۰

راشا تودی: افزايش صادرات نفت ايران زمان‌بر خواهد بود

شبکه تلویزیونی انلگیسی زبان روسیه اعلام کرد: مدت زمانی نسبتاً زیادی نیاز است تا ایران بتواند سطح تولیدات نفت خامِ خود را به سطوح قبل از تحریم ها بازگرداند.
افزايش صادرات نفت ايران
افزايش صادرات نفت ايران
به گزارش «ميزنفت»، مجری اقتصادی این شبکه گفت: نفت خام ایران خیلی زودتر از آن که فکرش را می کردیم وارد بازارهای جهانی خواهد شد. علی کاردور، معاون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی شرکت ملی نفت ایران، گفت: من انتظار دارم که تا ماه نوامبر 2015 میلادی، تولید نفت خام پانصد هزار بشکه در روز افزایش یابد.

مجری افزود: از آنجایی که اغلب تحریم های غربی تا نوامبر امسال برداشته نخواهند شد، به احتمال زیاد نفت مازاد ایران که مقام نامبرده درباره آن صحبت کرد، به کشورهای آسیایی فروخته خواهد شد.

کاردور همچنین افزود انتظار دارد تولید نفت ایران تا نیمه سال 2016 میلادی، یک میلیون بشکه در روز، بیشتر از تولید کنونی ایران شود.

اکثر کارشناسان این پیش بینی آقای کاردور را بسیار خوش بینانه ارزیابی می کنند. کشورهایی مانند چین، هند و کره جنوبی ممکن است نفت مازاد صاداراتی ایران را خریداری کنند. هم اکنون نیز مجموع صادرات نفت ایران به سه کشور یاد شده، نزدیک به یک میلیون بشکه در روز است.

البته تا زمانی که تحریم های غرب علیه ایران لغو نشود، شرکت های بزرگ نفتی مانند توتالِ فرانسه و اینیِ ایتالیا قادر نخواهند بود به فعالیت های خود در بخش نفتی ایران بازگردند و مانند سابق سرمایه گذاری های خود در بخش نفت و گاز ایران را از سرگیرند. پس از لغو تحریم ها، این شرکت ها قراردادهایی را که ایران به آنان پیشنهاد می کند، مرور خواهند کرد و اگر مفاد آن مورد توافق آنان باشد، آن قراردادها را امضا خواهند کرد.

شایان ذکر است این شرکت های بزرگ نفتیِ خارجی از شرکت ملی نفت ایران خواسته اند که شرایط این قرار دادها را برای شرکت های خارجی بهبود بخشد.
با وجود تمام این مسائل، به نظر می رسد که مدت زمان نسبتاً قابل توجهی باید بگذرد تا ایران بتواند سطح تولید نفت خامِ خود و صادرات آن را به سطوح قبل از تحریم ها بازگرداند.
 
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب: 9313
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *