۰
۱
گزارشی تصویری از نیم قرن پیش

روزی که اقبال در تهران پالایشگاه زد

نخستین کلنگ ساخت پالایشگاه نفت تهران در دوم آبان‌ماه سال 1344 خورشیدی در منطقه‌ای واقع در هفت کیلومتری جنوب شرقی شهرری در نزدیکی نیروگاه گازی ری با حضور منوچهر اقبال؛ مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران و جمشید آموزگار؛ وزیر وقت دارایی، به زمین زده شد.
مراسم کلنگ‌زنی طرح ساخت پالایشگاه تهران با حضور منوچهر اقبال و جمشید آموزگار
مراسم کلنگ‌زنی طرح ساخت پالایشگاه تهران با حضور منوچهر اقبال و جمشید آموزگار
به گزارش ميزنفت ، پالایشگاه تهران یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاههای فعال ایران است که در سال ۱۳۴۷ با ظرفیت ۸۵ هزار بشکه در روز راه‌اندازی شد و به بهره‌برداری رسید. پس از آن چندین بار تغییراتی در ظرفیت این پالایشگاه ایجاد شد و اکنون ظرفیت اسمی این پالایشگاه ۲۳۵ هزار بشکه در روز است.
 
کلنگ زنی پالایشگاه تهران با حضور منوچهر اقبال؛ مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران
پالایشگاه تهران به عنوان یک مجموعه خصوصی تحت نظارت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، هم‌اکنون شركت پالايش نفت شهيد تندگويان تهران نام دارد که تاریخ بهره برداری از پالایشگاه جنوبی آن 1348 و همچنین زمان بهره‌برداری از پالایشگاه جنوبی آن سال 1352 است که در مجموع ظرفیت پالایش روزانه 250 هزار بشکه نفت را دارد.
مراسم کلنگ زنی پالایشگاه تهران در دوم آبان سال 1344
خوراک این پالایشگاه، نفت خام سبک اهواز – آسماری و نفت خام مارون – شادگان است.
منوچهر اقبال و جمشید آموزگار در مراسم کلنگ زنی احداث پالایشگاه تهران
تقطیر در اتمسفر، تقطیر در خلاء، تهیه روغن در خلاء، کاهش گرانروی، گاز مایع، تصفیه های هیدروژنی نفتا، نفت سفید و نفت گاز، هیدروژن، ایزومریزاسیون، تبدیل کاتالیستی بستر ثابت، آیزوماکس، ایزومریزاسیون، تولیدگوگرد و چند واحد جانبی، مجموعه واحدهای تولیدی و فرآیندی پالایشگاه تهران به شمار می‌رود.
پالایشگاه تهران پس از موشک باران در جنگ تحمیلی
پالایشگاه تهران حدود ۱۵ درصد ظرفیت پالایشگاهی ایران را تشکیل می‌دهد.
بازسازی پالایشگاه تهران پس از بمباران
بر اساس داده‌های سایت پالایشگاه تهران، میانگین تولید فرآورده‌های اصلی این پالایشگاه در سال 1392، گاز مایع با ظرفیت 1492 هزار لیتر، بنزین پایه 6179 هزار لیتر، نفت سفید 3374 هزار لیتر، نفت‌گاز 12612 هزار لیتر و نفت کوره 9286 هزار لیتر در روز بوده است.
چشم انداز امروز پالایشگاه تهران
اوایل اسفند ماه 1382 در برخی محافل خبری عنوان شد که مخازن عظیم نفت، بنزین و گاز در جوار و یا در داخل اراضی کشاورزی روستاهای حاشیه پالایشگاه تهران (روستای اسماعیل آباد)همراه با خط لوله انتقال نفت هشت  اینچی نفت دقیقاٌ از فاصله 2 متری خانه ها عبور کرده و آلودگی گوگردی به قدری در این محدوده بالا است که بخشی از خاک را به شدت پوک کرده است.
سر در ورودی پالایشگاه تهران
این در حالی است که طبق استاندارد های بین المللی مجتمعهای پترو شیمی و پالایشگاه‌ها باید در 15 تا 25 کیلومتری شهرها ساخته شوند تا آلودگی حاصل از این نوع صنایع که بسیار سمی است و هوا و آب و خاک را به شدت مسموم می‌کند، از دسترس مناطق مسکونی دور باشند.
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 9508
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عکس یکی مونده به آخر سردر پالایشگاه آبادنه . درضمن همه پالایشگاها دور از شهرها ساخته شده بودند ولی با رشد شهر نشینی این مکانها افتادن نزدیک یا تو دل شهر