۰
راهکارهای ایجاد انگیزه در کارکنان جوان

رونوشت به مدیران نفتی

چگونگی کارکردن با کارکنان جوان، همواره یکی از دغدغه های مهم مدیران و سرپرستان سازمان های امروزه جوامع ماست. و به نظر می رسد این روزها چنین مشکلی، دشوارتر از همیشه شده است!
رونوشت به مدیران نفتی
در عصر شاهراه های پرسرعت فناوری های ارتباطی، کار کردن با نیروهای جوان و فاقد سابقه کاری می تواند برای نسلی که در سال های میانه عمر قرار دارد، گیج کننده، دشوار و سردرگم کننده تلقی شود. واقعیت اینست که همه نسل ها علاقه دارند تا خود را نسبت به نسل های بعدی، کوشاتر و باانگیزه تر و اثربخش تر نشان دهند. و ما چقدر زود، واقعیت ها را فراموش می کنیم. احتمالا شما نیز با من هم عقیده اید که کارکنان جوان در خط مقدم ارتباط با مشتریان هستند. گویی چهره سازمان را باید در ظاهر و رفتارهای آنان جستجو کرد.

بدین ترتیب، برای رقابتی ماندن در بازار و بیشینه نمودن سود، ضروری است که مدیران، مهارت ها و توانایی های کارکنان جوان خود را درک نموده و با آنها ارتباط برقرار کنند. اما این کار منوط به ایجاد تغییراتی در رفتارهای مدیران و سرپرستان خواهد بود.

ما در سازمان های خود با نسلی از کارکنان متولد دهه 1990 میلادی روبرو هستیم که همه عمر خود را در جهانی سرشار از فناوری های مهیج و جذاب و خیره کننده، دنیایی بی پایان از اطلاعات و تغییر در روش های ارتباطاتی همراه با دگرگونی های چشمگیر فرهنگی و اجتماعی سپری نموده اند.

همه ما بر این نکته اتفاق نظر داریم که در آموزش های ارائه شده به نسل جدید در مدارس و یا خانواده ها، توجه اندکی به مسئولیت پذیری شغلی و اخلاق کاری شده است. بسیاری از فرزندان ما هرگز در همه عمر خود، مطلبی در مورد ضرورت منظم بودن، مدیریت زمان، احترام به سرپرست و چگونگی داشتن مهارت های ارتباطی روشن و در نهایت اهمیت تعهد شغلی نشنیده اند.

در ادامه، من راهکارهایی را برای شما توضیح می دهم تا برای همکاری با جوانان، بتوان راهکارهایی اثربخش تر را به کار گرفت. با من همراه شوید:

* شیوه زندگی
نخستین نکته به بهبود محیط کاری مرتبط است. کارکنان جوان خود را همانگونه که هستند، خوب و یا بد، بپذیرید. با آنها همان طور که دوست دارند، برخورد کنید. تعدادی از اشتباهات آنها را بپذیرید. بر روی اشتباهات آنها تمرکز نکنید. روابط خود را با آنان بر اساس آنچه می توانند به خوبی انجام دهند، پایه گذاری کنید. آنها می توانند به کارکنانی علاقمند و پایبند به سازمان تبدیل شوند، اگر و تنها اگر آنها را جدی بگیرید و با احترام با آنها برخورد نمایید. با آنها خوش برخورد و گرم باشید. برای آنها گردهمایی های دوستانه برگزار کنید. ابزار طنز و سرگرمی را در روابط خود جدی بگیرید. برای موفقیت های شغلی و غیرشغلی آنان، جشن بگیرید. علایق غیرشغلی آنها را دنبال کنید و با اعضای خانواده، دوستان و والدین آنها ارتباط برقرار نمایید.

*نگرش
جوانان جستجوگر و پرتکاپوی هم روزگار ما، به دنبال استقلال طلبی هستند. درک این مفهوم به شما کمک می کند تا انگیزه های آنان را دوچندان کنید. پیشنهاد من استفاده از برنامه ریزی انعطاف پذیر و ارائه مشوق های مختلف برای بهبود عملکرد این کارکنان است. ارائه پاداش به آنها را به تاخیر نیندازید. پرداخت فوری پاداش، برگ برنده شماست. رفتارهای مثبت را شناسایی کنید و به آنها مسئولیت های بیشتری اعطا نمایید. جوانان امروز تشنه تنوع طلبی اند، لذا تلاش کنید که دامنه وظایف آنها را گسترش دهید. اهدافی تعیین کنید و با توانمند نمودن کارکنان تان، از آنها بخواهید که آن اهداف را محقق کنند. من تردیدی ندارم که با دیدن نتایج فعالیت های آنها، شگفت زده خواهید شد. اما آیا سرپرستان نیز باید نگرش های خود را تغییر دهند؟ پاسخ این سوال، مثبت است. بدون تغییر نگرش، هیچ کارمند جوانی، وارد مجموعه شما نخواهد شد.

*استفاده از جاذبه های تصویری، کلامی و گرافیکی
این جوانان، تا رسیدن به مرز 18 سالگی، بیش از 20000 ساعت از عمر خود را در برابر صفحه تلویزیون گذرانده اند. بیش از شش ساعت از روز را نیز در مقابل مانیتورها می گذرانند. لازم است شما نیز از ابزار فناوری در جهت منافع خود بهره بگیرید. با چند مثال آشنا شوید: ساخت فیلم های آموزشی برای کارکنان، استفاده از برنامه های رایانه ای شبیه ساز مشاغل و یا بازی های مدیریتی. باید پذیرفت که اسامی افراد نیز در بهبود فرآیندهای ارتباطی و کاری، مهم هستند. آنان را با نامی که دوست دارند، مخاطب قرار دهید. به علاوه، از ظرفیت های شبکه های رایانه ای برای تسهیل امور و پرهیز از چاپ صدها صفحه گزارش و دستور کار، استفاده کنید. جوانان امروز دیگ تمایلی به خواندن مطالب کاغذی ندارند. استفاده از کتابچه های راهنما و جزوات آموزشی را محدود نموده و تنها از این ابزارها در فعالیت های کلیدی مرتبط با موفقیت سازمان بهره بگیرید. از رایانامه و پیام رسان ها برای ارتباطات کاری بهره گیری کنید. با ایج

از گروه های غیرکاری و کاری در شبکه های پیام رسان و اجتماعی و تبادل عکس و ویدئو و هر آنچه که می تواند به بالا بردن توانایی های شما و همکاران تان بیانجامد، همزمان ارتباطات دوستانه و توسعه روابط شغلی را تضمین کنید.

* آموزش و نه تنها تعلیم دادن
اگر تعلیم دادن به معنای "چگونه" است، آموزش مترادف با "چرا " خواهد بود. این گروه های جوان، نیازمند دانستن اهداف برنامه های آموزشی شما و هر کاری که از آنها می خواهید، هستند. هرگز به حدس زدن اکتفا نکنید و اطمینان پیدا کنید که آنان از دلایل پافشاری شما بر کاری که انجام می دهید، آگاهند. باید بدانید که در دهه های اخیر، رفتارها و مهارت های یاد داده شده توسط آموزگاران و پدرها و مادرها دگرگون شده است. فقط آموزش های شغلی ای را برای کارکنان جوان خود در نظر بگیرید که به صورت مستقیم در موفقیت شغلی و بالا رفتن تعهد کاری آنها، تاثیرگذار است.

* ظاهر افراد
ظاهر کارکنان جوان و آن طور که در محیط شغلی به نظر می رسند، از دغدغه های ذهنی آنان است. کارکنان خود را به پوشیدن لباس های یکسان الزام نکنید. از رویکردهای جدید صنعت مد، موسیقی و تفریح جوانان اطلاع پیدا کنید. و تلاش کنید که کار و زندگی روزمره را در هم آمیزید.

این پنج مفهوم به شما کمک خواهند کرد تا روابط بهتری با کارکنان جوان خود برقرار نمایید. این موضوعات به معنای تغییر شیوه های زندگی و روابط شما نیست. شما تلاش می کنید که جوانان و دانش آموختگان وارد شده به محیط های کاری را درک کنید و از توانایی ها و مهارت های آنان برای بهبود کسب و کارتان بهره گیرید. جوانان می توانند بهره ور، باانگیزه و پیشرو باشند. سرعت یادگیری و همگام شدن با تغییرات در جوانان، ستودنی است. دوره جوانی خود را با این دوره مقایسه نکنید. تغییرات پرشتاب دنیای امروز را در داوری های خود لحاظ کنید. شما هرگز چیزی را از دست نخواهید داد، بلکه تنها در حال به دست آوردن خواهید بود. و بی تردید، رفتارهای شما بر زندگی امروز و فردای کارکنان جوان شما که در آغاز راه پر فراز و نشیب زیستن در عصر کنونی هستند، تاثیرگذار خواهد بود.


نویسنده: کن وایتینگ
مترجم: محسن داوری
منبع: www.wavesforsuccess.com
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب: 8104
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *