۰

ضربه سنگینی که به کانادا وارد شد

اقتصاد کانادا که تا اندازه زیادی به منابع طبیعی وابسته است، به علت کاهش چشمگیر بهای نفت در بازارهای بین المللی به شدت آسیب دیده است.
ضربه سنگینی که به کانادا وارد شد
به گزارش «ميزنفت»،  ارزش هر دلار کانادا به پائین ترین سطح خود از سال 2014  رسید و با کاهش 0.4 درصدی در حال حاضر در ازای 75 سنت آمریکا معامله می شود. بنا به اعلام سرویس مطبوعاتی دولت کانادا، استفان هاپر نخست وزیر این کشور پیش از این درباره این وضعیت با استفان پولوز رئیس بانک مرکزی کانادا گفتگو و تبادل نظر کرده است.

کانادا در سالهای اخیر برای رشد اقتصادی خود حساب ویژه ای روی استخراج طلای سیاه باز کرده است.

پیش از کاهش بهای نفت خام که از اواسط سال 2014  آغاز شد، بانک مرکزی کانادا رشد اقتصادی این کشور را در سال 2015  بین 2 تا 2.5 درصد پیش بینی کرده بود و صندوق بین المللی پول احتمال می داد که رشد اقتصادی کانادا در سال آینده به 2.4 درصد برسد. اما با افزایش نگرانی ها تحت تاثیر کاهش بهای نفت خام در بازارهای بین المللی، استفن پولوز، رئیس بانک مرکزی کانادا پیش بینی های خود را درباره رشد اقتصادی این کشور در سال آینده میلادی کاهش داد و به 1.75 صدم تا 2.25  درصد رساند. 

روند نزولی بهای دلار کانادا از ابتدای سال 2015 آغاز شد و علت آن فقط کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی نیست بلکه کاهش نرخ سوم بانک مرکزی کانادا نیز در این امر دخیل بوده است.

رحیم مادهاوجی کارشناس موسسه مالی نایتسبریج اف ایکس در گفتگو با شبکه سی بی اس اعلام کرد در آینده نیز بهای نفت خام همچنان اصلی ترین عامل تاثیرگذار بر ارزش دلار کانادا خواهد بود.

 دانیل بوبیس، مدیر کل شرکت وینیپگ تترم کپتال Winnipeg Tetrem Capital در گفتگو با روزنامه فاینانس چاپ کانادا اعلام کرد کاهش 50 درصدی بهای نفت در جهان نه تنها تولیدکنندگان انرژی را در کانادا متضرر کرده است بلکه بر فعالان و سرمایه گذاران دیگر بخشهای این کشور از قبیل خدمات مالی، بازار غیرمنقول و بخش صنایع نیز آثار منفی داشته است.

بنا به اعلام رسانه ها و مطبوعات اقتصادی کانادا، میزان صادرات نفت خام کانادا بیش از 10 درصد کاهش یافته که در سه سال گذشته بی سابقه بوده است. این کاهش شدید صادرات هیدروکربورها برای کانادا که پنجمین تولید کننده و هفتمین صادرکننده نفت در جهان محسوب می شود، ضربه ای سنگین محسوب می شود و می توان رشد اقتصادی این کشور را مختل کند. آمریکا اصلی ترین بازار صادرات طلای سیاه کانادا است. 

کانادا هر روز معادل 4 میلیون بشکه نفت استخراج می کند که یک میلیون و 600  هزار بشکه آن به بازار کشورهای خارجی به ویژه آمریکا که در همسایگی این کشور قرار دارد، صادر می شود.

از مدت ها پیش نفت خام کانادا جایگزین نفت وارداتی آمریکا از مکزیک و ونزوئلا شده است. اما در این اواخر افزایش تولید داخلی نفت غیرمتعارف به ویژه نفت شیست در داخل آمریکا باعث شده است اشتهای بزرگ ترین مصرف کننده انرژی در جهان برای واردات طلای سیاه از کشور کانادا کاهش یابد.

صنعت انرژی کانادا که 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد، راههای جایگزین دیگری را برای فروش نفت استخراجی از شن های قیردار ایالت آلبرتا مدنظر قرار داده است. 

سقوط بهای نفت و کاهش صادرات آن از کانادا همچنین موجب کاهش سرمایه گذاری و کاهش 1.7  درصدی تقاضای داخلی در این کشور شده است.
جمعه ۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 8460
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *