۰
روزهای طلایی ریاض به سر آمد

عربستان پیر یا سیر؟

دوران طلایی سپری شد؛ دورانی که به محض کاهش عرضه در بازار نفت، این عربستان بود که در جامه تولیدکننده برتر اوپک و تولید کننده شناور تولید نفت خود را افزایش می داد تا کمبودی در بازار احساس نشود.
عربستان پیر یا سیر؟
به گزارش «ميزنفت»، طی سال‌های گذشته نيز همواره ظرفيت واقعی توليد نفت عربستان مورد پرسش بوده و صاحب‌نظران متعددی در اين زمينه به گمانه‌زنی پرداخته‌اند. حداکثر توليد عربستان طی سی سال گذشته در ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد که بر اساس اعلام رسمی آرامکو توليد آن به ۱/۱۰ ميليون بشکه در روز افزايش پيدا کرد. البته لازم به‌ذکر است که منابع ثانويه اين ميزان را تائيد نکرده و ميزان توليد عربستان در اين ماه را ۹/۹ ميليون بشکه در روز برآورد کرده‌اند.

اين در حالی است که عربستان همواره خود را بزرگ‌ترين دارنده ظرفيت توليد نفت‌خام جهان معرفی کرده و همواره بر وجود ظرفيت مازاد توليد به ميزان ۵/۲ ميليون بشکه در روز تأکيد دارد. با اين وجود در مواقع حساسی همچون کاهش ۱ ميليون بشکه‌ای توليد روزانه نفت ليبی در سال ۲۰۱۱ و يا افزايش شديد قيمت‌های جهانی نفت‌خام هم‌زمان با بحران اقتصادی حاکم بر آمريکا و اروپا طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، اين کشور نتوانست نفت مازادی وارد بازار کند تا مانع افزايش قيمت‌های جهانی نفت‌خام شود.

شايد برخی گمان کنند که اين موضوع به دليل مسائل اقتصادی و تمايل مقامات عربستان به کسب درآمدهای نفتی بيشتر مربوط باشد، اما از آنجا که سياست خارجی و نفتی عربستان به طور کامل با منافع آمريکا هماهنگ است، اين موضوع منتفی خواهد بود.

در واقع علت اصلی اين امر توان محدود اين کشور در توليد نفت مازاد است. به هر تقدير با وجود تعدد ميادين نفتی عربستان با سابقه بيش از ۵۰ سال توليد، مشکلاتی چون افت توليد و توليد آب همراه به ميزان زياد، توان آتی توليد نفت‌خام اين کشور را تهديد می‌کند.

همچنين ميادين جديدی که در دهه ۲۰۰۰ توسعه يافته‌اند نيز تنها توانسته‌اند بخشی از افت توليد ميادين عمده و قديمی عربستان را جبران کرده و فشار وارده به اين ميادين را کاهش دهند. در حقيقت اگرچه ممکن است عربستان قادر باشد در مواقع بحرانی فشار بيشتری به ميادين قديمی خود آورده، توليد نفت‌خام را حداکثر به ۱۱ ميليون بشکه در روز افزايش دهد، اما بايد توجه داشت که دوام و پايداری اين شرايط، بسيار کوتاه است. ضمن اينکه افزايش توليد مجدد از ميادين عمده و قديمی عربستان می‌تواند به قيمت تشديد مشکلات توليدی و کاهش توان توليد آنها در دراز مدت منجر شود.
دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 976
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *