۰
تحلیل واشنگتن تایمز

خاورمیانه در دست ایران و روسیه

واشنگتن تایمز نوشت: آمریکا باید موضع مقتدرانه تری در خاورمیانه اتخاذ کند تا از این طریق جلوی ماجراجویی های ایران و روسیه را در منطقه بگیرد.
خاورمیانه - عصر نفت
خاورمیانه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، سردرگمی حاکم در دولت اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره مداخله نظامی روسیه به منظور تقویت بشار اسد، رژیم سوریه را به خطر انداخته است. اوباما هنوز درباره مداخله نظامی پوتین رئیس جمهور روسیه در سوریه تصمیم قاطعی نگرفته است و نمی داند به این اقدام چگونه واکنش دهد. 
 
موضع دفاعی علنی اوباما ، فرضیه ها درباره مردی که دیدگاه جهانی اش در حال شکست است را تقویت می کند و از آنجا که تا زمانی که اوباما رئیس جمهور باشد، سیاست خارجی آمریکا نیز تغییر نخواهد کرد، گمانه زنی های بسیاری درباره اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد، وجود خواهد داشت. اگر آمریکا فقط بخواهد دوستان خود را مطمئن سازد هنوز می تواند درباره خاورمیانه( غرب آسیا) به صورت استراتژیک فکر کند، باید پاسخ قابل قبولی درباره ماجراجویی پوتین در سوریه داشته باشد.

عجیب آن که خود اوباما از مخالفان منتقد روسیه حمایت کرده،  گروه تکفیری صهیونیستی داعش را رد و برای نابودی آن هم تلاش هایی انجام داده است با این وجود متاسفانه ، دولت اوباما جدیت لازم را در مخالفت با داعش از خود نشان نداده است. اقدام اوباما در حمله هوایی به مواضع داعش و برنامه اش برای آموزش مخالفان میانه روی سوریه کافی نبوده است. 

اقدامات بی نتیجه آمریکا در سوریه این امکان را برای روسیه فراهم کرد تا ارتش اسد را علیه همه مخالفان- هر چند ظاهرا مواضع داعش را هدف قرار می دهد- تقویت کند. شگفت زدگی اوباما از این که روسیه اساسا درباره هدفش از حمله به سوریه دروغ گفته است، نشان دهنده عمق ناپختگی دیگر سیاست های جهانی اوباما است.

اقدام اوباما برای امضای توافق وین درباره برنامه هسته ای ایران پنجره تاکتیکی به روی روسیه و ایران گشود تا در سوریه وارد عمل شوند. پوتین و مقامات ایران اکنون بدون به خطر انداختن سالها مذاکرات هسته ای، می توانند به دشمنان اسد حمله و هزینه های خود را در سوریه با کمک دارایی های آزاد شده تهران در نتیجه توافق وین ، تامین کنند.

آمریکا نباید به ائتلاف پوتین( ایران ، عراق ، بشار اسد و حزب الله) برای نابود کردن داعش بپیوندد. در عوض آمریکا باید ترکیه عضو ناتو ، کردهای غیر تروریست ، شبه جزیره عربستان به عنوان پادشاهی تولیدکننده نفت ، مصر و دیگر کشورها را بسیج کند. 

این ائتلاف سنی ها و سکولارها به رهبری آمریکا( که امید می رود برخی کشورهای اروپایی نیز در آن مشارکت داشته باشند) ابزاری است که می تواند داعش را نابود کند و ادامه تهدید هسته ای و تروریستی ایران را نیز در ذهن داشته باشد.داعش از اقدامات ناکافی آمریکا برای توسعه و تقویت کنترل بر مناطق مهم در خاورمیانه بهره برداری کرده است و اکنون نیز از حملات روسیه علیه مخالفان سوریه سود برده و سعی دارد بیش از گذشته در سوریه پیشروی کند.

برای مقابله با داعش در ابتدا باید مشخص کنیم که مرزهای خاورمیانه همانند گذشته نیست. عراق و سوریه اکنون به عنوان کشورهای مستقل از بین رفته اند. همچنین هدف ما باید ایجاد یک کشور سنی جدید در جایی که اکنون داعش بر آن حکمروایی می کند- در عراق و سوریه باشد. 


اقدام آمریکا برای نابود کردن داعش مزیت های بسیاری دارد. نخست این که سیاست های روسیه را در سوریه رسوا می کند. دوم، استدلال پوتین را مبنی بر این که تنها راه برای متوقف کردن موج آوارگان به اروپا، ثبات بخشیدن به رژیم اسد است، بی ثمر می کند. سوم این که اثبات خواهد کرد این استدلال پوتین بیشتر برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا برای کاهش یا لغو تحریم ها علیه روسیه به خاطر بحران اوکراین بوده است. 


یک استراتژی ضدداعش ، نمی تواند تهدید سلاح های هسته ای ایران را که با امضای توافق وین مشروعیت یافت ، کاهش دهد. 
امیدهای اندکی وجود دارد که اوباما قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اش ، اقدامات جدی در این خصوص( کاهش تهدید هسته ای ایران) انجام دهد. 

منبع: واشنگتن تایمز

 
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۳
کد مطلب: 9770
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *