۰

نانو داروی ضد میکروبی توسط استاد زنجانی ساخته شد

دانشیار مرکز تحقیقات بیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نانو داروی ضد میکروبی را به صورت آزمایشگاهی در این دانشگاه ساخت.
نانو داروی ضد میکروبی توسط استاد زنجانی ساخته شد
به گزارش«ميزنفت»، مجتبی صلوتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از این تحقیق طراحی یک سامانه و سیستم رهایش کنترل شده دارو با استفاده از نانو ذرات دندریمر و آنتی بیوتیک سفتازیدیم به منظور درمان عفونت های باکتری های گرم منفی از جمله سودوموناس آئروژینوزا است.
وی اظهار کرد: بهره گیری از نانو ذرات دندریمر به عنوان حامل سفتازیدیم به غیر از افزایش اثر دارو، باعث کاهش تاثیر جانبی آن به علت کم شدن دوز مصرفی می شود.
دانشیار مرکز تحقیقات بیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: با استفاده از نانو دندریمرهای بارگذاری شده با سفتازیدیم، می توان به یک سامانه رها سازی دارو به صورت کنترل شده و هدفمند با زیست سازگاری بالا دست یافت که می تواند برای درمان بسیاری از بیماری های عفونی موثر باشد.
صلوتی اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که در نحوه درمان بسیاری از بیماری های عفونی وجود دارد، یک ترکیب دارویی غیر از موثر بودن از نظر درمانی، باید زیست تخریب پذیر و زیست سازگار و غیر سمی، از نظر اندازه حجم برای عبور از مسیرهای مختلف مناسب، دارای خاصیت انتشار در داخل سلول ها و رسیدن به هدف و محل بیولوژیکی خاص باشد.
دانشیار مرکز تحقیقات بیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: با انجام این تحقیق امکان دارو رسانی کنترل شده آنتی بیوتیک سفتازیدیم در قالب نانو ذرات دندریمر به وجود آمده است.
صلوتی ادامه داد: این طرح می تواند در صنعت داروسازی به منظور تولید نانو داروهای موثر در درمان بیماری های عفونی مورد استفاده قرار گیرد.
وی اظهار کرد: از زمان کشف آنتی بیوتیک ها به علت افراط در استعمال نابجای آنها در درمان بیماری های عفونی به تدریج تعدادی از باکتری ها در مقابل این داروها مقاومت پیدا کردند.
دانشیار مرکز تحقیقات بیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: اکثر متخصصان داروسازی به دنبال یافتن راه هایی هستند تا از طریق آن، داروها را به دقت به محل اثر اصلی خود برسانند تا بیشترین اثر درمانی را ایجاد کنند و بر اساس نتایج مطالعات، نانو ذرات از جمله نانو دندریمرها قادر به حل این مسایل و تسهیل رهاسازی داروها در محل های عفونی میکروبی هستند.
صلوتی اظهار کرد: بازده بالا و افزایش شاخص دارویی، بهبود حلالیت سرمی داروها، طولانی کردن گردش خون سیستمیک دارو و تحویل و رهایش دارو به بافت ها و سلول های هدف، کاهش اثرات سمی جانبی، کاهش دوز مصرفی، توزیع زیستی کنترل شده و در نهایت افزایش رضایت بیمار از جمله مزایای سیستم های نوین دارو رسانی است.
وی خاطرنشان کرد: در صورت ادامه تحقیقات در شرایط درون تنی و بررسی میزان سمیت نانو داروی طراحی شده در بدن حیوان، چنانچه مشخص شود که این سیستم مضر نبوده و اثرات مطلوبی حاصل شود، می توان این نانو دارو را در آینده به تولید انبوه رساند.
این نانو دارو با همکاری معصومه آقایاری، آرش ذبیحیان، علیرضا کاظمی زاده، ناهید شجری، مهرداد حمیدی و فرزانه مقتدر تولید شده است.


منبع:ایرنا
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 8011
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *