۰
فاتح بیرول : فناوری ها آماده نیست

«نفت قطب» هنوز مردد در تولید

در حالی که مساله حفاری و اکتشاف نفت در مناطق قطب شمال یکی از بحث های داغ محافل انرژی جهان به شمار می رود، فاتح بیرول رئیس اقتصاد دانان آژانس بین المللی انرژی بر این باور است که اکتشاف ذخایر نفتی قطب شمال هنوز از نظر اقتصادی و تجاری توجیه پذیر و مناسب نیست و ممکن است طی سال های آینده و متمادی نیز اجرای این پروژه ها اقتصادی نباشد.
«نفت قطب» هنوز مردد در تولید
به گزارش «ميزنفت»، پس از آنکه دولت اوباما در ماه اوت برای انجام حفاری چراغ سبز نشان داد، شرکت نفتی شل عملیات حفاری را در سواحل آلاسکا آغاز کرده است. گروه های فعال محیط زیست خواستار ممنوع شدن فعالیت های حفاری شده و بر این باورند که انجام این حفاری ها ، یکی از آخرین مناطق بکر کره زمین را از بین خواهد برد و تاثیر منفی زیادی بر تغییرات آب و هوایی خواهد داشت.

فاتح بیرول که قرار است به زودی رئیس آژانس بین المللی انرژی شود، بر این باور است که فناوری لازم برای انجام حفاری در قطب شمال هنوز آماده و مهیا نیست و موانع موجود برای انجام حفاری آنقدر زیاد است که مستلزم هزینه گزافی خواهد بود.

بیرول در این باره گفت: من بر این باورم که قطب شمال هنوز برای انجام حفاری آماده نیست. حفاری در مناطق قطبی با مشکلات زمین شناسی روبرو است و از نظر فناوری نیز مشکلات زیادی وجود دارد. چالش های زیست محیطی و هزینه تولید در قطب شمال بسیار بسیار بالا است، آن هم در شرایط کنونی که قیمت نفت تا حد زیادی افت کرده است.

البته بیرول خواستار ممنوعیت انجام حفاری در قطب شمال نشد ولی از رهبران دولت های مختلف خواسته است تا پیش از تصمیم گیری در این خصوص، همه تبعات آن را در نظر بگیرند.

وی در ادامه افزود: یک شرکت نفتی باید ارزیابی کند که آیا در قیمتهای کنونی برای هر بشکه نفت و هزینه های تولید، حفاری و اکتشاف نفت در قطب شمال می تواند یک پروژه سودآور اقتصادی باشد یا نه. من فکر می کنم که شرکتهای نفتی باید به همه ریسکهای سرمایه گذاری به طور کلی توجه کنند.

شرکت شل تاکنون 4.5 میلیارد پوند برای اثبات وجود ذخایر نفتی در قطب شمال هزینه کرده است.

بیرول به این مساله نیز اشاره کرد که دولت ها باید ریسک های احتمالی ناشی از تغییرات آب و هوایی و آلودگی محیط زیست را در نظر بگیرند. علی رغم محدودیت هایی که تغییرات آب و هوایی به وجود می آورد، جهان مجبور است طی دهه های آینده نیز از نفت استفاده کند ولی اینکه نفت مورد نیاز جهان از خاورمیانه بیاید یا از سایر میادین نفتی یا شیل نفت، مساله دیگری است که بستگی به علم اقتصاد دارد.

تاکنون 62 کشور جهان تعهدات مربوط به کاهش تولید گازهای گلخانه ای را در آستانه نشست پاریس تصویب کرده اند.
 
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۳
کد مطلب: 9081
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *