۰
عجیب و باور نکردنی

معجزه شورون با 8000 پمپ

میدان کرن ریور در سال 1899 در شمال شرقی ایالت کالیفرنیا کشف شد. تولید نفت از این میدان در سال 1960 به 10 بشکه در روز رسید، اما هم‌اکنون شرکت آمریکایی شورون به مدد معجزه فناوری، با تزریق بخار و استفاده از بیش از هشت هزار پمپ کله اسبی، افزون بر 80 هزار بشکه نفت از این میدان استخراج می‌کند و بر اساس برآوردها، تولید از این میدان برای دو دهه آینده نیز تضمین شده است.
معجزه شورون با 8000 پمپ
به گزارش «ميزنفت»، کیلومترها مترمربع از دره مرکزی کالیفرنیا، جایی که بیش از هشت هزار پمپ کله اسبی برای استخراج نفت به کار گرفته شده‌اند و به آرامی بالا و پایین می‌روند و نفت خام را از دل زمین بیرون می‌کشند.
انبوهی از پمپ‌های کله اسبی و لوله‌های انتقال نفتی که در زیر نور خورشید درخشش خاصی دارند و در سراسر این منطقه دیده می‌شوند، گویای آن هستند که این منطقه گنجی ارزشمند در دل خود دارد.
معجزه فناوری در کرن ریور (kern river) به این منطقه نفتی این قابلیت را داده تا چندین دهه بیشتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شده است، به عنوان یک منبع عظیم نفتی به حیات خود ادامه دهد.
میدان نفتی کرن ریور با مساحتی افزون‌بر 43 کیلومتر مربع، یک از میدان‌های بزرگ نفتی آمریکا در منطقه بیکرزفیلد در شمال شرق ایالت کالیفرنیا است.
هنگامی که میدان نفتی کرن ریور در سال 1899 کشف شد، تحلیلگران اعلام کردند سالانه تنها می‌توان تا 10درصد از نفت خام چسبناک آن را استحصال کرد.
در سال 1942 و در حالی که چهار دهه از کشف و استخراج نفت آن می‌گذشت، برآورد شد که این میدان افزون‌بر 54 میلیون بشکه نفت خام قابل استخراج در دل خود دارد. نکته جالب این است که این رقم تنها بخش کوچکی از 278 میلیون بشکه نفتی است که تاکنون از این میدان نفتی استخراج شده است.
توليد میدان نفتی رودخانه کرن كه در دهه 1960 به 10 بشكه در روز كاهش يافته بود، این در حالی بود که مجموع ذخایر نفت در این میدان حتی در پایان سال 2006 بیش از 475 میلیون بشکه برآورد شد که حدود 15 درصد از 3.2 میلیارد بشکه ذخایر نفت قابل استحصال در ایالت کالیفرنیا را شامل می‌شود.
موریس آدلمن که از وی به عنوان یکی از کارشناسان برجسته جهانی در زمینه استخراج نفت یاد می‌شود، در سال 1995 گفته بود که در 44 سال آینده از این میدان نفتی نه 54 میلیون بشکه، بلکه 736 میلیون بشکه نفت خام به دست خواهد آمد و مهم‌تر اینکه پس از استخراج این میزان، هنوز 970 میلیون بشکه نفت دیگر در آن وجود خواهد داشت.
این پیش‌بینی خوشبینانه نیز اشتباه از کار در آمد. در نوامبر سال 2007 شرکت بزرگ نفتی شورون آمریکا که در آن زمان به عنوان گرداننده فرآیند استخراج نفت این میدان فعالیت داشت، اعلام کرد که تولید نفت خام متراکم چاه‌های نفتی این میدان وسیع به 2 میلیارد بشکه رسیده است.
امروزه هنوز هم از میدان نفتی کرن ریور روزانه افزون‌بر 80 هزار بشکه نفت خام تولید می‌شود و این درحالی است که مقام‌های رسمی کالیفرنیا برآورد می‌کنند که ذخیره این میدان نفتی افزون‌بر 627 میلیون بشکه نفت باشد.
شرکت شورون در دهه 1960 میلادی و با بهره‌گیری از فناوری که در آن دوران بسیار بدیع و نو به شمار می‌آمد حجم استخراج نفت از چاه‌های نفت کرن ریور را به میزان حیرت‌انگیزی افزایش داد.
این ایده فناورانه چیزی نبود جز تزریق بخار به دل زمین. بعدها و به لطف بهره‌گیری از نسل پیشرفته‌تری از سیستم‌های اکتشافاتی و ابزارهای حفاری در کنار تزریق یکنواخت بخار، این میدان نفتی به یک قیف عظیم نفتی تبدیل شد.
در این میدان بیش از 9 هزار حلقه چاه حفاری شده است. تولید نفت از این میدان با استقاده از پمپ‌های کله اسبی، 26.2 میلیون بشکه در سال 2012 بوده است.
کالیفرنیا هم‌اکنون سومین ایالت آمریکا از نظر برخورداری از ذخایر نفتی است و در ساحل غربی آن بیشتر از آلاسکا و معادل روزانه 560 هزار بشکه، نفت تولید می‌کند.
برای استحصال نفت از میان‌های قدیمی و کم فشار که به واسطه سال‌ها برداشت نفت، دچار افت فشار شده‌اند، از روش‌های گوناگون ازدیاد برداشت همچون تزریق آب، گاز، میکروب، دی اکسید کربن، مواد شیمیایی، حرارت و بخار و... استفاده می‌شود.
هم‌اکنون در آمریکا که میدان‌های قدیمی و بسیار کم فشار زیادی دارد، شرکت‌های نفتی صاحب فناوری‌های روز همچون شورون، همزمان با بکارگیری روش‌های افزایش ضریب بازیافت و فشارافزایی در مخزن، از پمپ‌های میله‌ای مکشی (Sucker Rod Pump) و تجهیزات جدیدی که در واقع نسل سوم پمپ‌های کله اسبی به شمار می‌رود، استفاده می‌کنند.
در این میان، «لافکین اینداستریز» یکی از برترین سازندگان تجهزات سنگین نفتی در آمریکا است که این شرکت بیشتر با پمپ‌های کله اسبی تولید خود شناخته می‌شود.
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۵
کد مطلب: 9029
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *