگاه ایران پس از توافق هسته‌ای تقویت شده است، اما به خاطر داشته باشید که ایران برخلاف عربستان اقتصاد متنوع‌تری دارد و لغو تحریمها به رشد بسیاری از بخش‌های اقتصادی این کشور منجر می‌شود و صرفا مربوط به نفت و گاز نیست.

شرکت مشاوران افراز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه اطلاعات مفصل به شرکت‌های نفت و گاز بین‌المللی درباره‌ بخش انرژی ایران است.

کاظم‌زاده درباره پروژه خط لوله ایران- پاکستان گفت: کار روی این پروژه‌ به دلیل تحریم‌ها متوقف نشده است بلکه در واقع به دلیل ناتوانی پاکستان در تامین هزینه‌های احداث بخش مربوط به خود و ساخت خط لوله بوده است.

وی در پاسخ به سوالی با اشاره به عدم تعادل منطقه‌ای در عرضه گاز گفت: بسیاری از همسایگان ایران در خلیج فارس در سالهای آتی به واردات گاز طبیعی از ایران نیاز پیدا خواهند کرد. این کشور‌ها شامل امارات، کویت و حتی عربستان هستند و ایران این ظرفیت را دارد که با توسعه میدان گازی پارس جنوبی به آنها گاز طبیعی بدهد.

ایران با قراردادهای جدید نفتی به دنبال جذب بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه در بخش بالادستی نفت و گاز خود در یک دهه آینده است و یک پنجم این مبلغ روی میادین دارای اولویت در مرز با عراق صرف خواهد شد.

در بخش پایین دستی ایران به دنبال جذب بیش از 62 میلیارد دلار برای احداث ظرفیت صادرات حدود 100 میلیارد متر مکعب گاز تا سال 2020 علاوه بر تامین تقاضای داخلی است.

به گفته کاظم زاده، لغو تحریمها علیه ایران همچنین به روی قیمت انرژی تاثیر داشته است چرا که انتظار می‌رود از سرگیری عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی باعث فشار نزولی روی قیمت نفت شود و در بلندمدت ادامه داشته باشد.

وی درباره احتمال صادرات گاز ایران به کشورهای اروپایی گفت: من احتمال احیای پروژه خط لوله نابوکو یا چیزی شبیه آن را زیاد می‌دانم. من در یک کنفرانس سطح بالا در وین حضور داشتم و در آنجا مقامات ایران تمایل خود را برای صادرات گاز به اروپا در پنج تا 10 سال آینده ابراز کردند.

کاظم زاده خاطرنشان کرد: موضوع جالب این است که عضو انرژی کیمسیون اتحادیه اروپا نیز به این موضوع علاقه مند است.

وی افزود: ایران یک بازار عظیم است که برای همه خریداران جا وجود دارد.


منبع: ایسنا
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب: 7899
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *