۰
نگاهی متفاوت به صنعت نفت روسیه

سیبری با تولید 6.5 میلیون بشکه

نگاهی به جدیدترین آمارهای موجود در حوزه تولید نفت روسیه نشان می دهد منطقه سیبری غربی با تولید بیش از 6 میلیون بشکه از ذخایر نفتی روسیه، مهم ترین منطقه تولیدی این کشور و شرکت روسنفت با تولید حدود 4 میلیون بشکه در روز اصلی ترین تولید کننده نفت این کشور محسوب می شود.
تولید نفت روسیه | میز نفت
تولید نفت روسیه | میز نفت
وحید حاجی پور/ نگاهی به جدیدترین آمارهای موجود در حوزه تولید نفت روسیه نشان می دهد منطقه سیبری غربی با ظرفیت تولید حدود 6 میلیون و 470 هزار شکه از ذخایر نفتی روسیه، مهم ترین منطقه تولیدی این کشور و شرکت  روسنفت با تولید حدود 4 میلیون بشکه در روز اصلی ترین تولید کننده نفت این کشور محسوب می شود.
 
، سیبری به عنوان یکی از مهم ترین مناطق نفتی جهان همچنان به تولید می پردازد اما کم بازده شدن چاه های این منطقه نفتی و سرمای طاقت فرسای این منطقه، مسکو را با چالش های جدی مواجه کرده است به طوری که گفته می شود در صورت عدم سرمایه گذاری مناسب با این حجم از تولید، تولید از سیبری طی 10 سال آینده به زیر 3 میلیو بشکه در روز سقوط می کند. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، روسیه پروژه های خود در این منطقه را بر نگهداشت تولید و افزایش تولید متمرکز کرده است که برای این تحقق این منظور باید از تکنولوژی های روز و پیشرفته بهره ببرد که نتایج این مهم در کوتاه مدت متبلور نمی شود.

بر اساس این گزارش تولید نفت از منطقه سیبری از سال 1970 آغاز شده است و میادین سیبری در آستانه قرار گرفتن در نیمه دوم عمر خود هستند.



اورال – ولگا دومین منطقه مهم نفتی روسیه به شمار می رود؛ روسیه از این حوزه نفتی روزانه 2 میلیون و 400 هزار بشکه نفت برداشت می کند. گرچه تولید این منطقه از نفت متعارف است اما شواهد جدید نشان می دهد که اوال – ولگا ذخایر قابل توجهی از ذخایر غیر متعارف را نیز در خود جای داده است.
 


چندی پیش سرگئی دونسکوی وزیر محیط زیست و منابع طبیعی روسیه گفته بود ذخایر نفت غیرمتعارف کشور از جمله حوضه نفتی در غرب سیبری و نفت شیل منطقه ولگا-اورال نیز از دیگر ذخایر نفت کشور محسوب می شوند.  این غول نفتی روسیه به نظر می رسد پر نفس تر از سیبری باشد و تا مدت ها محل مطمئنی برای روس ها باشد.
 


کراسنوریاک هم سومین حوضه پر قدرت تولید نفت روسیه با تولید حدود 460 هزار بشکه در روز است که در شرق سیبری واقع شده است. این منطقه در روزهایی که تولید نفت روسیه رکورد زد نقش اصلی را ایفا کرد. ساخالین هم با تولید 279 هزار بشکه در رده چهارم مناطق نفتخیز روسیه قرار گرفته است و پس از آن، آرخانگلسک با تولید 270 هزار بشکه، جمهوری کومی با تولید 258 هزار بشکه، ایرکوتسک با تولید 227 هزار بشکه، یاکوتیا با تولید 149 هزار بشکه، قفقاز شمالی با تولید 62 هزار بشکه و کالینینگراد با تولید 26 هزار بشکه در روز رده های پنجم تا دهم منابع تولیدی نفت روسیه را از آن خود کرده اند.
 
 
*شرکت های نفتی
روسنفت به عنوان بازوی اصلی تولید نفت روسیه این روزها حدود 4 میلیون بشکه نفت از میادین نفتی روسیه تولید می کند.  این شرکت در سال 1993 به عنوان یک واحد سازمانی، توسط دولت وقت روسیه تاسیس شد و با تزریق دارایی‌های شرکت "روس‌نفته‌گاز"، فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد. روسنفت فعالیت‌های عمده خود را در بخش‌های اکتشاف، استخراج و پالایش نفت خام و گاز طبیعی متمرکز کرده است و طی یک سال اخیر با ضررهای بزرگی به دلیل کاهش قیمت نفت مواجه شده است زیرا هزینه تولید نفت در روسیه به دلایل فنی و جغرافیایی بالاست.



شرکت نفتی دولتی روسنفت روسیه که به موجب امضای قراردادی در سال 2013 با شرکت نفتی بریتیش پترولیوم BP ، تقریبا انحصار استخراج و تولید نفت در روسیه را در دست گرفت اکنون با وضع متناقضی مواجه است. با این توضیح که از یک سو به علت کاهش شدید قیمت نفت میزان درآمدش به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر، به علت کاهش شدید ارزش روبل در برابر دلار ، با توجه به اینکه درآمدهای این شرکت به دلار است، حساب های روبلی آن پر است.

گفتنی است این شرکت در بیشتر مواقع در جلسات اوپک شرکت داشته  و نظرات مسکو را با اعضای این سازمان در میان می گذارد.
 


پس از روسنفت شرکت لوک اویل با تولید یک میلیون و 700 هزار بشکه در رده دوم تولید کنندگان نفت روسیه قرار دارد. شرکت لوک اویل در روزهای فروپاشي جماهیر شوروی در 1991 شروع به رشد كرد. این شرکت توسط گروه کوچکی از بوروکرات‌های شوروی به رهبری آلکپروف تاسیس شد. این گروه، دسته‌های کاری قدرتمندی را به یک منطقه دورافتاده در سیبری به نام کوگالیم (به معنای دریاچه‌ای که یک مرد در آن مرده است)، برای حفاری فرستادند. لوک‌اویل اولین شرکت روسی بود، که وارد بازار بورس لندن شد. همچنین در سال 1994، این شرکت از اولین کمپانی‌هایی بود، که شروع به ارائه سهام خود، در بازار بورس تازه تاسیس روسیه، کرد.

شرکت Surgutneftegaz  در رده بندی شرکت های نفتی روسیه با تولید یک میلیون و و 220 هزار بشکه در روز، گازپروم نفت با تولید 640 هزار بشکه در روز، تات نفت با تولید 520 هزار بشکه در روز، گازپروم با تولید 340 هزار بشکه در روز، اسلاو نفت با تولید 335 هزار بشکه در روز، بش نفت با تولید 320 هزار بشکه در روز، Russneft با تولید 316 هزار بشکه در روز در رده های بعدی قرار گرفته اند.

حدود 950 هزار بشکه از میزان تولید نفت نیز توسط شرکت های کوچک و تا حدودی مستقل تولید می شود که در آمار تولید روسیه قرار می گیرد.
 
 
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب: 9198
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *