۰

سناریوی قطع سوخت‌رسانی روی میز شرکت ملی پخش

تعلل شرکت‌های هواپیمایی در پرداخت بدهی حدود ۹۰۰ میلیارد تومانی‌شان موجب شد حساب برخی از شرکت‌های هواپیمایی مسدود شود.
سناریوی قطع سوخت‌رسانی روی میز شرکت ملی پخش
به گزارش «ميزنفت» به نقل از  فارس به گفته مسئولان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، بدهی شرکتهای هواپیمایی از سال 92 تا کنون، ۶۲درصد افزایش یافته است به طوری که بدهی این شرکت‌ها از ۵۳۷ میلیارد تومان در سال 92 به حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در حاتل حاضر رسیده است.

این گزارش حاکی است براساس آخرین آمار ارائه شده شرکت هواپیمایی ماهان با ٣٤٨ میلیارد تومان رکورد دار بیشتر بدهی به شرکت ملی پخش فراورده های نفتی است و پس از آن شرکت هواپیمایی آسمان با ٢٥٣ میلیارد تومان، شرکت هواپیمایی ایران ایر(هواپیمایی جمهوری اسلامی) با ٢٢٠میلیارد تومان و همچنین شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با ٥٤ میلیارد تومان، از جمله دیگر شرکتهای بدهکار به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستند.

این میزان بدهی 900 میلیارد تومانی حاکی از ان است که شرکتهای هواپیمایی مسافربری به تعهدات خود نسبت به تسویه بدهیهای سنواتی خود عمل نکرده اند؛ در حالی که براساس قانون شرکت ملی پخش باید مطالبات دریافتی از آنها را به خزانه دولت واریز کند.

در گذشته قرار بود روند فزاینده بدهی شرکت‌های هواپیمایی به مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فراروده های نفتی بابت سوخت‌گیری از طرف نهادها و  ارگانهایی همچون سازمان تعزیرات پیگیری شود تا بدهی این شرکت‌ها هر چه زودتر پرداخت شود،اما پیگیری ها حاکی از آن است که شرکت های هواپیمایی تنها بخش کوچکی از بدهی خود را پرداخت کردند.

اخیرا مسئولان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اعلام کرده اند به دنبال وصول مطالبات شرکت ملی پخش از شرکتهای هواپیمایی از طریق سازمانهای مختلف هستند و به تازگی نیز حسابهای بانکی شرکتهای هواپیمایی بدهکار از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی مسدود شده است.

با این شرایط تنها بخش اندکی از بدهی‌های سنواتی شرکتهای هواپیمایی به شرکت ملی پخش، مستهلک شده است.

گرچه مسئولان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی معتقد هستند فعالیت شرکت‌های هواپیمایی باید در هر صورت ادامه یابد اما از قطع سوخت رسانی به این شرکت‌ها به عنوان یک گزینه مطرح در صورت عدم تسویه بدهی این شرکت‌ها نام می برند.

گزینه ای که دو سال قبل یک بار توسط مسئولان وقت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اجرا و منجر به پرداخت بخش اندکی از بدهی شرکتهای هواپیمایی به مجموعه شرکت پخش شد.

انتهای پیام/م
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 9217
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *