۰
پوتین همه چیز را به هم ریخت

تغییر فرمول سیاسی نفت و گاز

از دست دادن تركيه، خسارات زيادي به روسيه وارد خواهد كرد. اگر روس‌ها نيروگاه (اتمي) آكوينو را نسازند، ديگر كشورها اين كار را مي‌توانند بكنند. روسيه تاكنون ۳ ميليارد دلار در اين پروژه سرمايه‌گذاري كرده و اين روسيه است كه بايد با احتياط بيشتري اقدام كند. ما اولين كشور مصرف‌كننده گاز طبيعي روسيه هستيم. اگر ضروري باشد تركيه مي‌تواند گاز طبيعي را از تعداد بسيار ديگري از كشورها در نقاط مختلف وارد كند.
حمله نظامی روسیه به داعش - عصر نفت
حمله نظامی روسیه به داعش - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، با تشديد حملات هوايی روسيه به مواضع گروه تكفيری – صهيونيستی داعش، بازار نفت و گاز جهان دستخوش تحولات جدی شده است؛ از افزايش قيمت نفت تا تهديد قطر به موشك‌باران تأسيسات گازی اين كشور از سوي كرملين.

رسانه‌هاي عربی – غربی در جهت‌گيري‌های هدفمند يكي از دلايل اقدام نظامي روسيه عليه داعش را تلاش اين كشور براي افزايش قيمت نفت عنوان مي‌كنند؛ روسيه طی يك سال گذشته به دليل سقوط قيمت نفت با كاهش 40 درصدي ارزش پول ملي و با كسري بودجه بزرگی مواجه شده است.

رسانه‌هاي تركيه و قطر كه در اينگونه تحليل‌ها پيشرو هستند به دليل حمايت‌هاي بي‌دريغ از داعش در وضعيت مساعدي قرار ندارند به ويژه قطر كه با تهديد جدي روس‌ها مواجه شده است. مسكو به روشني به دوحه هشدار داده است پالايشگاه‌ها و نيروگاه‌هاي گاز و تمامي خط ساحلي آن در تيررس موشك‌هايش قرار دارند. كرملين همچنين به دوحه هشدار داده است اگر دست از پا خطا كند هيچ چيز مانع از آن نمي‌شود كه روسيه تأسيسات گازي آن را هدف قرار ندهد حتي اگر اين كار باعث افزايش قيمت گاز شود كه البته اين اتفاق مي‌تواند به سود روسيه و كشورهاي صادر كننده گاز از جمله ايران تمام شود در حالي كه بازنده اصلي قطر خواهد بود كه تأسيسات گازي‌اش از بين رفته‌اند و ديگر نمي‌توانند گازي صادر كنند.
روسيه به روشني هشدار داده كه عزم خود را جزم كرده است كه تمامي گروه‌هاي تروريستي را بدون استثنا از بين ببرد و در اين كار تاب مقاومت هيچ كشوري در برابر خود را ندارد و در برابر هر گونه واكنش ايذايي به شدت واكنش نشان خواهد داد.

از سوي ديگر رئيس‌جمهور تركيه در ادامه انتقادها از مسكو به خاطر حمايت‌هايش از دمشق، اين بار به روسيه هشدار داد آنكارا گزينه‌هاي ديگري غير از روسيه براي ساخت نيروگاه اتمي و نيز واردات گاز دارد. هشدار اقتصادي رجب طيب اردوغان به مسكو در حالي مطرح مي‌شود كه وي بار ديگر از مواضع روسيه در سوريه و حمايت‌هاي آن از دولت بشار اسد به شدت انتقاد كرد.

رئيس‌جمهور تركيه خطاب به مسكو گفت: «از دست دادن تركيه، خسارات زيادي به روسيه وارد خواهد كرد. اگر روس‌ها نيروگاه (اتمي) آكوينو را نسازند، ديگر كشورها اين كار را مي‌توانند بكنند. روسيه تاكنون ۳ ميليارد دلار در اين پروژه سرمايه‌گذاري كرده و اين روسيه است كه بايد با احتياط بيشتري اقدام كند. ما اولين كشور مصرف‌كننده گاز طبيعي روسيه هستيم. اگر ضروري باشد تركيه مي‌تواند گاز طبيعي را از تعداد بسيار ديگري از كشورها در نقاط مختلف وارد كند.»

رئيس‌جمهور تركيه درباره بحران سوريه و ارتباط دادن آن به مسائل اقتصادي بين دو كشور گفت: «ما از اينكه روسيه به نحوي در حال اقدام است كه مي‌تواند سبب از دست رفتن منافع اقتصادي آن در تركيه شود، متأثر و غمگين هستيم.»

پس از اين اظهار نظر بود كه روسيه اعلام كرد ميزان صادرات گاز به تركيه را افزايش نمي‌دهد؛ تركيه‌اي كه چندين سال است قصد دارد ميزان واردات گاز از مسكو را افزايش دهد. پس از اين مخالفت بود كه سخنگوي رياست جمهوري روسيه اعلام كرد ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه از اظهارات رجب طيب اردوغان همتاي ترك خود درباره احتمال لغو خريد گاز روسيه از اين كشور مطلع شده است.

دميتري پسكوف خاطرنشان كرد رئيس‌جمهور اين كشور در جريان اظهارات اردوغان قرار گرفته است. وي در عين حال تأكيد كرد مسكو از روابط تاريخي دوجانبه با آنكارا بهره مي‌برد و ابراز اميدواري كرد اين روابط در چارچوبي كه از سوي رؤساي جمهور دو كشور ترسيم شده است ادامه يابد. اين همكاري به نفع دو طرف و در چارچوب منافع مردم دو كشور است.

در چنين شرايطي كه معادلات انرژي منطقه خاورميانه مجهول شده است توماس بون پيكنس، مدير شركت سرمايه‌گذاري بريتيش پتروليوم هم درباره وضعيت مبهم منطقه گفت: روسيه اكنون به عنوان كشوري نجات‌بخش به خاورميانه آمده و زمينه‌ساز افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني خواهد شد.

پيكنس توضيح داد: «روسيه اكنون نقش كلانتر جديد خاورميانه را ايفا مي‌كند. از سال 1973 تاكنون، اين نخستين بازگشت موفقيت‌آميز روسيه در خاورميانه به حساب مي‌آيد.»

وي افزود اين وضع و رويكردي كه روسيه اكنون در خاورميانه در پيش گرفته است زمينه‌ساز افزايش قيمت نفت در بازار جهاني خواهد شد چون دراين شرايط، عربستان سعودي نيز تحت فشار روسيه، ممكن است توليد نفت خود را كاهش دهد.

اشاره اين صاحب نظر نفتي در شرايطي است كه وزير انرژي روسيه اعلام كرد انتظار نمي‌رود بحران سوريه روابط مسكو و رياض را تيره كند. علي النعيمي وزير نفت عربستان كه در خلال حمله نظامي روسيه، مهمان كرملين بود جلسات مكرري را درباره قيمت نفت با روس‌ها داشته است.

اين در حالي است كه تحليلگران افزايش قيمت نفت را دليل اقدام نظامي روسيه در سوريه قلمداد كرده و مي‌گويند روند فعلي قيمت نفت، ضربه مهلكي به اقتصاد روسيه است.

عربستان تاكنون براي آنكه فشار مالي زيادي بر روسيه وارد كند و به ايران از نظر اقتصادي ضرر وارد كند هم نفت بيشتري توليد مي‌كند هم در بازارهاي بين‌المللي نفتي به ارزان‌فروشي روي آورده است اما اكنون كه روسيه در عمل در سوريه اقدام نظامي كرده است عربستان سعودي ممكن است براي كاهش توليد نفت تحت فشار قرار گيرد.

بر اساس اين گزارش، منطقه خاورميانه به عنوان اصلي‌ترين منبع تأمين انرژي جهان دچار درگيري‌هاي خونيني شده است كه مهم‌ترين تأثير آن بر بازار انرژي است و همه شركت‌هاي نفتي نسبت به آينده كاري خود نگران هستند.
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۴۹
کد مطلب: 9593
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *