۰

سود 13 میلیارد دلاری هند از کاهش قیمت نفت خام

روزنامه بیزینس استاندارد هند نوشت:امسال به دلیل سقوط قیمت نفت در بازار های جهانی و رسیدن آن به 49.11 دلار در هر بشکه، هند در مخارج ارزی خود 88 هزار و 800 کرور روپیه (13 میلیارد دلار )صرفه جویی خواهد کرد.
سود 13 میلیارد دلاری هند از کاهش قیمت نفت خام - میز نفت
سود 13 میلیارد دلاری هند از کاهش قیمت نفت خام - میز نفت
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایرنا، بازار هند نشان دهنده قیمت متوسط نفت ترش عمان و دوبی و نفت شیرین برنت در پالایشگاه های هند است. قیمت کنونی نفت خام در بازار های هند به پایین ترین میزان خود در 6 ماه گذشته رسیده است.

«که راویچندران» کارشناس اقتصادی هند گفت: دولت در بودجه امسال خود قیمت متوسط نفت خام را 70 دلار در هر بشکه درنظر گرفته است. اگر قیمت کنونی هر بشکه نفت خام یعنی 58 دلار تا پایان سال ادامه یابد، این امر سبب صرفه جویی 78 هزار کرور روپیه (12 میلیارد دلار ) در هزینه های وارداتی شرکت های نفتی خواهد شد.

این کاهش سبب می شود 10 هزار و 800 کرور روپیه (1.691 میلیارد دلار) در هزینه یارانه ای دولت صرفه جویی شود.

اکنون هر یک دلار کاهش در قیمت نفت خام سبب کاهش هزینه های دولت به میزان شش هزار و 500 کرور روپیه (1.18 میلیارد دلار)می شود و هزینه های یارانه ای دولت نیز 900 کرور روپیه(140 میلیارد دلار) کاهش می یابد، اما این سود به دلیل ادامه سقوط ارزش روپیه در مقابل دلار آمریکا، کوتاه مدت خواهد بود.

در سه هفته گذشته روپیه هند 74 پیسه و یا 1.17 درصد در مقابل دلار آمریکا ارزش خود را از دست داده است .

براساس اعلام سازمان برنامه ریزی و تحلیل نفتی وابسته به وزارت نفت هند، هر یک روپیه افزایش قیمت دلار سبب افزایش هزینه های وارداتی به ارزش 7 هزارو 455 روپیه می شود.

کاهش قیمت نفت برای پالایشگاه های هند امری مثبت محسوب می شود زیرا هزینه های این شرکت های کاهش می یابد در نتیجه قیمت بنزین، گازوئیل، گاز خانگی و سایر محصولات نفتی در هند کاهش خواهد یافت و این امر به سود مصرف کنندگان هندی تمام می شود.

هند در سال مالی گذشته (2014- 15 ) 189 میلیون تن نفت خام به ارزش 112 میلیارد دلار وارد کرده است.

این کشور به دلیل رشد اقتصادی سریع به شدت به واردات انرژی وابسته است. نوسان در بازار های جهانی انرژی بر میزان رشد اقتصادی هند تاثیر زیادی می گذارد.
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۳
کد مطلب: 7907
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *