۰

روسنفت: فقط ضرر کردیم

شرکت نفت دولتی روسنِفت (Rosneft) روسیه اعلام کرد میزان سودش در سه ماهه دوم امسال کاهش یافته است.
روسنفت: فقط ضرر کردیم
به گزارش «ميزنفت» به نقل از  اسپوتنیک، شرکت روسنِفت که پس از خرید دارایی‌های بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه، یوکاس، به یک شرکت نفتی بزرگ تبدیل شد، در گزارشی اعلام کرد میزان سودش در سه ماهه دوم امسال به طور قابل توجهی کاهش یافته است. 

اما میزان کاهش ها به حدی نیست که کارشناسان مسائل اقتصادی پیش بینی کرده بودند. 

این شرکت که فعالیت‌های عمده خود را در بخش‌های اکتشاف، استخراج و پالایش نفت خام و گاز طبیعی متمرکز کرده است در این گزارش تصریح می‌کند علت آنکه میزان کاهش سودش در این فصل مالی از سال کمتر از حد پیش بینی های کارشناسان مسائل اقتصادی و مالی بوده است به کاهش ارزش روبل روسیه در برابر دلار و دیگر ارزهای معتبر جهان برمی گردد. 

روسنِفت که همچنین در سال 2013 در پی خرید سومین شرکت بزرگ نفتی روسی -انگلیسی؛ تی‌ان‌کی-بی‌پی، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه، اعلام موجودیت کرد خاطرنشان می‌کند در سه ماهه دوم امسال کل سودش به 134 میلیارد روبل معادل یک میلیارد و 800 میلیون یورو رسیده است که نسبت به سه ماهه دوم سال گذشته 22 درصد کمتر است. 

بر اساس این گزارش، تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه به علت بحران اوکراین بیشترین نقش را در کاهش سود این شرکت نفتی داشته است. 

شرکت نفتی دولتی روسنفت روسیه که به موجب امضای قراردادی در سال 2013 با شرکت نفتی بریتیش پترولیوم BP ، تقریبا انحصار استخراج و تولید نفت در روسیه را در دست گرفت اکنون با وضع متناقضی مواجه است. با این توضیح که از یک سو به علت کاهش شدید قیمت نفت میزان درآمدش به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر، به علت کاهش شدید ارزش روبل در برابر دلار ، با توجه به اینکه درآمدهای این شرکت به دلار است، حساب های روبلی آن پر است. 

توضیح بیشتر آنکه، قیمت نفت شاخص روسیه، نفت اورال، در شش ماهه نخست امسال 57 دلار و 30 سنت بود که نسبت به سال گذشته 46 درصد کاهش نشان می دهد. اما اگر کاهش ارزش روبل در این محاسبه، در نظر گرفته شود تنها 12 درصد کاهش نشان می دهد. 

شرکت روسنِفت، در بخش دیگر از گزارش خود اعلام کرده است برای افزایش تولید نفت حفاری های چاه را 30 درصد افزایش داده است. 

بر اساس اعلام این شرکت ، حفاری چاههای افقی نیز که برای استخراج نفت های غیرمتعارف از جمله نفت رسی (شیل نفتی) به کار برده می شود 30 درصد افزایش یافته است.
 
دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 8569
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *