۰

افشای معامله نفتی چین و کره شمالی

یک منبع رسمی در کره جنوبی اعلام کرد که به رغم سردی در روابط پکن - پیونگ یانگ، چین در سال جاری میلادی (2015) حدود 500 هزار تن نفت خام در اختیار کره شمالی قرار داده است.
افشای معامله نفتی چین و کره شمالی
به گزارش«ميزنفت» به نقل از ایرنا، وزارت اتحاد دو کره که در سئول مستقر است و وظیفه اصلی آن بررسی مسائل مربوط به کره شمالی است، امروز - پنجشنبه - اعلام کرد: به رغم آنکه روابط پکن - پیونگ یانگ طی چند سال اخیر از گرمی سابق برخوردار نبوده اما چین همچنان به تعهدات خود در قبال تامین انرژی مورد نیاز کره شمالی پایبند است.

بر اساس این گزارش، هر چند که تقریبا تمام نیاز کره شمالی در حوزه انرژی از جمله نفت خام، بنزین، گازوئیل و حتی سوخت هواپیماها توسط چین تامین می شود اما دو کشور از سال گذشته تاکنون، هنوز آمار رسمی در خصوص میزان تبادلات سوختی خود منتشر نکرده اند.
به نوشته یونهاپ، وزارت اتحاد دو کره همچنین تصریح کرد که ثبت نشدن رسمی انتقال محموله های نفتی به پیونگ یانگ توسط پکن به هیچ وجه به معنای قطع پشتیانی انرژی چین از کره شمالی نیست ضمن آنکه تاکنون گزارشی مبنی بر ایجاد اختلال در روند جریان حمل و نقل پیونگ یانگ مخابره نشده است.

این گزارش یادآور می شود: بروز تغییر و تحولات در جریان حمل و نقل انجام شده در زمینه سوخت نشان دهنده کمبود و نیاز مبرم کره شمالی به آن است.

این نهاد رسمی در سئول همچنین اعلام کرد که کره شمالی طی ماه های ژانویه (دی و بهمن) و جولای (تیر و مرداد) سال جاری میلادی حدود 24 هزار تن غلات از چین وارد کرده که باید 48 هزار تن کود شیمیایی را نیز به این مقدار افزود.

روسیه نیز یکی از کشورهایی است که اغلب از کره شمالی در حوزه های انرژی و مواد غذایی پشتیبانی می کند که از آن جمله می توان به بخشیدن بدهی 10 میلیارد دلاری این کشور و اعطای 50 هزار تنی گندم بلاعوض به این پیونگ یانگ از سوی مسکو اشاره کرد.

چندی پیش نیز «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین با ارسال پیامی شصت و هفتمین سالگرد تاسیس حکومت کره شمالی را به «کیم جونگ اون» رهبر این کشور تبریک گفت و از این کشور خواست با همکاری یکدیگر در حراست از صلح و ثبات منطقه تلاش کنند.

گفتنی است، روابط چین و کره شمالی پس از آزمایش هسته ای کره شمالی در اوایل سال 2013 رو به تیرگی گرایید.

پیونگ یانگ در سال 2005 میلادی خود را به عنوان یک قدرت هسته ای معرفی کرد و سال 2006 نخستین آزمایش هسته ای خود را انجام داد.
این کشور همچنین در سال های 2009 و 2013 میلادی دو بار دیگر به آزمایش هسته ای دست زد و این موضوع سبب شد تا روابط دو کشور چین و کره شمالی گرمی سابق را نداشته باشد.
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 9000
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *