۰
تحلیل رویترز از بازار نفت

رکود قراردادهای بلند مدت

تحلیلگران بازارهای فرآورده های نفتی می گویند بهای نفت در سالهای آینده پایین باقی خواهد ماند که این مسئله تورم را مهار می کند و در تقویت رشد جهانی موثر خواهد بود. با توجه به عرضه زیاد نفت ، سال گذشته نفت خام بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد و بسیاری از شرکتها به ویژه شرکتهای آمریکایی می گویند اگر اوضاع بازار بهبود نیابد شاید به زودی مجبور شوند تولید خود را کاهش دهند که این مسئله عرضه را کاهش خواهد داد.
رکود قراردادهای بلند مدت
به گزارش «ميزنفت»، رویترز نوشت:

پس از این واکنش شرکتهای نفتی ، بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کردند بهای نفت امسال یا در سال2016 افزایش یابد که به دنبال آن تورم نیز افزایش خواهد یافت اما بازارهای فرآورده های نفتی چیز دیگری را نشان می دهند. 

قراردادهای بلندمدت نفت خام در بازار بورسهای بزرگ مانند بورس تجاری نیویورک و اینترکانتیننتال نشان می دهد در چند ماه گذشته بهای نفت برای تحویل در 5 سال آینده به شدت کاهش یافته است. 

بهای نفت خام سبک آمریکا درحال حاضر برای تحویل در ماههای آینده حدود 42 دلار در هر بشکه است و برای تحویل در سال 2020 تنها 20 دلار افزایش یافته است. 

بهای نفت در قرادادهای بلندمدت معمولا از ثبات بیشتری برخوردار است و معمولا تغییر نمی کند حتی اگر قیمت در بازار تحویلهای فوری به شدت کاهش یابد. 

قیمت همه قراردادهای مدت دار ماهانه برای سالهای آینده که به منحنی قیمتهای آینده معروف است به شدت سیر نزولی داشته است. 

امریتا سینگ تحلیلگر امور نفت در مرکز مشورتی «انرژی اسپکتس» گفت :« این منحنی نشان می دهد قیمتها برای مدتی پایین باقی خواهد ماند.» 

تحلیلگران می گویند منحنی قیمتهای آینده نشان می دهد با توجه به عرضه شدید در بازار که احتمالا ادامه نیز خواهد داشت ، قیمت پایین نفت برای مدتی پایین باقی خواهد ماند. با اقدام عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به افزایش تولید برای حفظ سهم خود در بازار در مقابله با دیگر رقبا مانند تولیدکنندگان نفت شیست در آمریکا ، بهای نفت سال گذشته به شدت کاهش یافت. 

بهای نفت برنت دریای شمال از بیش از 115 دلار در هر بشکه در سال گذشته به حدود 45 دلار در ژانویه گذشته رسید. 
بهای نفت پس از آن افزایش یافت اما بار دیگر به سطحی که از زمان آغاز بحران مالی و رکود بلندمدت در سال 2009-2008 سابقه نداشته است رسید. 

تولید نفت در آمریکا در پنج سال گذشته با فن‌آوریهای جدید استخراج نفت شیست ، بیش از چهار میلیون بشکه در روز افزایش یافته که به همین علت فروش اوپک کاهش یافته است. تولید جهانی نفت در حال حاضر روزانه حدود سه میلیون بشکه بیشتر از تقاضا است. 

با کاهش قیمتها ، بسیاری از تولید کنندگان به حفظ تولیدات خود در آینده به صورت فرآورده های نفتی و فروش نفتی که در سالهای 2016 و 2017 و پس از آن تولید خواهند کرد از طریق قراردادهای بلندمدت ، متوسل شده اند. 
این مسئله موجب شده است قیمت نفت در قراردادهای مدت دار با کاهش قیمتها در بازار تحویل فوری کاهش یابد و به دنبال آن منحنی قیمتهای آینده نفت نیز سیر نزولی پیدا کند. 

این درحالی است که قیمت نفت در قراردادهای مدت دار در سالهای 2008 و 2009 در زمان بحران اقتصادی ثابت بود. 
بهای نفت خام آمریکا در قراردادهای مدت دار برای پنج سال آینده تنها 30 دلار بالاتر از قیمت بازار تحویل فوری در نظر گرفته شده است که منحنی قیمت نفت را به شدت نزولی کرده است. 

درحال حاضر با کاهش این حاشیه در قراردادهای پنج سال آینده به کمتر از 20 دلار ، این منحتی سیر نزولی تری پیدا کرده است. 

سینگ گفت :« در حال حاضر در مقایسه با سال 2008 در موازنات نقص وجود دارد. درحال حاضر ما بیش از سه میلیون بشکه در روز مازاد عرضه داریم که تولیدکنندگان در مقابله با شرکتهای تولیدکننده نفت شیست آن را حفظ کرده اند.» 
اولیویر ژاکوب تحلیلگر امور نفت در «پتروماکس» سوئیس گفت :« بسیاری از تحلیلگران می گویند بهای نفت نمی تواند برای مدت بسیار طولانی در این سطح پایین باقی بماند اما بازار قراردادهای مدت دار چنین چیزی را به ما نمی گوید.» 
وی افزود :« این بازارها نشان می دهند قیمتها در زمان نزدیک بهبود نخواهد یافت.»
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 8262
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *