۰
درباره ایگور سچین رئیس روسنفت

افسر اطلاعاتی - نفتی پوتین

ایگور سچین رئیس شرکت دولتی روس نفت روسیه، دومین فرد قدرتمند در روسیه پس از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور که افسر سابق اطلاعاتی اتحاد جاهیر شوروی بوده یکی از اعضای جناح سیاسی "سیلوویکی" از حزب نخبگان روسیه به شمار می رود و نقش زیادی در گسترش نقش دولت در فعالیت های اقتصادی روسیه در دهه اخیر داشته است.
ایگور سچین و ولادیمیر پوتین - عصر نفت
ایگور سچین و ولادیمیر پوتین - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، ایگور سچین رئیس شرکت دولتی روسنفت روسیه، یکی از مقام های این کشور  که در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفته است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که سچین دومین فرد قدرتمند در روسیه پس از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور به شمار می رود. مردی که در کا.گ.ب مرد همراه پوتین بوده و محرم رازهای وی محسوب می شود.

سچین که افسر سابق اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی بوده یکی از اعضای جناح سیاسی "سیلوویکی" از حزب نخبگان روسیه به شمار می رود و نقش زیادی در گسترش نقش دولت در فعالیت های اقتصادی روسیه در دهه اخیر داشته است.

سچین یکی از متحدان نزدیک و باسابقه پوتین به شمار می رود. وی زمانی که پوتین معاون شهردار سن پیترزبورگ در دهه 1990 میلادی به عنوان رئیس دفتر وی فعالیت می کرد.

زمانی که پوتین رئیس جمهور روسیه شد، سچین نیز ابتدا معاون رئیس دفتر وی شد. وزارت دارایی آمریکا در توضیح علت اینکه سچین را در فهرست تحریم های خود گنجانده است، تاکید کرد: سچین اوج وفاداری خود به پوتین را نشان داده است.در دور نخست ریاست جمهوری پوتین، ایگور سچین بیشتر نقش پشت پرده را ایفا کرده است. ویکی لیکس در این باره نوشته است که سچین آنقدر نقش پشت پرده اش رو خوب بازی کرده است که به شوخی مطرح می شود که انگار او واقعا وجود خارجی نداشته است.

زمانی که پوتین در سال 2008 میلادی نخست وزیر روسیه شد، سچین یک پست نسبتا دولتی تر گرفت و معاون نخست وزیر شد. سپس در سال 2012 میلادی زمانی که پوتین بار دیگر به ریاست جمهوری بازگشت، سچین رئیس شرکت روس نفت شد.
تنها در مدت دو سال سچین این شرکت بزرگ نفتی روسیه را به سرعت گسترش داد تا آنجا که به یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده نفت جهان تبدیل شده است.

سچین اکنون یکی از مقام های برجسته و بانفوذ در عرصه تجارت بین المللی به شمار می رود و نقش مهمی در مذاکرات با شرکتهای بزرگ غربی از جمله اگزون موبیل و استات اویل برای گسترش همکاری های اقتصادی داشته است. سچین همین طور مذاکرات مثبت و سازنده ای برای تعمیق روابط اقتصادی و انرژی با چین و ژاپن داشته است.

بر اساس تحقیق نشریه فوربس که سال گذشته منتشر شده است، سچین یکی از بالاترین درآمدها را در بین مقام های سیاسی و اقتصادی روسیه دارد و در مجموع بیش از 50 میلیون دلار دستمزد از شرکت روس نفت دریافت می کند. البته وی دارایی و ثروت زیادی در خارج از مرزهای روسیه ندارد. سچین 0.13 درصد سهام روس نفت را به ارزش 80 میلیون دلار در اختیار دارد.

سچین، رئیس روسنفت


افرادی که با سچین کار کرده اند وی را یک فرد سختکوش می دانند. سچین یکی از اعضای جناح سیاسی سیلوویکی بوده است. سرگئی ایوانف و نیکولای پاتروشف نیز از دیگر اعضای این جناح سیاسی به شمار می روند که ارتباط بسیار نزدیکی به پوتین دارند.
سچین طی سال های 2000 تا 2008 میلادی معاون رئیس دفتر پوتین بوده است. سچین در 22 می 2012 میلادی در جریان نشست با دیمتری مدودف نخست وزیر روسیه به سمت رئیس شرکت روس نفت منصوب شد.

شرکت روس نفت طی سال های 2004 تا 2007 میلادی همه اموال و دارایی های شرکت یوکوس را در اختیار گرفت. هدف اصلی سچین از قبول این مسئولیت، تشکیل یک شرکت بزرگ نفتی با تزریق منابع دولتی از بخش های مختلف اقتصاد روسیه بوده است.
شرکت روس نفت بلافصله پس از آغاز دوران ریاست سچین شروع به خریداری سهام دیگر شرکت های بزرگ نفتی روسیه کرد. این اقدام به خصوصی سازی به سبک روسیه معروف شده است. یکی از مهمترین دستورهای پوتین در آغاز دور دوم ریاست جمهوری در سال 2012 میلادی، آغاز برنامه خصوصی سازی بوده است.


پوتین و سیچن

با اجرای این دستور، بسیاری از شرکتهای بزرگ روسی سهام خود را در اختیار شرکت روس نفت قرار داده اند. بی شک انرژی نقش مهمی در اقتصاد روسیه دارد. سچین نیز با استفاده از نام خود قصد دارد تا امپراطوری جدیدی را در صنعت انرژی روسیه ایجاد کند. وی قصد دارد این امپراطوری جدید را با افزایش سهم شرکت های انرژی در اقتصاد روسیه تشکیل دهد.

این رویکرد با خریداری سهام شرکتهای بزرگ انرژی روسیه توسط روس نفت ادامه دارد. روس نفت اخیرا تلاش زیادی را برای خریداری سهام شرکتهای بزرگ برق روسی آغاز کرده است. اوج دوران موفقیت سچین به سال های 2003 تا 2007 بازمی گردد که نقش مهمی در سر و سامان دادن به اوضاع شرکت بحران زده یوکوس داشته است. وی از سال 2003 نقش زیاد و برجسته ای در دوران حدید توسعه اقتصادی روسیه به رهبری پوتین داشته است.

تحلیلگران بر این باورند که طی سال های اخیر شاهد آغاز مرحله تازه ای در فعالیت های سیاسی و اقتصادی سچین بوده اند . وی از یک افسر اطلاعاتی به مشاور رئیس جمهور ارتقا یافت و اکنون قصد دارد به یک مقام برجسته اقتصادی و تجاری در عرصه جهانی تبدیل شود.
 
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 9656
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *