۰

عزم جدی زنگنه برای ورود نفت خام صادراتی به بورس انرژی

پس از عرضه موفق نفت کوره در رینگ صادراتی بورس انرژی، اخیرا مدیرعامل این بورس از استمرار عرضه نفت کوره و آغاز عرضه میعانات گازی و نفت خام با همکاری وزارت نفت در آینده نزدیک خبر داده است.
عزم جدی زنگنه برای ورود نفت خام صادراتی به بورس انرژی
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، اوایل مهرماه سال گذشته بود که بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه نشست صبحانه کاری با فعالان بخش خصوصی حوزه انرژی، از عرضه 100 هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی در آینده نزدیک با هدف صادرات و تسویه آن به صورت ریالی خبر داد.

با این وجود، اجرای این وعده زنگنه که به ایجاد فضایی شفاف و سالم برای استفاده از توان بخش غیردولتی در فروش نفت کشور می انجامید، بارها به دلایل مختلف به تعویق افتاد و حتی در یک سال اخیر نفت خام برای فروش داخلی نیز در بورس انرژی عرضه نشد، این عملکرد وزارت نفت انتقاد برخی رسانه ها و نمایندگان مجلس را نیز برانگیخت.

این گزارش حاکی است در هفته های اخیر تحولات مثبتی در تعاملات بین وزارت نفت و بورس انرژی اتفاق افتاده است، این تحولات نشان دهنده این است که بار دیگر عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی به صورت جدی در حال پیگیری است و برای اولین بار، شرایط لازم برای استفاده از توان بخش غیردولتی در فروش نفت کشور در حال فراهم شدن است.

در چهارم شهریورماه، ٣٥ هزار تن نفت کوره برای نخستین بار در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه شد و به فروش رفت. این محموله نفت کوره از سوی شرکت ملی نفت ایران به منظور صادرات و برای تحویل در اسکله بندر شهید رجایی بندرعباس عرضه شد و تسویه آن به صورت ریالی صورت گرفت.

این رویداد با استقبال مسئولان وزارت نفت و بورس انرژی مواجه شد، به طوری که سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در مصاحبه با خبرگزاری فارس از استمرار عرضه نفت کوره صادراتی و همچنین احتمال عرضه گازوئیل در این بورس با حمایت وزیر نفت خبر داد و گفت: از جمله برنامه‌های بورس با مشارکت وزارت نفت این است که عرضه نفت خام به زودی در بورس انرژی انجام شود.

این گزارش اضافه می کند چند روز بعد وزیر نفت طی حکمی محمد جواد عاصمی پور را که نقش ویژه‌ای در راه اندازی بورس انرژی در سال های ابتدایی دهه 80 برعهده داشت، به عنوان مشاور وزیر و هماهنگ کننده عملیات مربوط به بورس انرژی منصوب کرد.

در بخشی از متن حکم زنگنه خطاب به این مدیر باسابقه نفتی به اهمیت توسعه معاملات داخلی و خارجی فروش نفت و انواع فرآورده‌های نفتی به ویژه در مقطع پساتحریم تاکید شده و آمده است: اطمینان دارد که با همکاری همه دست اندرکاران موضوع در سطوح مختلف عملیاتی صنعت نفت و جلب همکاری بیشتر بورس انرژی در این مسیر که موجب شفاف سازی معاملات و نیز فراهم کردن زمینه حضور بیشتر علاقه مندان به کار در این عرصه خواهد شد، گامی بزرگ در اجرای بندهای 13 و 15 سیاست های اقتصاد مقاومتی برخواهید داشت».

در نهایت در اوایل هفته گذشته سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در مصاحبه با خبرگزاری فارس به برنامه ریزی صورت گرفته برای عرضه دو هفته یک بار محموله‌های 35 هزار تنی نفت کوره در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: «با توجه به درخواست شرکت ملی نفت مبنی بر عرضه میعانات نفتی در بورس انرژی به زودی پس از تکمیل فرآیند پذیرش این کالاها، عرضه میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی آغاز خواهد شد».

نگاهی به روند این تحولات نشان می دهد که با همکاری وزارت نفت و بورس انرژی، عرضه سایر فرآورده های نفتی و در آینده نزدیک میعانات گازی در رینگ صادراتی محقق می شود.

به علاوه، موانع عرضه نفت خام در بورس انرژی نیز در حال برطرف شدن است و به احتمال فراوان می توان در ماه های آتی انتظار عرضه نفت خام در رینگ صادراتی این بورس را داشت.

اقدامی که مهم‌ترین گام وزارت نفت در راستای اجرای بند 13 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر استفاده از توان بخش غیردولتی برای فروش نفت کشور و متنوع سازی روش های فروش آن محسوب می شود.

این اقدام به مرور می تواند موجب ایجاد شفافیت در فرآیند قیمت‌گذاری و فروش نفت شود و امضاهای طلایی مفسده خیز فعلی برای فروش نفت کشور را از بین ببرد.
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 9013
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *