۰

مقام روسی: تحویل اس 300 به ایران عالی ترین تصمیم است

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان، با اشاره به آخرین مراحل برنامه ریزی تحویل سامانه های دفاع موشکی اس 300 ساخت این کشور به ایران که قرارداد آن سال 2007 امضا شده بود، اعلام کرد، تحویل سامانه ها عالی ترین تصمیم است.
مقام روسی: تحویل اس 300 به ایران عالی ترین تصمیم است
به گزارش«ميزنفت»،خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز جمعه به نقل از 'ضمیر کابولوف' مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد:' این سامانه ها کمک کننده تامین امنیت تاسیسات هسته ای صلح آمیز ایران است که با همکاری روسیه ساخته شده است.
کابولوف افزود: ' تحویل سامانه اس 300 که مطلقا تدافعی است عالی ترین اقدام خواهد بود و تامین کننده امنیت حوزه های تحت پوشش است و امیدواریم هفته آینده موافقتنامه تحویل این سامانه ها امضا شود.'
ایران و روسیه سال 2007 قرار داد خرید چند آتشبار اس 300 را امضا کردند که با فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی سال 2010 و در زمان ریاست جمهوری 'دمیتری مدودیف' در روسیه با وجودپرداخت بخشی از ارزش قرار داد به مسکو، لغو شد و ایران هم پیگیری قضایی بین المللی را در دستور کار قرار داد که اکنون با اعلام رسمی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، رایزنی برای توافق دو کشور در این زمینه هم جریان دارد.
اس-300 با ماموریت تعریف شده و کاربردی پوشش گسترده دفاعی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن قادر به نابود کردن اهداف بالستیک و حمله به اهداف زمینی بوده و همچنین می تواند هواپیماهای مهاجم را از فاصله 150 کیلومتری در ارتفاع 27 کیلومتری هدف قرار دهند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در باره قرارداد تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 به ایران گفت که روسیه در اجرای این قرارداد به تحریم های آمریکا توجه نمی کند.
لاوروف روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به واشنگتن توصیه می کنیم که قبل از این که در مورد تحریم سخن گوید قرارداد تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 به ایران را مطالعه کند. تحریم های آمریکایی به ما مربوط نمی شود. روسیه فقط به تعهدات بین المللی خود عمل می کند.
وی افزود: تمام تحریم های یکجانبه که بدون مجوز شورای امنیت و با نقض معیارهای قوانین بین المللی اعمال شده است، برای ما اهمیتی ندارد.
سایت عربی شبکه خبری راشاتودی نیز روز جمعه نوشت: یک مقام وزارت خارجه روسیه از تحویل سامانه دفاعی اس-300 به عنوان محافظت از تاسیسات هسته ای ساخت روسیه در ایران خبر داد.
به گزارش ایرنا راشاتودی به نقل از ضمیر کابولوف فرستاده ویژه روسیه به افغانستان و مدیر میز موسوم به «بخش دوم آسیا» در وزارت خارجه روسیه گزارش داد: سامانه دفاع هوایی اس-300 صرفا دفاعی است و صدور آن به ایران می تواند امنیت تاسیسات هسته ای ساخت روسیه در ایران را تضمین کند.
به نوشته راشاتودی، اکنون کابالوف مقام مطلع روس با اشاره به نقش موثر سامانه دفاع هوایی اس- 300 در حفظ تاسیسات هسته ای مرتبط با منافع روسیه در ایران می گوید: هیات بلندپایه نظامی ایران هفته آینده به مسکو خواهد آمد و در نمایشگاه دستاوردهای هوایی مکس نیز شرکت خواهد کرد.
این شبکه به نقل از این مقام وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: هیات نظامی ایران در مسکو درباره همکاری نظامی- تکنولوژیکی دو طرف بحث و گفت وگو خواهد کرد و این گفتگوها شامل سامانه دفاع موشکی اس-300 نیز خواهد شد.
کابولوف گفت: طبیعتا بخشی از گفت وگوهای هیات نظامی ایران با مقامات روسیه درباره همکاری های نظامی و تکنولوژیکی بین دو کشور خواهد بود که این امری عادی است.




منبع:ایرنا
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۲۵
کد مطلب: 8276
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *