۰
اينترنشنال پاليسي دايجس

ایران و عمان علیه عربستان

اینترنشنال پالیسی دایجست نوشت: ایران و کشور سلطان نشین عمان یک قرارداد تجاری را با هم به امضاء رسانده اند که قرار است یک خط لوله گازی بین دو کشور احداث شود.
ایران و عمان علیه عربستان
به گزارش «ميزنفت»، این پایگاه اینترنتی با اشاره به اینکه این خط لوله انتقال گاز قرار است به طول 173 مایل از زیر دریا معبری برای انتقال گاز ایران به عمان باشد نوشت : این قرارداد از مارس سال 2013 آغاز شد و انجام و ادامه این قرارداد ، چیزی نیست که مقامات کشور عربستان سعودی را خوشحال کند.

در چند دهه اخیر و به خصوص بعد از بروز حوادثی نظیر بهار عربی در برخی کشورهای خاورمیانه ، عربستان سعودی تلاش زیادی کرد تا کشورهای عربی را زیر نفوذ خود قرار دهد و طبیعتا کشور عمان هم یکی از کشورهایی است که مقامات ریاض نمی خواهند تجارت با آن را از دست بدهند.

بنا به بسیاری از دلایل ، عربستان سعودی به عنوان عضوی از شورای همکاری خلیج فارس به دنبال حمایت نظامی و همه جانبه ای از کشورهای منطقه بوده است تا از توسعه نفوذ ایران بکاهد.

همچنین نمی توان از نظر دور داشت که آمریکا به عنوان کشوری که نمی خواست کشورهای منطقه تعاملی در بخش تجاری با ایران داشته باشند همواره یک اهرم فشار در مقابل کشورهایی نظیر عمان بود.

اما توافق هسته ای که در تاریخ 14 جولای بین ایران و کشورهای گروه پنج به علاوه یک امضاء شد همه معادلات را به ضرر سعودی ها تغییر داد و عربستان سعودی احساس خطر زیادی از آزاد شدن تحریم های ایران کرد.

به نوشته این سایت ، دلیل نگرانی سعودی ها از قدرت گرفتن دوباره ایران پس از توافق هسته ای کاملا روشن است آنها می دانند که ایران سومین کشور جهان دارنده مخازن نفت زیرزمینی است و علاوه بر آن موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه کافی است که کاملا مسئولان ریاض را درگیر خود کند.
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 9264
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *