ضربه بانک مرکزی چین به نفت

20 مرداد 1394 ساعت 17:40

در پی اقدام چین در کاهش ارزش یوان دربرابر دلار آمریکا و ادامه عرضه بیش از حد نفت به بازار جهانی،بهای نفت پایه اروپا، برنت، دربازار معاملات نفتی روز سه شنبه لندن، کاهش یافت.


به گزارش «ميزنفت» به نقل از خبرگزاری فرانسه،  بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به عنوان مرجع و پایه برای قیمت گذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه سپتامبر با 63 سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 49 دلار و 78 سنت رسید.قمیت نفت شاخص نیویورک نیز در خریدهای الکترونیکی کاهش یافت.

بهای نفت شاخص اروپا و نیویورک در معاملات امروز در حالی کاهش می یابند که در پایان معاملات روز گذشته به یمن خرید های ارزان به ترتیب چهار درصد و دو درصد افزایش یافته بودند. 

اقدام سرمایه گذاران و کارگزاران بازار نفتی در خرید ارزان قیمت نفت در پی کاهش قیمت ها در معاملات روزهای کاری پیشین،به امید فروش آن با قیمتی بالاتر در آینده و در نتیجه سودبری بیشتر، در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر دارد.هنگامی که بهای نفت در یک روز کاری به شدت کاهش پیدا می‌کند سرمایه گذاران نفتی برای سود بیشتر در آینده، به خرید احتکاری ارزان قیمت نفت به امید فروش آن باقیمتی بالاتر در آینده اقدام می‌کنند و همین امر با توجه به هجوم خریداران برای خرید نفت، باعث می‌شود تا خیلی سریع روند بازار تغییر کند و از کاهش به افزایش گرایش پیدا کند.

اما امروز اقدام غیرمنتظره بانک مرکزی چین در کاهش ارزش یوان در برابر دلار ،بازارهای مالی و نفتی جهان را دستخوش تاثیرات خود قرار داد. 

بانک مرکزی چین نرخ برابری یوان با دلار را دو درصد کاهش داد اما خاطر نشان کرد از این به بعد به بازار اجازه دهد تا نرخ برابری این جفت ارزی را تعیین کند. 

دانیئل سوگارمان کارشناس شرکت کارگزاری مالیETX Capital در این باره می گوید تصمیمی که بانک مرکزی چین درباره نرخ برابری یوان/ دلار گرفته است ممکن است در کوتاه مدت در بازار مالی و در بازار کالاها و محصولاتی که با دلار خرید و فروش و تعیین قیمت می شوند مانند بازار نفت منفی تلقی شود.

وی در توضیح می گوید وقتی ارزش یوان در برابر دلار پایین باشد، برای سرمایه گذاران چینی که به تبع ارز یوان بیشتر در اختیار دارند خرید کالاها و محصولاتی مانند نفت که با دلار خرید و فروش و تعیین قیمت می شود گرانتر تمام می شود. به عبارت دیگر، یوان ضعیف درست است هزینه کار و صادرات را در چین کاهش می دهد و این گونه چین می تواند صادارت بیشتر و پرسودتری داشته باشد اما از آن طرف هزینه واردات مواد اولیه ای مانند نفت را بالا می برد. 

با این حال، کارشناسان کومرتسبانک تاثیر سیاست های ارزی چین در کاهش قیمت نفت در معاملات امروز زیاد موثر نمی دانند. آنها وجود عوامل بنیادی مانند فراوانی عرضه نفت و کاهش تقاضا برای این محصول را علت اصلی کاهش قیمت نفت در معاملات امروز می دانند. به باور این کارشناسان عوامل بنیادی تاثیر گذار در تعیین قیمت نفت هنوز هیچ تغییری نکرده است و روند افزایش عرضه نفت با وجود کاهش بیش از 50 درصدی قیمت آن از ماه ژوئن سال 2014 تاکنون یعنی از زمانی که بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال حدود 115 دلار خرید و فروش می شد، ادامه دارد. 

کارشناسان و تحلیلگران شرکت کارگزاری نفتی«پی وی ام اویل فیوچرز»( PVM Oil Futures)، نیز در همین باره می گویند امسال فراوانی عرضه نفت به بازار جهانی آنچنان زیاد است که چنین وضعی از 17 سال پیش تاکنون سابقه نداشته است. این بدان معناست که بازگشت قیمت ها به سال 2008منتفی نیست. 
 


کد مطلب: 7952

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/7952/ضربه-بانک-مرکزی-چین-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir