۰

احتمال کاهش تولید نفت روسیه

در پی سقوط بهای نفت، مسکو از احتمال کاهش تولید نفت روسیه خبر داد. تولید نفت و گاز روسیه از ژانویه تا اوت 2015 به 354 میلیون و دویست هزار تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال 2014 یک و چهار دهم درصد افزایش یافت.
احتمال کاهش تولید نفت روسیه
به گزارش «ميزنفت» به نقل از اسپوتنیک،  از ژانویه تا اوت 2015 به 354 میلیون و دویست هزار تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال 2014 یک و چهار دهم درصد افزایش یافت.

صادرات مواد اولیه روسیه نیز در هشت ماه نخست سال در مقایسه با دوره مشابه سال 2014 با افزایش نه درصدی رو به رو شد و به 145 میلیون و 600 هزار تن رسید.

آرکادی دوورکویتچ  معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد مقامات این کشور آماده هستند با اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک ) برای حفظ قیمت نفت در سطح بالاتر مذاکره کنند.

دوورکوویتچ اعلام کرد « در صورتی که بهای نفت در بلند مدت در سطح پایین حفظ شود تولید را کاهش خواهیم داد .» اما روسیه برای حمایت از بازار نمی تواند فقط تولید خود را به صورت تصنعی کاهش دهد. معاون نخست وزیر روسیه گفت: « تولید نفت روسیه به لحاظ فنی با اکتشاف در دیگر اعضای اوپک متفاوت است و به همین علت روند تولید روسیه فقط می تواند به صورت طبیعی تغییر کند .»

مذاکرات بین اوپک و کشورهای تولید کننده غیر عضو در ماه های اخیر ادامه داشت اما به نتیجه خاصی نرسید. روسیه هم تاکنون از کاهش تولید خود در برابر سقوط قیمت خودداری کرده است.

ایوان کاپیتونف از آکادمی اقتصاد ملی ریاست جمهوری روسیه گفت: « پیام روسیه واضح است: برگشت به مذاکرات بین کشورهای تولید کننده قبل از نشست چهارم دسامبر اوپک. »در همین حال، دیگر کارشناسان تردید دارند که روسیه کاهش تولید نفت خود را به صورت داوطلبانه بپذیرد.
تامارا کاسیانووا گفت: « حقیقت این است روسیه در شرایطی که با کسری بودجه رو به رو است تولید خود را که تامین کننده بخش عمده درآمد خود است کاهش نخواهد داد .»

به گفته وی، تولید جهانی نفت افزایش خواهد یافت و هیچ یک از بازیگران دخیل در این « مسابقه بزرگ » هرگز قصد ندارند تولید خود را کاهش دهند.
به عنوان مثال می توان به ناکامی عربستان، ونزوئلا، مکزیک و روسیه برای رسیدن به توافق درباره کاهش تولید در نوامبر 2014 اشاره کرد.
دنیس راکچا Denis Rakcha از شرکت سرمایه گذاری نئوکن Neokon گفت: « تولید در روسیه به صورت طبیعی کاهش خواهد یافت. این تنها چیزی است که مسکو می تواند در مذاکرات آتی به اوپک پیشنهاد دهد .»

این کارشناس معتقد است وعده های کاهش تولید هرگز عملی نخواهد شد. ایران به زودی تولید خود را به 2.5 میلیون بشکه خواهد رساند و آمریکا نفت شیست را وارد بازار می کند و احتمال دارد ممنوعیت صادرات نفت خام را لغو کند.
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب: 8676
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *