۰
معرفی غول پالایشی جهان

جواهری در تاج

"پالایشگاه جام‌نگر" واقع در شمال‌غربی هند در ایالت گجرات قرار دارد. این مجتمع نخستین پالایشگاه کاملاً خصوصی هند و بزرگترین آن، در جهان است که با ظرفیت یک میلیون و 240 هزار بشکه ای خود حدود یک‌چهارم از کل ظرفیت پالایشی کشور هند را به خود اختصاص داده است.
جواهری در تاج
جواهری در تاج! نام بزرگترین پالایشگاه خصوصی در جهان است . "پالایشگاه جام‌نگر" واقع در شمال‌غربی هند در ایالت گجرات قرار دارد. این مجتمع نخستین پالایشگاه کاملاً خصوصی هند و بزرگترین آن، در جهان است که با ظرفیت یک میلیون و 240 هزار بشکه ای خود حدود یک‌چهارم از کل ظرفیت پالایشی کشور هند را به خود اختصاص داده است.




جواهری در تاج با بیش از 31 کیلومتر مربع مساحت با قرار گرفتن در کنار بندری بزرگ برای بارگیری فرآوردهای نفتی معادل 50 میلیون تن در سال تنها در 36 ماه احداث شد.تولیدات این پالایشگاه علاوه بر صادرات به بازارهای خارجی، خوراک لازم را برای صنعت پتروشیمی هند که در یک دهه گذشته در حدود 7.86 میلیارد دلار برایش هزینه شده است را تامین می کند.




واحد کراکر این مجتمع، با ظرفیت تولید ۷۵۰۰ تن اتیلن و ۳۶۵۰۰ تن پروپیلن در سال، به گونه‌ای طراحی شده، که بتواند سوخت فعلی آن از نفت کوره سنگین را، به گازوییل و بنزین تصفیه نماید. به طور طبیعی و منطقی نمی توان ساخت بزرگترین پالایشگاه خصوصی جهان را از شرکت های دولتی و تنها در عرض 36 ماه توقع داشت. چنین فعالیت موفقیت آمیزی نیازمند حضور شرکت های چابک خصوصی است آنچنان که جواهری در تاج نیز شاهکار شرکت خصوصی ریلاینس در هندوستان است.



ریلاینس یکی از بزرگترین شرکت های صنعتی و بازرگانی هندوستان است که «دیروبهایی آمبانی» آن را در سال 1966 و برای فعالیت در صنعت نساجی تاسیس کرد.



این شرکت توانست نخستین و بزرگترین کارخانه نساجی هند را در اوایل دهه 70 میلادی راه اندازی کند و از اوایل دهه 80 میلادی به صورت رسمی وارد عرصه نفت و گاز شود. دفتر مرکزی این شرکت، در منطقه در شهر بمبئی قرار دارد و هم‌اکنون « موکش آمبانی» فرزند «دیروبهایی» مدیر عامل این شرکت بوده و آن را اداره می‌کند.



ریلاینس اگرچه جدیدترین شرکت و کارخانه نساجی هند است و شرکت‌های دیگر در این کشور تاریخچه به قدمت دو قرن دارند ولی رمز موفقیت بزرگترین شرکت خصوصی نساجی هند در این نهفته است که نزدیک به 30 درصد مواد اولیه این کارخانه از محصولات پالایشگاه ها و پتروشیمی های متعلق به ریلاینس تامین می شود.



توسعه فعالیت های ریلاینس در بخش نفت و گاز و موفقیت های چشمگیر آن موجب شد تا این شرکت در سال 2005مجوز حضور در پروژه های اکتشافی نفت را از دولت هند دریافت کند و پس از آن به صورت مستقیم در این عرصه نیز حضور یابد. هم اکنون این شرکت ۱۴ مجوز برای اکتشاف دریایی، به وسعت ۱۰۰ هزار کیلومترمربع را در اختیار خود دارد که بخشی از آن برای اکتشاف نفت در مناطق داخل هند مانند مناطق پانا و موکتا با ذخایر  ۳٫۷ تریلیون فوت‌مکعبی نفت و گاز و بخشی دیگر برای حضور در پروژه های کشورهای دیگر به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقا است. ریلاینس در دیگر نقاط جهان به عنوان تولید کننده نفت و گاز و مجری عملیات پالایشگاهی و کارخانه های پتروشیمی است.

رشد چشمگیر ریلاینس در دو دهه اخیر این شرکت را به بزرگترین شرکت هندوستان از نظر مالی و در رده دوم بعد از شرکت نفت هند قرار داده است.
 
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۷
کد مطلب: 8602
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *