۲
معرفی بزرگترین دکل نفتی جهان

«عقاب‌طلایی» در 44 - درجه حفاری می‌کند

بزرگترین دکل حفاری نفتی جهان به نام «Berkut»، در نقطه‌‌ای در شمال اقیانوس آرام در فاصله 25 کیلومتری از شمال شرقی جزیره ساخالین روسیه در شمال ژاپن مستقر است . مالک آن کنسرسیوم ساخالین-1 است.
«عقاب‌طلایی» در 44 - درجه حفاری می‌کند
به گزارش «ميزنفت»، «Berkut» در زبان روسی به معنی «عقاب طلایی» است. دکل حفاری «عقاب طلایی» قرار است سالانه 4.5 میلیون تن از هیدروکربن میدان نفتی «Arkutun-dagi»، در شرایط نیمه قطبی خشن دریای اخوتسک برداشت کند.
 
عملیات حفاری با این دکل از دسامبر 2014 عملیاتی شده و قرار است روزانه 12 هزار تن نفت از این میدان برداشت کند که در ادامه تولید آن به 27 هزار تن در روز خواهد رسید.
 
این دکل 200 هزار تنی با احتساب سکو و پایه‌های آن، یک منبع تغذیه انرژی مستقل دارد. این دکل با فناوری‌های ویژه‌ای برای مقابله با شرایط نیمه قطبی سخت و خشن ساخته شده است. پایه این دکل به تنهایی ۱۶۰ هزار تن وزن دارد و در مدت 2 سال از سوی شرکت نروژی «Kvaerner» طراحی و اجرا شده است. این پایه ۱۰۰ متر عرض، ۱۳۳ متر طول و ۵۵ متر ارتفاع دارد و پس از طی مسیر ۱۸۷۰ کیلومتری به محل نصب رسیده است.
دانشمندان اثرهای هوای سرد و خشن قطبی و یخ دریا را برای استقرار این دکل مطالعه کردند و سرانجام به این نتیجه رسیدند که برای حفظ این دکل از اثرهای اقلیم قلب، از نوعی بتون جدید محافظ در پایه‌های آن استفاده کنند که هم ارزان‌تر است و هم حفاظت بهتری را فراهم می‌کند.
 
بر این اساس، این سکوی حفاری می‌تواند در برابر امواجی با ارتفاع بیش از 18 متر، فشار صخره یخ‌های شناوری با ضخامتی حدود 2 متر، دماهایی پایین‌تر از منفی 44 درجه سانتی‌گراد و زمین‌لرزه‌هایی تا قدرت 9 ریشتر، مقاومت کند.
 
بخش عرشه سکو (Topside) دکل «عقاب طلایی» حدود 60 هزار تن وزن دارد، در یکی از یاردهای شرکت کشتی‌سازی کره‌ای «Daewoo» ساخته شده است.
 
سکو هم دکل پس از پیمایش مسیری 2600 کیلومتری تا محل استقرار، بدون حادثه نصب و راه‌اندازی و تا شعاع هفت کیلومتری آن بهینه‌سازی شده است. این دکل در نقطه‌ای که عمق آب 35 متر است، حفاری 45 حلقه چاه را بر عهده دارد.
 
روسنفت روسیه با 20 درصد، اکسون موبیل آمریکا با 30 درصد و سودکوی ژاپن با 30 درصد و او.ان.جی.سی ویدش هند هم با 20 درصد، به‌عنوان سهامداران پروژه مشارکت در تولید توسعه و برداشت نفت از میدان‌های «Chaivo»، ««Odopta و «Arkutun-dagi»، کنسرسیوم بین‌المللی ساخالین 1 را تشکیل می‌دهند که در سال 1996 تشکیل شده است.
 
مجموع هزینه این پروژه 10 تا 12 میلیارد دلار تخمین زده شده که بزرگترین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در روسیه است.
 
بر این اساس، نفت از میدان «Arkutun-dagi» برداشت و برای پردازش فرآیندی به تأسیسات بهره‌برداری «Chaivo» در جزیره ساخالین منتقل می‌شود و سپس از طریق یک خط لوله به پایانه صادراتی «DeKastri» تحویل می‌شود.
 
چرخه حیات این دکل حفاری در این منطقه نفتی تا سال‌های 2040 تا 2050 میلادی پیش‌بینی شده است.
 
درآمد مالیانی روسیه از نفت تولید شده از طریق سکوی «عقاب طلایی»، حدود 9 میلیارد دلار در طول 10 سال آینده برآورد می‌شود.
 
جالب است بدانیم که اجرای پروژه ساخت، نصب و راه‌اندازی سکوی عقاب طلایی بدون هیچ تأخیر زمانی و افزایش هزینه‌ای انجام شده و در طول اجرای آن، هیچ حادثه ایمنی چشمگیری رخ نداده است.
 
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در اوایل تابستان سال گذشته از طریق ویدئو کنفرانس،دستور آغاز فعالیت این سکو را صادر کرد. پس از آن، ایگور سچین، مدیرعامل شرکت روسنفت به پوتین گزارش داد که این سکوی تولید نفت و گاز به بهره‌برداری رسید.
 
بخش چشمگیری از منابع آبی قطب شمال در مناطق دور از ساحل است؛ روسیه، آمریکا، نروژ، دانمارک و کانادا با قطب شمال مرز آبی دارند و از حق قانونی بر منابع نفت و گاز مستقر در فاصله ٢٠٠ مایلی دریایی از سواحل خود برخوردار هستند.
 
امروزه حدود ۶٠ میدان هیدروکربونی بزرگ در این منطقه کره زمین واقع شده که از میان آنها ۴٣ میدان به روسیه تعلق دارد؛ منابع روسیه حدود ٨٠ درصد ذخایر جهانی، در قطب شمال هستند و به همین دلیل شرکتهای روس بیشترین چشم امید خود را به مناطق شمالی این کشور دوخته اند و قصد دارند این کار را فعال کنند.
 
حق کار روی منابع قطب شمال به دو شرکت روسنفت و گازپروم تعلق دارد؛ هم اکنون شرکت روسنفت مطالعاتی را روی ۶ منطقه در دریای چوکوتسک و دریای لاپتو با اخذ مجوز انجام می دهد؛ ماه اوت آینده این شرکت در دریای سرخ اولین چاه به نام «اونیورسیتت» را به بهره برداری خواهد رساند.
 
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۰
کد مطلب: 8637
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *