۰

مذاکره ایران برای خرید سهام پالایشگاه های آسیایی

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه ورود به بازار پالایش نفت در کشورهای هدف صادرات نفت ایران در دست مذاکره است، اضافه کرد: به خصوص درباره خرید سهام بعضی پالایشگاه‌ها خود آقای وزیر و نمایندگانی که مشخص کرده‌اند در حال مذاکره هستند.
قمصری - عصر نفت
قمصری - عصر نفت
به گزارش ميزنفت،سید محسن قمصری در گفت‌وگو با فارس، تصریح کرد: این مباحث یعنی بازاریابی نفت خام از طریق سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های کشورهای هدف صادرات مباحث بلندمدتی است، اما مسئولان هم در اروپا و هم در آسیا در حال مذاکره برای خرید سهام بعضی پالایشگاه‌ها هستند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت افزود: سرمایه‌گذاری در اینگونه پالایشگاه‌ها خیلی دم دست نیست و احتیاج به زمان و فعالیت‌های حقوقی دارد، به خصوص که چنین سرمایه‌گذاری‌هایی هم مشروط به برداشته شدن تحریم‌ها است.

به گزارش فارس، پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت بر تلاش در جهات شیوه‌های جدید بازاریابی نفت خام از جمله سرمایه‌گذاری در بخش پالایشی کشورهای واردکننده نفت ایران تاکید کرده بود.

در زمان شدت گرفتن تحریم‌ها نیز بعضی نهادهای عمومی غیر دولتی برای کاستن از شدت فشار تحریم نفت ایران تلاش کردند سهام بعضی پالایشگاه‌ها به خصوص پالایشگاه‌های ورشکسته اروپایی از جمله پتروپلاس را خریداری کنند اما موفق به عبور از سد قوانین سختگیرانه این کشورها برای خرید سهام این پالایشگاه‌ها و پالایش نفت ایران در این واحدها نشدند.

ایران در سال‌های دور سهام بعضی پالایشگاه‌های خارجی به خصوص در آسیای جنوب شرقی را در اختیار داشت که این سهام به دلایل نامعلومی واگذار شد.

در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بعضی کشورهای واردکننده نفت از جمله هند برای احداث پالایشگاه‌های بسیار عظیم نفت و صادرات فرآورده‌های نفتی انجام شده است. بعضی کارشناسان معتقدند ایران به جای خرید سهام پالایشگاه‌های خارجی می‌تواند با شفاف کردن فضای کسب و کار در این حوزه و اصلاح رابطه وزارت نفت با شرکت‌های پالایشی زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش و صادرات فراورده به جای نفت را فراهم کند.

در طرف مقابل، کارشناسان دیگری نیز وجود دارند که معتقدند ورود به بازارهای پالایش و خرده‌فروشی فرآورده‌های نفتی در کشورهای هدف صادرات نفت ایران علاوه بر منافع اقتصادی می‌تواند برای کشور متضمن بعضی منافع سیاسی نیز باشد.
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۳
کد مطلب: 9775
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *