گزارش سی ان ان:

شیعیان اوپک علیه سنی های اوپک

11 شهريور 1394 ساعت 7:23

سی ان ان گزارش داد افزایش تولید نفت ایران ، از نظر استراتژیک ایران و عراق را به عنوان تولید کنندگان شیعه اوپک در برابر عربستان سنی قرار می دهد.


به گزارش «ميزنفت»،  جان دفتریوس خبرنگار این شبکه در تهران درباره تاثیر توافق هسته ای ایران بر بازار نفت گفت در چند ماه گذشته لحن وزیر نفت ایران تغییر کرده است. قبل از این من با وزیر نفت ایران در وین در حاشیه نشست اوپک دیدار داشتم. او در آنجا گفت که می خواهد ایران را از سایه بیرون آورد و به بازار برگرداند.

اما پس از امضای توافقنامه هسته ای در چهاردهم ژوئیه 1+5 و ایران ، او بیش از هر زمان دیگر در این خصوص مصمم است. او قصد دارد ماه ژانویه یعنی شش ماه پس از امضای توافقنامه هسته ای، البته اگر در کنگره مشکلی برای توافق پیش نیاید، روزانه نیم میلیون بشکه تولید نفت ایران را افزایش دهد. بعد از آن تا آغاز سال نوی ایرانی یعنی 21 مارس ، نیم میلیون بشکه دیگر به آن اضافه کند.

این تصمیم ایران می تواند بار اضافی را به بازار تحمیل کند که بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی هم اکنون روزانه سه میلیون بشکه مازاد عرضه دارد. وزیر نفت ایران می خواهد یک میلیون بشکه به بازار اضافه کند و به نظر می رسد اصلا به هیچ کدام از انتقاداتی که ایران را مسئول عرضه اضافی در بازار می دانند، اهمیت نمی دهد.

ایران می خواهد تا پایان سال بعد 400 هزار بشکه دیگر به تولید خود اضافه کند. بعد از آن ایران تازه به سطح تولیدی که قبل از تحریمها داشت باز می گردد. با این افزایشها ظرفیت تولید نفت ایران به 4 میلیون و 200 تا 300 هزار بشکه خواهد رسید که به این ترتیب ایران به جایگاه دوم یا سوم از نظر تولید نفت اوپک خواهد رسید.

این اتفاق می تواند معادلات در اوپک را تغییر دهد. در واقع ایران به سطحی برابر با عراق در اوپک می رسد. اگر به این قضیه از زاویه ژئوپلیتیک نگاه کنیم، مجموع تولید نفت ایران و عراق تقریبا با تولید عربستان برابر خواهد شد و با توجه به تفرقه میان شیعه و سنی که در منطقه وجود دارد، این قضیه نیز در داخل اوپک بازتاب پیدا می کند و نوعی تفرقه میان شیعه و سنی در اوپک نمایان خواهد شد.

مجری گفت حرفهای زیادی زده می شود که عربستان سعودی احتمالا تلاش کرده است با افزایش تولید و پایین آوردن بهای نفت ، نفت شیل آمریکا را از میدان به در کند. آیا فکر می کنید واقعیت همین است.

دفتریوس گفت این یکی از استراتژیها در سال 2014 بود. در واقع عربستان سعودی و دیگر تولید کنندگان عرب خلیج فارس نوامبر 2014 این استراتژی را اتخاذ کردند. آنها در نشست ژوئن در مقر اوپک در وین دوباره بر آن تاکید کردند. به نظر من هنوز این ائتلاف که شامل عربستان سعودی، کویت، امارات عربی متحده و قطر وجود دارد. اما هشت عضو دیگر اوپک نگاه دیگری به این قضیه دارند زیرا بسیاری از آنها از پایین بودن بهای نفت به شدت آسیب دیده اند.


کد مطلب: 8621

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/8621/شیعیان-اوپک-علیه-سنی-های

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir