۰

ایران به لهستان، نفت خام و ال.ان.جی صادر می کند

وزیر نفت از آمادگی ایران برای فروش نفت خام به لهستان خبر داد و گفت: نخستین قدم برای آغاز دور جدید روابط بین دو کشور، امضای قرارداد خرید نفت خام با این کشور است.
ایران به لهستان، نفت خام و ال.ان.جی صادر می کند
 به گزارش«ميزنفت»، بیژن زنگنه با یانوش پیخوچنسکی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لهستان، درباره مهمترین محور این مذاکرات، اظهار داشت: لهستان در بخش های مختلف انرژی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده و با توجه به اینکه پالایشگاههای لهستان نوسازی شده می توانند از نفت خام ایران استفاده کنند که برهمین اساس بنابراین ایران پیشنهاد داده این کشور در نخستین مرحله اقدام به خرید نفت خام از ایران کند.
وی با بیان آنکه محور دیگر مذاکرات ال.ان.جی بوده است، افزود: در لهستان ترمینالهایی برای واردات ال.ان.جی ساخته شده و قرار شد ایران به این کشور ال.ان.جی صادر کند.
به گفته زنگنه، با تکمیل پروژه های ال.ان.جی در کشور ایران اقدام به صادرات آن خواهد کرد.
وزیر نفت از علاقمندی لهستان به حضور در بخش پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در این زمینه آنها می توانند با بخش پتروشیمی ایران مذاکره کنند.
وزیر نفت ذخیره سازی زیرزمینی گاز و بهینه سازی مصرف انرژی را دیگر محور این مذاکرات عنوان کرد و با اشاره به اینکه در این دیدار بیشتر درباره کلیات بحث شده است، اظهار داشت: شرکتهای دو کشور درباره نحوه همکاری با یکدیگر بیشتر مذاکره خواهند کرد.
وزارت نفت گزارش داد، دور تازه گفتگوهای تهران - ورشو در حالی آغاز شد که اوج حجم مبادلات میان دو کشور مربوط به سالهای ٩٢ - ١٣٩١ می شود که به رقم حدود ٥٠٠ میلیون دلار در سال رسید، اما کارشناسان معتقدند ظرفیت های اقتصادی دو کشور امکان آن را ایجاد می کند که این رقم به سالانه یک میلیارد دلار برسد.
یانوش پیخوچنسکی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لهستان که امور صنعت، معدن، تجارت، نیروگاه و انرژی این کشور را نیزبرعهده دارد، پس از توافق ایران و گروه ١+٥ در سخنانی این توافق را یک توافق خوب برای جهان و کل منطقه دانست و از آن به عنوان یک گام مثبت برای گسترش همکاریهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایران و لهستان نام برد.
پیش از این، کشورهای آفریقای جنوبی، یونان و ایتالیا برای از سرگیری خرید نفت از ایران اعلام آمادگی کرده و هند، کره، چین و ژاپن نیز از افزایش خرید نفت از کشورمان استقبال کرده بودند.




منبع:ایرنا
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 9224
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *