۰
بهای نفت، رکورد منفی زد

طلای سياه به خاک سياه نشست

قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی، کاهش چشمگیر داشت و به کمترین حد در شش سال گذشته رسید. برخی از کارشناسان، شروع این شوک را در کاهش ارزش یوان چین در مقابل دلار آمریکا ارزیابی می کنند.
طلای سياه به خاک سياه نشست
به گزارش «ميزنفت»، برخی تحولات سیاسی منطقه ای وجهانی در علت این کاهش دخیل است؛ بعد از انتشار خبر کاهش قیمت نفت، ارزش روبل روسیه هم بیست درصد افت کرد.

بانک جهانی پیش بینی کرده است لغو تحریمهای نفتی ایران، تاثیر بزرگی بر بازارهای جهانی نفت در سال آینده بگذارد و قیمت نفت را تا 10 دلار دیگر پایین بیاورد اما کارشناسان، زمان احتمالی ورود نفت به بازارها را اوایل زمستان میدانند ، زمانیکه بازار تشنه نفت ایران است.

* روز سیاهِ طلای سیاه
نفت به پایین ترین قیمت خود در شش سال گذشته رسید؛ 43 دلار و 8 سنت. این نرخی است که بازار نفت نیویورک روی هر بشکه نفت خام شیرین سبک گذاشت.

قیمت نفت در حالی آب رفته که سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در گزارش ماهانه اش، رشد اقتصاد جهانی و رشد قابل توجه تقاضای نفت را پیش بینی کرده بود.

 خطیبی، کارشناس صنعت نفت در همین باره با تاکید بر کاهش تقاضای نفت در بازارهای جهانی گفت: بازار نفت از بخش عرضه به خاطر مازاد عرضه و افزایش مقدار آن و همچنین از جانب تقاضا ( کاهش تقاضای بازار نفت ) تحت فشار است و ما شاهد روند نزولی قیمت نفت هستیم.)

پارسال بود که سعودی ها با زدبند پشت پرده با آمریکا ، کاهش قیمت نفت را کلید زدند. هدف از این اقدام خصمانه هم، فشارآوردن بر ایران در ماجرای هسته ای و منطقه ای و همچنین روسیه بود که ضمن عرضه زیادی نفت ، از اقدام اوپک در تنظیم مجدد آن جلوگیری کردند تا جایی که نفت ، یک سوم تا یک دوم ارزش خود را از دست داد و قیمت آن به زیر پنجاه دلار رسید.

جان دفتریوس، تحلیلگر اقتصادی بازارهای جهانی نفت در این باره گفت: " بنا بر اعلام سازمان نظارت مالی عربستان سعودی، ذخایر 664 میلیارد دلاری این کشور در سال گذشته 72 میلیارد دلارکاهش یافته است؛ بنابراین آنها وارد یک بحران بدهی شده اند و یکصد درصد تولید ناخالص داخلی این کشور به خاطر هزینه هایی که صورت داده اند خرج شده است. به رغم هزینه های زیادی که عربستان در یمن، سوریه ، لیبی و مصر دارد هیچ نشانه ای دال بر کاهش تولید عربستان برای تقویت قیمت نفت مشاهده نمی شود. "

حالا، غیر از عرضه زیادی عربستان و برخی کشورهای خارج از اوپک و کاهش تقاضا ، عامل موثر دیگر در کاهش جدید قیمت نفت ، کاهش ناگهانی ارزش یوانِ چین بوده است؛ چینی که دومین واردکننده و دومین مصرف کننده نفت جهان بعد از آمریکاست.

پس از کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و کاهش شدید ارزش سهام بورس پکن که تا 30 درصد هم افت داشت، چینی ها تصمیم گرفته اند با پایین آوردن ارزش پول ملی خود یعنی یوان در برابر دلار ، به جبران مافات پرداخته و از بازارهای صادارتی خود حفاظت کنند.

برخی کارشناسان هم می گویند: تحولات منطقه شمال آفریقا موجب شد تا دیکتاتوری ها در آن سقوط کند و نظامهای سلطنتی هم دچار لرزه شوند؛ تاثیر زنجیره وار وحشتناک این مسئله همانند آتشی بود که دامنه آن ممکن است به عربستان سعودی نیز کشیده شود.

عربستان سعودی همانند بانک جهانی نفت است. کارشناسان می گویند اگر این ناآرامی ها به عربستان سعودی برسد، آثار فاجعه بار آن بسیار شدید خواهد بود و هیچکس قادر نخواهد بود از این تاثیرات فرار کند زیرا همه به نفت عربستان سعودی وابسته هستند. با رسیدن بحران به عربستان سعودی، قیمت نفت در بازارهای جهانی به صورت بی سابقه ای افزایش خواهد یافت. آثار سوء این مسئله نه تنها از نظر اقتصادی مشهود خواهد بود بلکه مشکل جدی درزمینه فقدان نفت در جهان بروز خواهد یافت.

در ایم میان، ماه گذشته هم تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که چهل درصد نفت جهان را تامین می کند با اضافه شدن 170 هزار  بشکه در روز به 31.5 میلیون بشکه رسید. افزایش تولید اوپک در حالی اتفاق افتاد که عربستان سعودی اعلام کرد تولید روزانه خود را 203 هزار بشکه کاهش داده است. درعین حال، اقتصاد روسیه هم تحت تاثیر کاهش ارزش واحد پولی این کشور و همچنین کاهش بهای نفت است.


منبع: واحد مرکزی خبر
 
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 8006
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *