۰

حذف یارانه بگیران بی نیاز

بایزید مردوخی اقتصاددان روز سه شنبه در سرمقاله روزنامه شرق با اشاره به بحث حذف یارانه از طبقات مرفح جامعه آورده است : ثروتمندبودن افراد، فقط با ملاک هایی همچون مالکیت خودرو و داشتن مسکن سنجیده نمی شود و فرمولی خاص برای شناسایی ثروتمندان به کار گرفته شده است.
حذف یارانه بگیران بی نیاز
به گزارش«ميزنفت»،  در این مطلب می خوانیم : «حذف یارانه ثروتمندان» موضوعی است که حداقل از ابتدای دولت یازدهم و با بهادادن دوباره به نظرات اقتصاددانان و رویکردهای قابل دفاع اقتصادی، بارها از سوی مقامات دولت، رسانه ها و خود مردم به بحث گذاشته شده است.
اخیرا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به عنوان یکی از وزرایی که از نزدیک با مسئله شناسایی دهک ها و امور رفاهی جامعه درگیر است، نکاتی دراین باره بیان کرده و یادآور شده است از ابتدا زیرساخت های اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها آماده نبود و باید در این زمینه بیشتر مطالعه می شد.
همچنین ثروتمندبودن افراد، فقط با ملاک هایی همچون مالکیت خودرو و داشتن مسکن سنجیده نمی شود و فرمولی خاص برای شناسایی ثروتمندان به کار گرفته شده است. در ماه های اخیر، دیدگاه هایی نیز پیرامون شناسایی فقرا و پرداخت یارانه مستقیم به آنها و حذف «سایرین» بدون نیاز به بررسی های بیشتر مطرح شده است که به نظر می رسد با توجه به شیوه عمل جامعه که به دلیل فرهنگ نادرست، نوعی دورویی و تظاهر به نیازمند بودن را دنبال می کند، به نتیجه مطلوب نرسد.
به هرتقدیر، همان شیوه دقیق بررسی معیارها و ملاک های درنظرگرفته شده برای ارزیابی دارایی های افراد، همچنان بهترین راه است. شاید اجتماع بین این دو راه حل بتواند، نتایج دقیق تری به دست دهد؛ اما نگارنده بارها شاهد بوده است که فردای واریز یارانه ها، افراد بسیاری با خودروهای متوسط به بالا، مقابل عابر بانک ها توقف کرده اند و از افراد حاضر در صف پرسیده اند یارانه واریز شده است؟
اگر پاسخ مثبت به این افراد داده شود، آنها هم خودرو خود را پارک می کنند و به صف یارانه بگیران می پیوندند! در سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر سرکشی نکردن به حساب های مردم تأکید شده است که اقدام مناسبی است؛ اما طرح سرکشی به حساب های مردم و رسانه ای شدن آن، اقدامی غیرضروری بود.
طنین چنین اخباری در بازارهای پولی و مالی و متمایل شدن سرمایه سپرده شده به بانک ها به سوی بازارهایی چون ارز، سکه یا مسکن، می تواند باز هم همان مشکلات سال های گذشته را بازتولید کند.
هم اکنون وضعیت بازار ارز نیازمند تداوم ثبات است و برخی خبرها درباره گرانی ارزها، اثراتی منفی برجا می گذارد. فراموش نکنیم دولت ها ابزارهایی در اختیار دارند که می توانند با استفاده از آنها، از شرایط اقتصادی خانوارها به بهترین شکل مطلع شوند و نیازی هم به اعلام و رسانه ای کردن این ابزارها نیست.
یک پژوهش منسجم و دقیق که البته ضریب خطای آن هم محاسبه پذیر و تصحیح شدنی باشد و انجام سریع آن، بهترین نسخه برای شرایط موجود درباره یارانه هاست. با توجه به کاهش محسوس درآمدهای نفتی دولت و خطر کسری بودجه سال جاری، تصمیم عاجل برای یارانه ها، ضروری است.
درعین حال، راه حل های نوآورانه ای که برای قطع کامل پرداخت یارانه نقدی و تخصیص آن به فعالیت ها و امور دیگر مطرح می شود هم بعضا فاقد منطق اقتصادی است و می تواند دشواری ها و مشکلات جدیدی را پیش پای دولتمردان قرار دهد. براساس پایگاه های اطلاعاتی موجود، دولت حتما می تواند اغنیا را شناسایی کند و وعده وزیر محترم برای بیان این فرمول در آینده ای نزدیک، امیدواری برای بسامان شدن پرداخت یارانه ها، انتقال بخش عمده آن به بخش تولید در راستای ایجاد اشتغال و همچنین حمایت صرف از اقشار کمتربرخوردار را افزایش داده است.



منبع : روزنامه شرق
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 8587
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *