۰

دلیل حضور عضو جدید در اوپک مشخص شد

وزیر انرژی اندونزی گفت که این کشور امیدوار است بازگشتش به اوپک در ماه دسامبر این واردکننده عمده بنزین آسیا را به تولید کنندگان اصلی نفت جهان نزدیک‌تر کند و اتکای آن به گروه کوچکی از تجار را کاهش دهد.
دلیل حضور عضو جدید در اوپک مشخص شد
به گزارش «ميزنفت» به نقل از رویترز، وزیر انرژی اندونزی روز دوشنبه گفت، این کشور امیدوار است بازگشتش به اوپک در ماه دسامبر، این وارد کننده عمده بنزین آسیا را به تولید کنندگان اصلی نفت جهان نزدیک‌تر کند و اتکای آن به گروه کوچکی از تجار را کاهش دهد.

انتظار می‌رود سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در نشست بعدی خود در 4 دسامبر با درخواست اندونزی برای فعال شدن مجدد عضویتش موافقت کند و این کشور به‌عنوان تنها کشور عضو اوپک که میزان واردات نفتش از میزان صادراتش بیشتر است شناخته شود.

اندونزی قبل از ترک اوپک در آغاز سال 2009، یعنی مدت کوتاهی پس از رشد بی‌سابقه قیمت‌ها، برای مدت حدود 50 سال تنها عضو آسیایی این سازمان بود، اما با افزایش تقاضای داخلی و کاهش تولید این کشور، اندونزی در مجموع به وارد کننده نفت تبدیل شد.

سودیرمان سید، وزیر انرژی اندونزی گفت: معتقدم تصمیم تعلیق عضویت اندونزی در اوپک به برخی‌ها اجازه داد تا از کوتاه شدن دست اندونزی از تولید کنندگان مهم نفت، سوء استفاده کنند «و بنابراین ما به‌صورت 100درصدی به گروه کوچکی وابسته شدیم که عرضه انرژی به کشور را در انحصار خود گرفته بود، ما می‌خواستیم این انحصار را بشکنیم».
«اگر ما در وسط فعالیت‌های محوری (اعضای اوپک) و بحثهای محوری قرار داشته باشیم، موقعیت ما بهتر خواهد شد».

اندونزی تا همین اواخر تقریباً تمام نفت خام و فرآورده‌های نفتی وارداتی خود را از شرکت بازرگانی پترال که یک واحد وابسته به شرکت نفت و گاز دولتی پرتامیناست تأمین می‌کرد.

این کشور امیدوار است با فعال کردن مجدد عضویتش در اوپک بتواند روابط خود با تولید کنندگان مهم نفت را تقویت کند و موافقتنامه طولانی‌مدت خرید نفت و سرمایه گذاری در زیرساخت‌های انرژی‌اش را با این کشورها منعقد نماید.

اندونزی هم اکنون در حال مذاکره برای انعقاد قراردادهای طولانی‌مدت خرید نفت از ایران، عمان و عربستان است.

منبع: تسنیم
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 9301
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *