۰
آینده عراق چه می شود؟

چالش انرژی العبادی

حیدر العبادی نخست وزیر عراق با اعلام بسته ای از اصلاحات سیاسی که پارلمان این کشور به اجماع آنرا به تایید رساند به لانه زنبورهایی از نوع کشنده اش وارد شده است.
چالش انرژی العبادی
به گزارش «ميزنفت»، رای الیوم نوشت:

آیا اصلاحات حیدر العبادی نخست وزیر عراق زمینه را برای محاکمه رقیبش نوری المالکی که به فساد و هدر دادن اموال عمومی وطایفه گرایی متهم است، فراهم می کند؟ آیا حمایت آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق از نوری المالکی او را از ترور محافظت می کند؟ آیا اصلاحات به انتفاضه عراقی ها پایان می دهد؟

این منبع افزود: برای هیچ یک از نخست وزیران عراق لغو سهیم بندی های طایفه ای و برکناری شش شخصیت اصلی از جمله سه نماینده رئیس جمهور(ایاد علاوی، نوری المالکی و اسامه النجیفی) که از زمان اشغال عراق به دست آمریکایی ها و سرنگونی نظام صدام در مسندهای سیاسی این کشور قرار داشتند، کار سهل و ساده ای نیست.

این افراد که برخی از آنها به ارتباط داشتن با شبه نظامیان و برخی به فساد مالی و سیاسی متهم هستند بعید است در راه اصلاحاتی که حیدر العبادی در پیش گرفته است، سنگ اندازی کنند یا بخواهند از برگه هایی که در دست دارند به این طرح فشار آورند و آنرا به شکست بکشانند.

این منبع خاطر نشان کرد: حیدر العبادی با اجرای اصلاحات، دو گزینه پیش رو دارد یا استعفا دهد یا روند اصلاحاتی که پیش گرفته است آنرا به جلو ببرد اما به نظر می رسد گزینه دوم (اصلاحات) که تحت فشار قیام مردمی علیه فساد در بغداد و چند شهر دیگر عراق شروع شد و محاکمه فاسدان ، بهبود اوضاع خدماتی از جمله آب ،برق ، بهداشت ، آموزش و امنیت را خواستار شد به جایی رسیده است که شایسته یک کشوری نفت خیز نظیر عراق نیست.

این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت : جای ننگ و عار است که شهروند عراقی آب تمییز پیدا نمی کند در حالیکه دو رودخانه دجله و فرات در این سرزمین جریان دارد و جای ننگ است که ساعات روشنایی برق به کمتر از ده ساعت در روز کاهش پیدا کند.

این در حالی است که گاهی در فصل تابستان که میانگین حرارت و گرما به بیش از پنجاه وپنج درجه افزایش می یابد استفاده از برق کمتر از حد معمول خود است زیرا علت این وخامت اوضاع به افزایش دایره فساد، غارت اموال عمومی و بدست گرفتن پست ها توسط افرادی است که شایستگی آنرا ندارند و تمام این امکانات را به گرایش های طایفه ای ، حزبی و شبه نظامی خود محدود کرده اند.

این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت: برخی از تظاهر کنندگان خشمگین عراقی در حمایت از نظام صدام رئیس جمهور سابق عراق شعار دادند و این اقدام شگفت انگیز نیست زیرا به رغم محاصره ظالمانه در دوره صدام خدمات اساسی خیلی بهتر بود و فساد در پایین ترین حد خود قرار داشت و حتی بازسازی پل هایی که در حملات هوایی آمریکا در سال 1991 ویران شده بودند فقط در مدت یکسال بازسازی شدند.

معاون رئیس جمهور عراق در یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت: از زمان اشغال عراق به دست آمریکاییها بیش از یک تریلیون دلار یعنی (هزار میلیارد دلار) به تاراج و غارت رفته است و اسناد فاش شده نیز نشان می دهد حدود 65 هزار سرباز خیالی در فهرست ارتش عراق قرار داشته است و همچنین میلیاردها دلار برای خرید اسلحه پرداخت شده که این سلاح ها نه تنها به دست ما نرسیده و نخواهد رسید بلکه پول آنها به جیب فاسدان رفته است.

این منبع افزود: حیدر العبادی با لغو سه منصب نمایندگان رئیس جمهور، خودش را در تقابل با نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق که به طایفه گرایی و فساد در دوره اش متهم است، قرار داد.

این تقابل به معنای رفع مصونیت از نوری مالکی نیست و شاید زمینه را برای اجرای مطالبات قانونی و سیاسی با معرفی وی برای محاکمه به اتهام های بسیار زیاد در دوران مسئولیتش از جمله قتل و هدر دادن اموال عمومی فراهم کند.
این روزنامه نوشت: پیش گویی درخصوص نتیجه این تقابل و صدور حکم درباره مالکی ساده نیست زیرا وی شخصی با نفوذ است و شبه نظامیان طایفه ای در اختیار دارد که مطیع امرش هستند. همچنین محبوبیت مالکی در حزب الدعوه که خود العبادی نیز به این حزب گرایش دارد، بسیار زیاد است بنابراین نمی توان گفت وی به آسانی از عرصه سیاسی کنار گذاشته خواهد شد یا بقیه روزهای عمرش را پشت میله های زندان می گذارند.

این روزنامه نوشت:حمایت آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق از حیدر العبادی شاید برگه بزرگی در دستش باشد اما در میان هرج و مرج ، نبود امنیت و افزایش مخالفت فاسدان زیان دیده از اصلاحاتش نخست وزیر عراق وارد میدانی از مین کرده است که شاید در هر لحظه ای یکی از آنها منفجر شود.

این منبع در پایان نوشت: اگر حیدر العبادی نخست وزیر عراق تا پایان در راه اصلاحات خود گام بردارد زندگی اش در خطر شدیدی خواهد بود زیرا هیچ جایگزین دیگری برابرش قرار ندارد.
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۲۹
کد مطلب: 8034
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *