۰
قزاقستان هم نا امید شد

کاهش ارزش پول ملی

قزاقستان با توجه به آنکه روند کاهش قیمت نفت همچنان ادامه دارد و دیگر امیدی به افزایش قیمت نفت وجود ندارد برای جلوگیری از زیان بیشتر تصمیم گرفته است ارزش برابری پول خود را کاهش دهد.
کاهش ارزش پول ملی
به گزارش «ميزنفت» به نقل ازخبرگزاری فرانسه، قزاقستان که به شدت از کاهش قیمت نفت و رکود اقتصادی در روسیه متضرر شده است اکنون تصمیم گرفته است ارزش برابری تنگه، واحد پول ملی خود را کاهش دهد . نتیجه آنکه ارزش پول ملی قزاقستان آنچنان کاهش یافته که از 17 سال پیش تاکنون چنین کاهشی سابقه نداشته است. 

برای اینکه ارزش پول ملی قزاقستان در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان کاهش یابد دولت آن را به حال خود رها کرده است . به همین علت مردم به شدت نگران اوضاع هستند. برخی از مغازه و فروشگاهها بسته هستند. 

ارزش تنگه اکنون بیش از 20 درصد کاهش یافته است. بسیاری دانشجویان اکنون نگران افزایش شهریه دانشگاه شان هستند. 

این در حالی است که کریم ماسیوف نخست وزیر قزاقستان در نشست شورای وزیران این کشور از اجرای سیاست جدید پولی در کشور خبر داد که هدف از آن مبارزه با افزایش تورم در کشور است. 

دولت تاکنون میزان ارزش پول ملی قزاقستان در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان را تعیین می کرد و کمینه و بیشینه ای را برای نوسان ارزش تنگه در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان در نظر گرفته بود .اما با این تصمیم جدید به نظر می رسد دولت در نظر دارد اجازه دهد ارزش پول ملی قزاقستان در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان حالت شناور پیدا کند.تنها در روز گذشته از ارزش پول ملی قزاقستان در برابر دلار آمریکا پنج درصد کاهش یافت. 

در معاملات امروز هر 250 تنگه قزاقستان در برابر یک دلار داد و ستد می شد.این در حالی است که در معاملات روز سه شنبه همین هفته هر 188 تنگه در برابر یک دلار معامله می شد. از سال 1988 تاکنون سابقه نداشته است که ارزش پول ملی قزاقستان در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان تا این حد کاهش داشته باشد.به همین علت این افت شدید، اکنون مردم و صاحبان شرکت ها را به شدت نگران کرده است. بسیاری از شرکت ها و مردم به همین علت اکنون مجبور شده اند هزینه های خود را کاهش دهند.

کارشناسان مسائل اقتصادی و مالی می گویند پیش بینی می کنند با ادامه این وضع رشد اقتصادی کشور در شش ماهه دوم امسال به صفر درصد برسد.

مردم قزاقستان در این باره تجربه دارند . مقامات این در فوریه سال 2014 نیز اجازه دادند ارزش تنگه در برابر دلار بیش از 20 درصد کاهش یافت. البته در این سال علت اصلی کاهش ارزش پول ملی قزاقستان در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان ، کاهش ارزش روبل روسیه بود که اقتصاد قزاقستان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده بود. از این تاریخ به بعد ارزش روبل به علت تحریم های کشورهای غربی علیه این کشور و کاهش ارزش نفت، بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد. قزاقستان اکنون در همین وضع روسیه قرار گرفته است . چون قزاقستان نیز کشوری نفت خیز است و کاهش قیمت نفت اقتصاد آن را به شدت کاهش داده است. 

کارشناسان می گویند کاهش ارزش پول ملی قزاقستان در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان اوضاع از نظر مالی و اقتصادی کشور بدتر خواهد کرد زیرا دولت این کشور مجبور است برای حمایت از بانک ها و شرکتهای خود ذخایر ارزی کافی در اختیار داشته باشد. 

نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان که از 25 سال پیش تاکنون قدرت را در این کشور در اختیار دارد هشدار داد کشورش باید کمربندهایش را سفت کند زیرا ما باید خود را برای کاهش قیمت تا حد 30 تا 40دلار آماده کنیم . وی هشدار داد قیمت نفت از این هم پایین تر خواهد آمد و در نتیجه درآمدهای ارزی کشور نیز کاهش خواهد یافت. رئیس جمهور قزاقستان در حالی درباره وخامت اوضاع اقتصادی در کشورش هشدار می دهد که این کشور یکی از شکوفا ترین اقتصادها رادر میان کشورهای فقیر آسیانه میانه تاکنون داشته است. 

بر اساس اعلام آژانس استاندارد اند پورز درآمدهای نفتی بین 20 تا 30درصد آمدهای ارزی قزاقستان را تشکیل می دهد . صادرات نفت 60 درصد صادرات کلی این کشور را تشکیل می دهد. 
 
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 8258
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *