۰

ماجرای امتیاز به ایران با نفت کردستان!

ماجرای امتیاز به ایران با نفت کردستان!یک رسانه صهیونیستی مدعی شد تصمیم تل‌آویو برای خرید نفت از منطقه کردستان عراق به چالش دیگری در روابط این رژیم با آمریکا تبدیل شده است.
ماجرای امتیاز به ایران با نفت کردستان!
به گزارش «ميزنفت»، پایگاه اطلاع‌رسانی «دبکا» در گزارشی به بحث اقدام رژیم صهیونیستی در خرید نفت کردستان عراق و چرایی انتشار این خبر همزمان با دیدار وزیر خارجه انگلیس از تهران پرداخت و نوشت: اینکه اسرائیل و سایر کشورها از کردستان عراق نفت خریداری می‌کنند، قبلا نیز منتشر شده و موضوع مخفی نیست. اما آیا اینکه روزنامه «فایننشال‌تایمز» روز یکشنبه (دیروز) این «کشف» خود را منتشر می‌کند، اتفاقی است؟ آنهم در روزی که ایران و انگلیس سفارت‌خانه‌های خود در لندن و تهران را بعد از چهار سال بازگشایی می‌کنند.

این پایگاه خبری با اشاره به اینکه حتی قبل از لغو تحریم‌ها و مشخص شدن پایبندی ایران به تعهداتش طبق توافق هسته‌ای، وزرای اروپایی خواستار روابط مالی با تهران شده‌اند، افزود: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی با توافق هسته‌ای در حال بازگشت به وضعیت قبلی خود است و انگلیس دلیلی نمی‌بیند که از دیگران عقب بماند. بنابراین فیلیپ هاموند شخصا در مراسم بازگشایی سفارت انگلیس در تهران حضور یافت.

دبکا در ادامه نوشت: زمان گزارش روزنامه «فایننشال تایمز» با طرح‌های دولت انگلیس برای توسعه روابط پرسود با جمهوری اسلامی در عرصه‌های زیر تناسب دارد:

1. صنایع نفت در ایران و عراق. لندن به دنبال قراردادهای گازی و نفتی به ارزش 150 میلیارد دلار با تهران است.

2. جمهوری اسلامی می‌تواند از گزارش فایننشال‌تایمز این گونه نتیجه‌گیری کند که منابع اطلاعاتی انگلیس و رسانه قدرتمند آن به عنوان ابزارهایی برای بیرون راندن اسرائیل از بازارهای جهانی انرژی در دسترس هستند.

3. سیاست خارجی انگلیس بر برجسته ساختن منافع مشترک لندن با واشنگتن بنا شده است. ممکن است دولت اوباما وانمود کند که قهرمان مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق است. نیروهای پیشمرگه او خود را به عنوان افرادی که با داعش می‌جنگند، معرفی می‌کنند. اما، در عمل، اوضاع متفاوت است: دولت آمریکا به منظور برآورده کردن خواسته‌های تهران و بغداد، به طور مداوم از دادن سلاح‌های سنگین به کردها خودداری می‌کند؛ سلاح‌هایی که آنها برای مقابله با داعش به آنها نیاز دارند.

دبکا در ادامه با اشاره به اینکه «هدف از ارائه تصویر منفی از اقدام اسرائیل در خرید نفت کردستان عراق برای این است تا لندن حرف خود را به کرسی نشاند» به افشا شدن ماجرای خرید نفتی اسرائیل از کردستان عراق اشاره کرد که به نوشته این رسانه اسرائیلی، در آن زمان آمریکا قصد داشت با جلوگیری از ارسال این محموله به اراضی اشغالی، در مذاکرات هسته‌ای به ایران امتیاز دهد و آن را به موافقت با توافق ترغیب کند.

در ادامه این گزارش آمده: از آنجائیکه درباره همه مسائل مربوط به انرژی در دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل تصمیم‌گیری می‌شود، این روزنامه قصد داشت این گونه القاء کند که تصمیم مربوط به خرید نفت از کردستان عراق در سطح مقامات ارشد گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، آمادگی نتانیاهو برای درگیر شدن با دولت اوباما درباره این مسئله، دو انگیزه داشته است؛ نخست اینکه نفت کردستان ارزان است و دوم اینکه کابینه نتانیاهو و دولت اوباما نه تنها در مسئله هسته‌ای ایران، بلکه در قبال اوضاع خاورمیانه در کل، و منطقه کردستان عراق، به ویژه، دیدگاه مشترک ندارند. نتانیاهو مایل است بارزانی از ذخایر نفت خود برای خرید سلاح‌هایی که برای مبارزه با داعش به آنها نیاز دارد،‌ استفاده کند.

در پایان این گزارش آمده، در زمان این تصمیم‌گیری، نفت خام در بازارهای جهانی از مرز 100 دلار گذشت. همزمان داعش به سمت اربیل منطقه کردستان عراق در حال پیشرفت بود. واشنگتن شاید از سقوط موصل پشتیبانی کرده باشد اما اسرائیل مصمم بود که از سقوط اربیل جلوگیری کند.

منبع: فارس
سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 8387
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *