۰

بریدن روبان به زنگنه رسید!

بر اساس اسناد و اطلاعات موجود در سایت خبری وابسته به روابط عمومی وزارت نفت، دولت یازدهم در طول دو سال گذشته تنها وظیفه افتتاح فازهای پارس جنوبی را برعهده گرفته است.
بریدن روبان به زنگنه رسید!
به گزارش «ميزنفت» به نقل از  فارس براساس اعلام سایت اطلاع رسانی وابسته به روابط عمومی وزارت نفت در دولت یازدهم ١٣ واحد پالایشگاه متعارف گاز و ٧ سکوی دریایی در پارس جنوبی راه اندازی شده است.

در متن خبر که براساس گزارشی از معاونت امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت تهیه و تنظیم شده است، اعلام شده تعداد ١٣ واحد پالایشگاهی متعارف گاز و ٥ سکوی یک میلیارد فوت مکعبی و دو سکوی ٥٠٠ میلیون فوت مکعبی دریایی از فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی (١٢، ١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨) در دولت یازدهم (از مردادماه ١٣٩٢ تا اسفندماه ١٣٩٣) در مدار تولید قرارگرفته است.

اگرچه به ظاهر این خبر صحیح است و مسئولان صنعت نفت در دولت یازدهم وظیفه قیچی کردن روبان بهره برداری از فازهای گازی پارس جنوبی را برعهده گرفت اما همین مسئولان صنعت نفت اگر کمی منصف باشند حتما می دانند که یک فاز پارس جنوبی آنهم در دوران اوج تحریم های صنعت نفت نمی تواند در مدت 24 ماه احداث شود.

و حتی فازهای ابتدایی پارس جنوبی در زمانی که تحریم های صنعت نفت وجود نداشت و شرکت های خارجی وظیفه احداث این فازها را با کمترین نقش شرکت های پیمانکار داخلی برعهده داشتند نیز در مدت 24 ماه احداث و راه اندازی نشد.

اگر امروز سایت خبری وابسته به روابط عمومی وزارت نفت از افتتاح پروژه های گازی در دولت یازدهم احساس غرور می کند به دلیل‌ آن است که این پروژه ها در زمان تحویل به دولت یازدهم از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.

براساس این مدعا می توان به مصاحبه وزیر سابق نفت با خبرنگاران در مردادماه سال 92 اشاره کرد که همین سایت خبری نیز آن مصاحبه را با تیتر "پرونده توسعه پارس جنوبی تا ٢ سال آینده بسته می شود" پوشش داده است.

در این خبر رستم قاسمی با اشاره به میزان پیشرفت فازهای پارس جنوبی قبل از تحویل به دولت یازدهم اعلام کرده است: فازهای 15 و 16 حدود 92 درصد، فازهای 17 و 18 بیش از 80 درصد و فاز 12 که معادل سه فاز پارس جنوبی است 92 درصد پیشرفت دارد.

قاسمی با تاکید بر این که کشور در شرایط تحریم همه جانبه است و کار کردن در این شرایط ویژگی خاص خود را دارد، تصریح کرده بود: فازهای 13 و 19 میدان پارس جنوبی که هر کدام معادل 2 فاز استاندارد این میدان است از پیشرفت 62 درصدی برخوردارند.

وزیر سابق نفت پیشرفت فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی که دو فازی است را 62.5 درصد و پیشرفت فاز 14 که آن هم معادل دو فاز پارس جنوبی است را 50 درصد ذکر کرد و همچنین رستم قاسمی پیشرفت فازهای 20 و 21 پارس جنوبی را نیز 50 درصد عنوان کرد.

وی با تاکید بر این که این آمار و ارقام کاملا واقعی و دقیق هستند، خاطرنشان کرده بود: در دوره ای که هنوز تحریم های شدید اعمال نشده بود، مشکل کالا و تجهیزات نبود، مشکل مالی هم وجود نداشت و بزرگترین پیمانکاران جهان هم کار می کردند فازهای 4 و 5 این میدان در مدت 60 ماه، فازهای 2 و 3 در مدت 68 ماه، فازهای 6 و 7 و 8 در مدت 82 ماه و فازهای 9 و 10 در 72 ماه به بهره برداری رسید.

میزان پیشرفت فازهای پارس جنوبی در پایان دولت هشتم

این گزارش حاکی است براساس مصاحبه ای که سیدمهدی حسینی قائم مقام وقت مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه در فروردین سال 84 یعنی زمانی که هنوز دولت نهم فعالیتش را شروع نکرده بود با سایت خبری وابسته با وزارت نفت انجام می دهد در خصوص میزان پیشرفت فازهای پارس جنوبی می گوید:

فازهای ١تا٥به بهره برداری رسیده است و فازهای ٦و٧و٨با ٦٢درصد پیشرفت ،فازهای ٩و١٠باحدود ١٥درصد پیشرفت عملیاتی ،تحقق توسعه ٣٠درصدی میدان پارس جنوبی را ممکن ساخته است.

وی تصریح می کند:همچنین قرارداد اولیه فازهای ١١و١٣امضاشده است و مذاکره برای توسعه فاز ١٢نهایی شده است و مذاکرات فاز ١٤هم باشتابی معقول در حال انجام است.

قائم مقام وقت مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره بقیه فازها اضافه می کند:فازهای ١٥و١٦و١٧و١٨ مراحل نهایی انتخاب را می گذراند و مناقصه فازهای ١٩و٢٠بزودی برگزار می شود.

این گزارش درپایان اضافه می کند با این شرایط باید گفت دولت نهم ودهم علاوه بر وظیفه احداث فازهای 6، 7، 8، 9، 10 که از دولت هفتم و هشتم به یادگار مانده بود توسعه دیگر فازهای پارس جنوبی را نیز انجام داد و به مرحله افتتاح رساند که امروز شاهد افتتاح این فازها و استفاده بخش های مختلف کشور از نعمت گاز طبیعی هستیم.
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 8294
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *