۰
درخواست جدید اروپا از آمریکا

باز هم وزارت خزانه داری!

بلومبرگ ویو نوشت طی برگزاری مذاکرات هسته ای، شرکت های اروپایی خواستار مشاوره وزارت خزانه داری آمریکا درباره سرمایه گذاری در ایران شدند.
باز هم وزارت خزانه داری!
به گزارش «ميزنفت»، پایگاه اینترنتی بلومبرگ ویو در گزارشی به قلم الی لِیک نوشت: در روزهای پایانی مذاکرات هسته ای ایران در وین اتریش، شرکای اروپایی آمریکا از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا خواستند نامه ای نوشته و در آن متعهد شود وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت های اروپایی در زمینه سرمایه گذاری در ایران مشاوره می دهد و اعلام کند پس از برداشته شدن تحریم ها آنها در چه زمینه هایی مجاز به سرمایه گذاری هستند.

دیپلمات های آمریکایی و اروپایی حاضر در مذاکرات هسته ای ایران به من -نویسنده- اعلام کردند این موضوع طی برگزاری مذاکرات که در پایان سال 2013 آغاز شد، مورد بحث بوده است اما درخواست اروپایی ها در زمینه نامه کری پذیرفته نشد تا آن که به نظر می رسید ایران به موافقت با مفاد توافق نامه هسته ای تمایل دارد.

این موضوع از اهمیت برخوردار است زیرا تحریم های ثانویه آمریکا -که سبب مجازات شرکت های خارجی خواهند شد که بانک های ایرانی، بخش نفت و دیگر بخش های اقتصادی این کشور معاملات تجاری انجام می دهند- همچنان بر سر جای خود باقی خواهد بود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا وعده داده است تنها در صورتی اجرای این تحریم ها را تعلیق خواهد کرد که ایران به مفاد توافق نامه هسته ای و ایجاد شفافیت در برنامه هسته ای اعلان شده خود پایبند باقی بماند.

دولت های اروپایی در این باره نگران هستند که اگر رئیس جمهوری بعدی آمریکا تصمیم به بازگرداندن تحریم ها در صورت نقض مفاد توافق هسته ای کند یا آن که اجرای تحریم هایی را که اوباما متوقف کرده، از سر بگیرد؛ بانک ها و شرکت های اروپایی دچار مشکل خواهند شد.

در همین حال، دیپلمات های اروپا در گفتگو با من اعلام کردند اگر قرار باشد فرصتی برای تداوم روند نظارت سخت گیرانه بر تأسیسات هسته ای وجود داشته باشد باید برخی منافع اقتصادی عاید ایران شود.

کری در نهایت در مقابل درخواست های اروپایی ها تسلیم شد و چند نامه خصوصی به وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان نوشت و در آنها وعده داد وزارت خزانه داری آمریکا با شرکت های اروپایی همکاری و آنها را درباره قوانین مرتبط با ایران پس از امضای توافق نامه هسته ای آگاه خواهد کرد.

دولت آمریکا چند نسخه از این نامه ها را ماه گذشته به عنوان بخشی از 18 سند در ارتباط با توافق ایران و تفسیرهای مرتبط با آن در اختیار کنگره قرار داد.

وزارت خزانه داری آمریکا در زمان ریاست جمهوری اوباما و رئیس جمهور پیشین آمریکا به بانک ها، شرکت های بیمه و دیگر شرکت های خارجی هشدار داده است در صورت انجام معاملات تجاری با ایران با خطر بیرون رانده شدن از بازارهای مالی آمریکا مواجه خواهند شد. زمانی که روند برداشته شدن بسیاری از تحریم های بین المللی اعمال شده بر ایران آغاز شود، وزارت خزانه داری آمریکا این نهادها را در جریان قوانین و سیاست های جدید قرار خواهد داد به ویژه بدین سبب که دولت اوباما وعده داده است تحریم های مرتبط با نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم از سوی ایران بر سر جای خود باقی خواهند ماند.

اما منتقدان توافق هسته ای ایران از ارسال این نامه ها از سوی کری انتقاد کرده اند و می گویند دولت آمریکا از هم اکنون به بازارها و شرکت های نگران تضمین داده است سرمایه گذاری در ایران با امنیت همراه است. منتقدان توافق هسته ای شواهد موجود در این باره را در پیش نویس بیانیه ای که دولت ماه گذشته در اختیار کنگره قرار داد، مشاهده کرده اند.

اعضای کنگره آمریکا که این بیانیه را رویت کرده اند می گویند وعده های دولت آمریکا شامل مشاوره و تذکر به دولت ها در صورتی خواهد بود که واشنگتن تصمیم به بازگرداندن تحریم ها بر ایران کند تا بدین ترتیب شرکت های خارجی شوکه نشوند.

خوآن زاراته کارشناس تأمین مالی تروریست ها در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی و مشاور امنیت ملی جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد: «خطر اینجاست که که ما باید به بازارها و بازیگران تضمین دهیم انجام معاملات تجاری با ایران بدون بر طرف شدن تهدید ها و خطرات ناشی از رفتارهای ایران از قبیل حمایت از تروریسم، امن است.»
مقامات بلندپایه آمریکایی از قبیل وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه این کشور شهادت داده اند که واشنگتن همچنان قصد دارد به اجرای تحریم های مرتبط با تروریسم علیه ایران ادامه دهد.

شرمن در نشست استماع کمیته بانکی سنای آمریکا در هفته گذشته اعلام کرد پیتر وست ماکوت سفیر انگلیس در آمریکا به او اطمینان داده است که دولتش به اعمال دوباره تحریم ها در صورت نقش مفاد توافق نامه هسته ای از سوی تهران متعهد است. شرمن گفت وست ماکوت همچنین به او گفت که این موضوع را درک می کند که به شرکت های سرمایه گذار خارجی در ایران -پس از اجرای توافق نامه- اجازه داده نخواهد شد در صورت بازگشت تحریم ها به سرمایه گذاری خود ادامه دهند.

ریچارد نفیو کارشناس تحریم که در ماه دسامبر تیم مذاکره کننده آمریکا با ایران را در ماه دسامبر ترک کرد، به من اعلام کرد انتظار دارد بیانیه آمریکا درباره تحریم ها منعکس کننده متن توافق نامه هسته ای ایران باشد که در آن آمده است شرکت هایی که قبل از اجرایی شدن تحریم ها معاملات تجاری در ایران آغاز کرده اند در صورت بازگشت تحریم ها، مجازات نخواهند شد.

نفیو همچنین گفت با دیدگاه زاراته در این باره مخالف است که دولت آمریکا در شرایطی خواهد بود که می تواند به سرمایه گذاران نگران درباره ورود به اقتصاد ایران تضمین دهد.

نفیو گفت: «فکر می کنم دست کم بازگشت پذیری تحریم ها به همراه باقی ماندن تحریم های ثانویه آمریکا بدین معناست که تجار و بانک ها همچنان درباره همکاری با ایران نگران خواهند بود.» او همچنین گفت: «پیام های ما در ارتباط با احتیاط و دقت در خودداری از انجام معاملات تجاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی -به سبب تحریم های ثانویه- سبب تضعیف شرایط سرمایه گذاری در ایران خواهد شد.»

برخی دیگر بر این باورند که احتمال از سر گیری تحریم ها به معنای ممانعت از انجام معاملات تجاری در ایران نیست.

مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها و کارشناس تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: «دولت این نامه ها را نوشته است. در این نامه ها آمده است: نگران نباشید برای بازگشت به ایران باید احساس آزادی کنید. سپس این تفسیر را از بازگشت پذیری تحریم ها ارائه کرده است تا سبب آرام شدن اعضای کنگره شود.»

ممکن است در نهایت حق با دوبوویتز باشد. بسیاری از کارشناسان تحریم پیش بینی می کنند که انزوای اقتصاد ایران در حال حاضر به پایان رسیده است. اما در همین حال، با اجرایی شدن توافق هسته ای ایران، می توان گفت دولت اوباما آشکارا در حال ادامه جنگ خفیف اقتصادی علیه دولت ایران است.
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۲۳
کد مطلب: 8033
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *