۰
بلومبرگ گزارش داد:

ایران همه را وسوسه کرده است

با وجود کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، ایران برای شرکت های نفتی که به دنبال تولید نفت بیشتر هستند وسوسه انگیز است.
صنعت نفت ایران - عصر نفت
صنعت نفت ایران - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت:

در حالی که جهان با مازاد عرضه نفت خام مواجه است اما شرکت های بزرگ نفتی تمایل دارند در حوزه های جدید نفتی در ایران سرمایه گذاری کنند. این در حالی است که این شرکت ها سرمایه گذاری در مناطق نفتی دیگر و فعالیت های اکتشافی خود را هم کاهش داده اند. متغیری که می تواند این پارادوکس رفتاری شرکت های بزرگ نفتی را تفسیر کند عامل «هزینه» است.

نویسنده گزارش بلومبرگ نوشته است کشورهای خاورمیانه جزء ارزان ترین مناطق نفتی برای کشف حوزه های جدید نفتی و استخراج نفت از چاه های موجود هستند. کاهش قیمت نفت خام باعث شده است ایران برای سرمایه گذاران نفتی جذاب تر و وسوسه انگیزتر باشد به ویژه که گفته می شود که توافق هسته ای این کشور با قدرت های جهانی به لغو تحریم ها علیه آن منجر خواهد شد.

«روبین میلز » تحلیلگر مرکز مشاوره ای « منار » در دبی گفت هزینه ها پایین هستند چون ایران حوزه های عظیم نفتی در اختیار دارد که می تواند به ایجاد وضعی منجر شود که در اقتصاد به آن «صرفه به مقیاس» گفته می شود. در این راستا افزایش تولید به کاهش بیشتر هزینه های تولید منجر می شود. سرمایه گذاری در بخش نفت ایران کاملا مشخص و سوددهی آن هم بسیار بالا است. وی گفت اگر قیمت نفت خام همچنان پایین باقی بماند هزینه های تولید نفت خام در ایران و همسایه آن عراق بیش از این کاهش خواهد یافت.

نفت ارزان قیمت تر عامل بسیار مهمی برای شرکت های نفتی است که ناچار بوده اند بخشی از فرصت های شغلی خود را حذف و طرح های گرانقیمت نفتی خود را هم متوقف کنند. چون قیمت نفت سال گذشته حدود چهل درصد کاهش یافت. شرکت رویال داچ شل ماه گذشته به علت هزینه های بسیار بالا، عملیات اکتشافی خود را در قطب متوقف کرد. شرکت توتال هم در پی کاهش سرمایه گذاری های خود میزان تولید خود را هم کاهش داده است. این دو شرکت در ماه های اخیر مدیران خود را به تهران فرستاده اند تا با شرکت ملی نفت ایران گفتگو کنند.

در حالی که هزینه توسعه یک حوزه نفتی در کانادا یا آمریکا برای تولید هر بشکه نفت حدود پنجاه و نه الی صد و چهارده دلار است هزینه تولید نفت در ایران برای هربشکه از سی و یک دلار فراتر نمی رود. این مساله در گزارش سیزدهم اکتبر آژانس بین المللی هم مورد تاکید قرار گرفته و گفته شده است که هزینه تولید نفت در عربستان سعودی هم بسیار پایین است.

نویسنده گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشته است ایران حدود پنجاه طرح را برای سرمایه گذاری به سرمایه گذاران معرفی خواهد کرد که هدف از اجرای این طرح ها افزایش تولید نفت این کشور تا حدود دو میلیون بشکه در روز است. رکن الدین جوادی از مسئولان بخش نفتی ایران اعلام کرد این کشور ماه گذشته روزانه حدود دو میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت تولید کرده است.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته شده است ایران به عنوان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با تجدید نظر گسترده در توافقات نفتی خود تلاش می کند شرکت های نفتی بیشتری را به بخش نفتی خود جذب کند.

ایران و عراق در سالیان اخیر به علت جنگ و تحریم ها قادر نبوده اند در بازارهای نفتی نقش فعالی ایفا کنند و اکنون شرکت های نفتی مایل هستند بار دیگر دراین کشورها حضور داشته باشند و در بخش نفت آنها سرمایه گذاری کنند. در عین حال باید گفت فرصت های سرمایه گذاری نفتی بی شماری در ایران ایجاد خواهد شد که برای شرکت های بزرگ نفتی وسوسه انگیز هستند.
 
پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب: 9683
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *