۰

ایران با ارزان‌ترین گاز جهان، گران‌ترین CNG را دارد

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی کشور گفت: باوجود اینکه ایران ارزان ترین گاز جهان را دارد اما گران ترین سی ان جی از نظر قیمت را دارد.
ایران با ارزان‌ترین گاز جهان، گران‌ترین CNG را دارد
به گزارش «ميزنفت» به نقل از میزان، اردشیر دادرس طی گفت وگویی اظهار کرد: طی سال های گذشته شاهد افزایش کارمزد بودیم اما با توجه به افزایش ها و استاندارد جهانی این رقم افزایش پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه چهار نوع کارمزد داریم، اضافه کرد: کارمزد پایه، کارمزد ویژه، کارمزد 10 درصد ضوابط فنی و چهارمین کارمزد درجه بندی است که انتظار داریم شورای اقتصاد به این چهار کارمزدها توجه ویژه داشته باشد.

دادرس با تاکید بر اینکه شورای اقتصاد باید افزایش کارمزد را به تناسب سرمایه گذاری و نیازها طراحی کنند، اضافه کرد: امروز ایران اولین پرچم دار ناوگان سی ان جی جهان است.

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی کشور ادامه داد: در حال حاضر 3میلیون 800 هزار خودرو از این گاز استفاده می کند  امسال به 4 میلیون خودرو می رسد .

دادرس تصریح کرد: در حال حاضر اگر هم اعتراضی بر روی کارمزد و قیمت ها باشد بر روی کیفی بودن آن است.

وی با تاکید بر اینکه کازمردها حق العمل کاری باید باشد، اضافه کرد: یعنی هزینه های جایگاه در طول سال با افزایش تعرفه ها همراه است که کارمزد نیز باید به تناسب آن افزایش پیدا کند.

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی کشور گفت: یعنی یک جایگاه در طول سال با افزایش هزینه کارگری، آب، برق گاز و بیمه همراه است که بر اساس آن حق العمل کاری نسبت کارمزد نیز باید افزایش یابد.

وی انتقاد کرد: اما امروز کارمزد به صورت ثابت تا پایان سال اعمال می شود اصولا در دنیا سه نوع قیمت گذاری وجود دارد و قیمت گذاری باید نسبت حامل های انرژی با فوب خلیج فارس تناسب داشته باشد و از سوی دیگر قیمت ها باید نسبت به عرضه و تقاضا و آنچه که تولید و عرضه می شود تناسب داشته باشد و سومین تناسب نیز نسبت سی ان جی به گازوئیل یا بنزین به گازوئیل و ... است.

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی کشور در خصوص قیمت گذاری کارمزد، گفت: در این مورد باید نسبت تناسب رعایت شود، ایران اولین منابع گازی دنیا را دارد و 34 هزار کیلومتر لوله کشی فشار قوی را داریم و ارزان ترین منابع گاز دنیا را داریم اما گران ترین سی ان جی جهان را از لحاظ قیمت داریم.

وی گفت: به عنوان گران ترین گاز سی ان جی جهان اکنون شاهد استفاده 90 درصدی تاکسی ها و 50 درصدی اتوبوس ها از این گاز هستیم.

 
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب: 9442
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *