۰
ادعاي جروزالم پست:

ایران همچنان پر ریسک است

روزنامه صهیونیستی جروزلم پست با اشاره به تلاش بانکها و موسسات مالی برای تعامل با ایران نوشت : باوجود توافق هسته ای ایران با گروه پنج بعلاوه یک ، ایران همچنان برای بانک های اروپایی خطرناک است.
ایران همچنان پر ریسک است
به گزارش «ميزنفت»،  این روزنامه با اشاره به توافق هسته ای ایران با غرب نوشت : به تازگی در ماه جاری ، کامرز بانک مبادرت به بستن حسابی کرد که  سخنگوی کامرز بانک ، به عنوان دومین بانک بزرگ المانی نخواست در مصاحبه با روزنامه جروزالم پست ، دلیل مسدود شدن این حساب را توضیح دهد .

جروزالم پست نوشت در مارس سال گذشته مسئولان این بانک مجبور شدند برای تخطی از قوانین وضع شده وزارت خزانه داری امریکا درباره منع همکاری تجاری و بانکی با ایران 1.45 میلیارد دلار جریمه بپردازند.

این در حالی است که چهارشنبه گذشته روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس در گزارشی با عنوان « شکستن تحریم ها هم می تواند بانک ها را از ایران دور کند » نوشت : روس دانتون ، کارشناس تحریم در مرکز حقوقی بیکر و مکنزی در ان مقاله تصریح کرده بود من نمی توانم این را بپذیرم که همه بانکهای غربی خواستار همکاری بلند مدت با ایران باشند و اگر شرکت هایی بخواهند در ایران فعالیت کنند باید با یورو کار کنند و باید نیم نگاهی به روسیه ، چین یا هند داشته باشند تا امورات بانکی شان انجام گیرد.

به هر حال این پروسه بسیار وقت گیر و زمان بر است و ممکن است با این تاکتیک یک شرکت غربی نتواند در سیستم مالی ایالات متحده دوام بیاورد و ورشکست خواهد شد.

همچنین روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با اشاره به دومین هم اندیشی تجار ایرانی و اروپایی در ژنو سوئیس به نقل از یکی از تجار اهل کشور مالت نوشت : آندریاس شوایتزر ، نماینده شرکتی است که آن شرکت در حوزه انرژی های حاصله از نیروی باد فعالیت می کند. او معتقد است اکنون بانکهای اروپایی هستند که بخواهند با ایران کار کنند این بانک ها عمدتا چون رابطه تجاری با آمریکا ندارند کار با ایران برایشان مطلوب است ، البته در تئوری می توان گفت که بانکهای بزرگ و معتبر می توانند با ایران کار کنند اما به لحاظ اعتبار و عمل آنها ملاحظاتی درباره ایران خواهند داشت .

وی می گوید : کار در بخش مالی ایران خطر بالایی دارد زیرا از هر زاویه ممکن است کاری که انجام می دهید تجارت شما وصل به فعالیت های هسته ای یا موشک های بالستیک شود.

ایران در پنجشنبه گذشته اعلام کرد کنفرانس نفت و گاز خود را در لندن به علت وجود تحریم ها لغوکرده و قرار است این کنفرانس دوباره برای ماه فوریه برنامه ریزی شود.

با این حال شرکت های بزرگ خارجی وظیفه دشواری در تجارت با ایران خواهند داشت زیرا انها باید بانک های بزرگ خارجی را مجاب کنند که خطر کار مالی با ایران را بپذیرند.

نظیر چنین مشکلی برای استاندارد بامک چارتر انگلیس در تعامل مالی با ایران روی داد زیرا این بانک در سال 2007 پذیرفت که به کلیه کارهای دادو ستد مالی با ایران خاتمه دهد اما به دلایلی این اتفاق روی نداد و نتیجه این شد که مسئولان این بانک انگلیسی مجبور شدند در سال 2012 به مقامات آمریکایی در حدود 667 میلیون دلار جریمه بابت دور زدن تحریم های ایران پرداخت کنند.

به نوشته فایننشال تایمز ، جریمه این بانک انگلیسی به دلیل همکاری این بانک با شرکت ملی نفت ایران در سال 2009 روی داده بود و به دلیل انکه شرکت ملی نفت ایران در تحریم های ایالات متحده قرار گرفته بود، مسئولان استاندارد چارتر می بایست جریمه مذکور را به امریکایی ها پرداخت می کردند.

حتی این بانک انگلیسی می توانست به دلیل نقض قوانین مالی امریکا ، کلیه فعالیت های تجاری اش منسوخ شود که اگر این اتفاق می افاتد به معنی مرگ کامل این بانک انگلیسی بود.

روزنامه صهیونیستی جروزا لم پست به دنبال سیاه نمایی های خود درباره خطرات مالی کار با ایران می نویسد : اگر باز هم برای موسسات و بانک های اروپایی دو گزینه متفاوت در انتخاب کار با ایران یا کار با ایالات متحده پیش آید یقینا بازهم اروپایی ها اولویت کاری خود را با بانک های آمریکایی خواهند گذاشت.

نظیر چنین اتفاقی برای بانک آلمانی دویچه هم به وجود امد و این بانک می رفت که به همکاری با ایران در امور مشکوک متهم شود.

به هر حال به نظر می رسد نمی توان گفت فشاری از سوی ایالات متحده روی ادامه کار بانکی با موسسات مالی ایران وجود نخواهد داشت اما با این حال همچنان بانک های کوچکی در روسیه و چین هستند که به کار تجاری با ایران ادامه دهند.
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 9265
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *