۰
حضور عربستان در بازار سنتی مسکو

خشم روسیه از تخفیف نفت سعودی

ایگور سچین مدیر شرکت روسنفت روسیه اعلام کرد عربستان تامین نفت خام لهستان را آغاز کرده است و بار دیگر یک کشور تولید کننده نفت در غرب آسیا وارد بازاری می شود که به طور سنتی متعلق به روسیه است.
ایگور سچین  مدیر شرکت روسنفت -  عصر نفت
ایگور سچین مدیر شرکت روسنفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، جنگ برای داشتن سهم در بازار کشورهای صادر کننده نفت را در سراسر جهان مقابل هم قرارداده و کشورهای ثروتمند -مانند عربستان- قیمت های خود را کاهش دادند تا وارد بازارهای جدید شوند و غالبا این اقدام به ضرر روسیه است.

به گفته کارشناسان بازار نفت، مجارستان نیز به ویژه واردات نفت خود را از کردستان عراق افزایش داده است، که این اقدام به سود نفت اورال روسیه نیست.

سچین در کنفرانس سرمایه گذاران در مسکو ، گفت:«با تحویل نفت که از طریق بندر گدانسک انجام شد، عربستان اولین اقدام خود را در بازار لهستان انجام داد.» به گفته منبع آگاه از بازار نفت دست کم سه ناو، نفت عربستان را با تخفیف استثنایی نسبت به بهای نفت اورال روسیه به لهستان تحویل دادند.

به عقیده مدیر روسنفت، ریاض اقدام به آزادسازی (دامپینگ) قیمت می کند، که موجب تفاوت قیمت در مقیاس جهانی می شود.وی با اشاره به جنگ برای بازار، گفت:«ما باید از تمام قدرت برای جلوگیری از کاهش سهم خود در بازار عرضه نفت استفاده کنیم.»

افزایش عرضه و کاهش تقاضا موجب کاهش بهای نفت در بازار های جهانی شده است.همچنین یکی دیگر از متغییر ها در بازار این است که ایران پس از توافق در مورد موضوع هسته ای با کشورهای غربی می تواند به تدریج صادرات نفت خود را افزایش دهد.

یکی از کارشناسان بازار که خواست نامش منتشر نشود گفت که عربستان تلاش می کند با هدف قرار دادن بازار های جدید و اطمینان بخشیدن به حضور طولانی مدت خود در این بازار ها سعی دارند از رقبا خود جلوتر باشند.

عربستان اولین صادر کننده نفت جهان و عضو با نفوذ سازمان کشورهای صادر کننده نفت؛ اوپک، از کاهش تولید خودداری کرد. روسیه نیز دومین صادر کننده نفت است که عضو اوپک نیست.

روز گذشته بود که یک پایگاه روسی از حضور  ایران در اتحادی نفتی علیه عربستان خبر داده بود. از سوی دیگر هم از ائتلاف احتمالی عربستان با اسرائیل برای زمین زدن روسیه در سوریه اخبار محرمانه ای به گوش می رسد که اقدام اخیر عربستان می تواند زوایای این همکاری ها را نشان دهد.

منبع: رویترز
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۷
کد مطلب: 9654
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *