۰

ورود آمریکا به تنگه هرمز چین

چند کشور در مورد بخش هایی از دریای جنوبی چین که برخی از شلوغ ترین مسیرهای کشتی رانی جهان از آنجا عبور می کند و تصور می شود دارای ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی است، ادعای مالکیت دارند. اما تلاش چین برای مالکیت بر این دریا برای فیلیپین تقریبا بیش از هر کشور دیگری تهدید کننده است.
ورود آمریکا به تنگه هرمز چین
به گزارش «ميزنفت»، نیویورک تایمز گزارش داد: دولت فیلیپین با نگرانی درباره تهدید فزاینده چین خواستار کمک نظامی و مالی آمریکا شده است.

با تشدید مناقشه آبی فیلیپین و چین، دولت مانیل اکنون در حال بحث بر سر دعوت از نیروی دریایی آمریکا برای بازگشت به خلیج سوبیک در این کشور است که طی جنگ ویتنام به منزله مامنی برای کشتیهای جنگی آسیب دیده و سربازان خسته بود. نمایندگان پارلمان فیلیپین تقریبا بیست و پنج سال قبل آمریکا را از یک پایگاه دریایی بزرگ در این منطقه که بزرگترین مقر دریایی ارتش آمریکا بود، اخراج و اعلام کردند هرگز هیچ نیروی خارجی به اینجا باز نخواهد گشت.

اکنون با تهدید فزاینده چین،‌ دولت فیلیپین همچنین خواستار کمک صدها میلیون دلاری واشنگتن برای تقویت ارتش خود شده است که یکی از ضعیف ترین ارتش ها در آسیا است.

این تغییر عقیده صرفا یکی از نشانه های مغیر بودن محاسبات راهبردی در منطقه در زمانی است که شی جین پینگ رئیس جمهور چین سعی در تقویت ادعای مالکیت پکن بر تقریبا کل دریای جنوبی چین دارد و برای این منظور با تبدیل کردن صخره های آبی به جزیره مبادرت به ساخت تاسیسات نظامی بر روی آنها کرده است. تصاویر ماهواره ای در هفته گذشته ظاهرا نشان می دهد چین در تدارک ساخت سومین باند پرواز بر روی یکی از آن چند جزیره است.

مقامات آمریکا با تقویت حضور نظامی در آبهای مورد مناقشه مخالفت کرده اند و انتظار می رود این موضوع در صدر دستور کار ملاقات روز پنجشنبه روسای جمهور چین و آمریکا در واشنگتن باشد.

چند کشور در مورد بخش هایی از دریای جنوبی چین که برخی از شلوغ ترین مسیرهای کشتی رانی جهان از آنجا عبور می کند و تصور می شود دارای ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی است، ادعای مالکیت دارند. اما تلاش چین برای مالکیت بر این دریا برای فیلیپین تقریبا بیش از هر کشور دیگری تهدید کننده است.

سال گذشته دولت مانیل یک توافق ده ساله امضا کرد که به آمریکا اجازه استقرار نیرو،‌ تسلیحات و تجهیزات در پایگاههای سراسر فیلیپین را می دهد و زمینه بازگشت آمریکا به چند نقطه از جمله خلیج سوبیک و پایگاه هوایی وسیع کلارک در نزدیکی آن را مهیا می سازد اما این پیمان با چالش حقوقی مواجه بوده است.

واشنگتن دلسردی اش را در مورد تاخیر اجرای توافقنامه صراحتا ابراز داشته است و انتظار نمی رود دیوان عالی فیلیپین حداقل تا اواخر امسال در این خصوص رای صادر کند.

در صورت اجرایی شدن این پیمان، آمریکا می تواند پایگاهی را در سواحل دریای جنوبی چین راه اندازی کند که کمتر از پانصد مایل تا جزایر جدید ساخته شده توسط چین فاصله دارد.هم اکنون نیروهای آمریکایی در منطقه برای رفع نیازهای خود عمدتا به پایگاههایی در ژاپن و سرزمین آمریکایی گوام متکی اند که بیش از هزار و پانصد مایل دورترند.

همچنین به گفته یک مقام ارشد فیلیپین که خواست نامش فاش نشود،‌ دولت مانیل امسال خواستار کمک سیصد میلیون دلاری آمریکا برای تقویت قوای هوایی و دریای خود در برابر توسعه طلبی چین شده است. اما دولت اوباما تاکنون به علت نگرانی از فساد مالی و ظرفیت فیلیپین برای کنترل چنین کمک مالی عظیمی از پذیرش آن درخواست خودداری کرده است.
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب: 9072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *