۰

اختلاف اکوادور با شورون بالا گرفت

رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که رئیس‌جمهور اکوادور شرکت نفتی آمریکایی «شورون» را به آلوده کردن منطقه «آمازون» در طول 3 دهه اخیر متهم کرده است.
اختلاف اکوادور با شورون بالا گرفت
به گزارش «ميزنفت»، «رافائل کوره‌آ» رئیس‌جمهور اکوادور روز گذشته اعلام کرد که در طول 28 سال گذشته شرکت نفتی آمریکایی «شورون» نه به صورت تصادفی بلکه از روی عمد مرتکب جرایمی از قبیل آلوده کردن منطقه «آمازون» شده است.

وی افزود که به دلیل فقدان کنترل کافی از سوی اکوادور در این 3 دهه، این شرکت نفتی آمریکایی تاکنون خسارات فراوانی به اکوسیستم منطقه «آمازون» و سلامت ساکنین آن وارد کرده است.

«کوره‌آ» در ادامه خاطرنشان کرد که «شورون» تاکنون با آزاد کردن 18 میلیارد بشکه مواد سمی در رودهای منتهی به رودخانه «آمازون»، این رودخانه و بیش از 5 هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های اکوادور را آلوده کرده است.

رئیس‌جمهور اکوادور تصریح کرد که خسارات زیست محیطی که از سوی «شورون» به «آمازون» وارد شده است، 80 برابر خساراتی است که شرکت نفتی آمریکایی «اکسون بالدز» به مکزیک وارد کرده و در ازای آن 18 میلیارد دلار به این کشور غرامت پرداخت کرده است.

وی افزود که دولت کنونی اکوادور اولین دولتی است که خود را به این شرکت نفتی آمریکایی نفروخت و این شرکت نیز در اقدامی تلافی‌جویانه میلیون‌ها دلار صرف تبلیغات علیه دولت اکوادور از طریق رسانه‌های ارتباطی کرده است؛ هدف اصلی شرکت «شورون» از این تبلیغات ساقط کردن وجهه دولت و دستگاه قضایی اکوادور از اعتبار می‌باشد.

شرکت نفتی آمریکایی «شورون» که آلوده‌کننده‌ترین شرکت جهان لقب گرفته است، از اجرای رأی دادگاه اکوادور مبنی بر پرداخت غرامت در ازای آلوده کردن این کشور سر باز می‌زند؛ دادگاه اکوادور شرکت «شورون» را به پرداخت غرامتی 9.5 میلیون دلاری به بومیان منطقه «آمازون» محکوم کرده است.

در ماه مارس (اسفند) گذشته نیز دادگاه بین‌المللی «لاهه» شکایت اکوادور علیه شرکت نفتی آمریکایی «شورون» را مورد تأیید و مطابق قانون دانست و عنوان کرد که حقوق همگانی‌ای در این راستا پایمال شده‌اند که باید به آنها احترام گذاشت.

در ماه ژوئن (خرداد)، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز حمایت خود از اکوادور در مقابل شرکت نفتی «شورون» را اعلام کردند.

«شورون»، شرکت نفتی آمریکایی و از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی جهان است که دفتر مرکزی آن در شهر «سان رامون» کالیفرنیا قرار دارد.

شرکت «شورون» دارای عملیات در بیش از 180 کشور جهان است؛ این شرکت تقریبا در تمامی زمینه‌های صنایع نفت و گاز و نیز تولید انواع انرژی‌های تجدیدپذیر، فعالیت می‌کند.

 این فعالیت‌ها شامل اکتشاف، استخراج، پالایش، بازاریابی و حمل‌ونقل نفت خام و گاز طبیعی و نیز تولید انواع محصولات شیمیایی و پتروشیمی همچنین تولید برق می‌باشد.

منبع: فارس
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 9397
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *