۰

ضربۀ مهلک به اقتصاد روسیه

از سویی در پیش نویس سند راهبرد انرژی روسیه تا سال 2035 که وزارت انرژی روسیه آنرا منتشر کرد، استفاده از فناوری های جدید و افزایش عمق تبدیل نفت از 72% فعلی تا 90% پیش بینی شده است.
نفت روسیه - میز نفت
نفت روسیه - میز نفت
به گزارش« ميزنفت » روزنامه نزاویسیمایا گازتا در تحلیلی می نویسد: برای روسیه صدور نفت خام از محصولات نفتی سودآورتر است و این نشانه عقب ماندگی بزرگ فنی است. ارزش افزوده ای که صنعت پتروشیمی روسیه به وجود می آورد، منفی است.  طبق آمار ارائه شده از سوی موسسه گایدار، محصولات نهایی نفتی، قیمت 30% پایین تری دارد تا مواد خام اولیه.

نویسنده مقاله در این رابطه به نقطه نظر کارشناسان آمریکایی اشاره می کند مبنی بر اینکه اگر تحریم ها علیه صنعت پتروشیمی روسی اعمال شود، این ضربه واقعی به اقتصاد روسیه خواهد بود.

نویسنده مقاله یادآوری می کند که برنامه به روز آوری پالایشگاه های روسیه در سال 2011 راه اندازی شد و در مرحله اول جدول زمانبندی عوض کردن تجهیزات پالایشگاهها درست اجرا می شد ولی بعد از آن شرکت ها از برنامه عقب ماندند و سقوط نرخ برابر روبل در این زمینه نقش منفی ایفا کرد.

از سویی در پیش نویس سند راهبرد انرژی روسیه تا سال 2035 که وزارت انرژی روسیه آنرا منتشر کرد، استفاده از فناوری های جدید و افزایش عمق تبدیل نفت از 72% فعلی تا 90% پیش بینی شده است. 90%، این رقم عادی برای ایالات متحده، اروپای غربی و چین است. یکی از مشکلات بر سر راه اجرای آن برنامه، بدتر شدن مشخصات فیزیکی و شیمیایی نفت تولید شده است که در این شرایط فناوری های جدید و سرمایه گذاری های بیشتر لازم است.

در نتیجه، بهای پالایش نفت افزایش می یابد. کارشناسان انستیتوی گایدار محاسبه کردند که هر سال حدود 270 میلیون تن نفت به پالایشگاه های داخلی واگذار می شود که قیمت این نفت در سال 2013 برابر 214 میلیارد دلار بود ولی قیمت جمعی همه محصولات نفتی که در روسیه از نفت تولید می شود، به قیمت های جهان در سال 2013 برابر 149 میلیارد دلار می شد.

بنا بر این، محصولات نهایی از مواد خام 30% ارزان تر است. در این شرایط اعمال تحریم های امریکایی علیه این بخش (که بحث در این مورد در مطبوعات امریکا شروع شده است) می تواند به صنعت نفت روسیه ضربه نیرومندی وارد بکند. الدار کاسایف عضو هیأت کارشناسی اتحادیه صنعتگران نفت و گاز روسی تاکید می کند که وابستگی به واردات در این بخش بسیار زیاد است ولو اینکه تلاش های داخلی در جهت کاهش آن به عمل می آید. این کارشناس، تصمیمات اخیر مالیاتی مقامات روسیه را برای جایگزینی واردات در این زمینه نامساعد می داند. البته کارشناسان روس تأکید می کنند که فناوری های پالایش نفت بر خلاف فناوری های غربی حفاری در فلات قاره، منحصر به فرد نیست و می تواند از چین یا کشورهای دیگر تهیه شود.
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 9544
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *