۰

ائتلاف احتمالی عربستان با اسرائیل

کوارتز نوشت:‌ شاید بهترین شانس عربستان، ائتلاف با اسرائیل باشد.
عربستان و اسرائیل  - میز نفت
عربستان و اسرائیل - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، عربستان با توجه به منابعی که در اختیار دارد و اهمیت مذهبی این کشور، می تواند به نروژ خاورمیانه یا شاید کره جنوبی شبه جزیره عربی تبدیل شود. دست کم، یک نفر در حاکمیت عربستان باید تشخیص دهد که این فرصت خوب، مدت زیادی طول نخواهد کشید.

در نهایت، نفت عربستان به پایان خواهد رسید، قدرت های بزرگ از حمایت عربستان دست برخواهند داشت و این کشور مجبور است روی پای خود بایستد. اما به نظر می رسد عربستان بتواند به این جایگاه برسد. این کشور در حال حاضر در یک جایگاه بحرانی قرار دارد. آخرین شانس عربستان، چیزی است که شاید هیچ کس تصور نکند و آن ائتلاف با اسرائیل است. 

در حال حاضر عربستان شرایط بدی دارد. زمانی که قرار بود عربستان به یمن حمله کند، دولت ریاض از پاکستان خواست این کشور را در حمله به یمن همراهی کند. عربستان تصور می کرد که تنها کشور دارنده تسلیحات هسته ای، با خوشحالی این دعوت عربستان را بپذیرد. اما پارلمان پاکستان که چند سال است از درگیری های فرقه ای در این کشور به ستوه آمده است، این درخواست عربستان را رد کرد. 

بعد از امضای توافق هسته ای با ایران به رغم مخالفت شدید اسرائیل و عصبانیت عربستان، مشخص شد که باراک اوباما هم در این مورد خاص به موضع این دو اعتنایی ندارد. باید به این مسئله افزایش استقلال آمریکا در زمینه انرژی و گذار از مسئله خاورمیانه در واشنگتن را مطرح کرد. 

حتی از آن هم بدتر، تنها چند هفته بعد از امضای توافق هسته ای برای محدود کردن ایران، روسیه حضور خود در سوریه را برای حمایت از متحد خود یعنی ایران افزایش داد. بعد از در هم شکستن ائتلاف سنی، رژیم اسد در حال حاضر، نجات پیدا کرده است آن هم به لطف نیروها و جنگ افزارهای یکی از قدرت های مهم نظامی در جهان یعنی روسیه. اما نتیجه آن چه خواهد بود؟ ایران در حال حاضر ممکن است به جایگاه تفوقی برسد که زمانی از آن عربستان سعودی بود. 

عربستان سعودی در حال حاضر به شدت به دنبال ممانعت از تبدیل شدن ایران به یک قدرت مسلط در منطقه است. ولی کاملا مشخص است که درحال حاضر ایران و عربستان سعودی با یکدیگر برابر نیستند. قدرت نظامی ایران بسیار بیشتر است و از نظر اقتصادی نیز از ظرفیت های بالایی برخوردار است و از نظر استراتژیکی نیز بسیار پیچیده است. ایران با وجود این که سالها است از تحریم اقتصادی رنج می برد، نفوذ خود در سراسر منطقه را افزایش داده است و بدون این تحریم ها، مسلما،‌ قدرتمندتر خواهد شد. اما عربستان با وجود این که در این سال ها، سیل پول و منابع مالی به سمتش سرازیر بوده است، در حال حاضر خود را در منطقه در انزوا می بیند. 

عربستان دهها میلیارد دلار هزینه کرده است تا مصر را در کنار خودش نگاه دارد. کشوری که در حال حاضر درگیر مهار گروه های شورشی است و توسط نخبگان نظامی بی کفایت اداره می شود و آنها با نوع اداره مصر، این کشور را از یک بازیگر بزرگ منطقه ای به یک کشور نامطلوب تبدیل کرده اند. در حال حاضر دردسر مصر از منافعش بیشتر است. 
با درنظر گرفتن مشکلات دیگر کشورهای منطقه، به نظر می رسد بهترین گزینه برای عربستان، ایجاد ائتلاف با اسرائیل برای خروج از انزوا است. 
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 9588
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *