۰
رویترز گزارش داد:

خبری از سازش نفتی نیست

پیش بینی برخی ناظران اوپک نیز نشان می دهد با توجه به اینکه عربستان سعودی تمایلی برای بازگشت به راهبرد حمایت از قیمتها از خود نشان نداده است احتمال نتیجه بخش بودن این نشست پایین خواهد بود.
البدری در کنار نواک وزیر انرژی روسیه - عصر نفت
البدری در کنار نواک وزیر انرژی روسیه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ،رویترز نوشت: 

نمایندگانی در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و تحلیلگران بعید دانستند نشستی که کارشناسان بازار نفت از این سازمان و خارج از آن این هفته برگزار خواهند کرد به همکاری مشترک برای مهار کردن عرضه یا تقویت بهای نفت که ونزوئلا پیشنهاد کرده است منتهی شود. 

اوپک از هشت کشور غیرعضو از جمله روسیه برای انجام دادن مذاکرات درباره اوضاع بازار در روز چهارشنبه در مقر این سازمان در وین دعوت کرده است. 

انتظار می رود اوپک نشست خود را برای مشخص کردن سیاست تولید در چهارم دسامبر برگزار کند. 
تولید کنندگان خارج از سازمان اوپک همکاری با این سازمان را برای کاهش صادرات به منظور کاهش مازاد عرضه در بازار که سقوط قیمتها را از 115 دلار در هر بشکه در ژوئن 2014 به کمتر از 50 دلار به دنبال داشته است رد می کنند. 

با وجود این ،‌ ونزوئلا که عضو اوپک است از تولیدکنندگان این سازمان و خارج از آن کاهش تولید را خواستار شده و در تلاش برای رساندن حداقل قیمت به 70 دلار در هر بشکه ، همکاری دوباره را از طریق سازوکار تعیین چارچوب قیمتی برای اوپک پیشنهاد کرده است. 

اما نماینده دو کشور عضو اوپک گفتند احتمال کاهش مشترک تولید ضعیف به نظر می رسد و در عین حال بعید است پیشنهاد چارچوب قیمتی حمایت قوی داشته باشد. 
یکی از این نمایندگان گفت :« واقعا فکر نمی کنم ونزوئلا در تلاش خود موفق باشد ، کشورهای اوپک درحال حاضر مازاد تولید دارند و برای همین این کاهش تولید پیش از درخواست همکاری از تولید کنندگان دیگر ابتدا باید در داخل خود اوپک انجام شود.» 
گزارشهای اوپک نشان می دهد این سازمان روزانه 31 میلیون و 570 هزار بشکه نفت خام تولید می کند که بسیار بیشتر از سطح رسمی 30 میلیون بشکه در روز این سازمان است که بخش عمده مازاد عرضه در بازار را که حدود دو میلیون بشکه در روز است به اوپک اختصاص می دهد. 

بیشتر کشورهای اوپک نمایندگان خود را که کارشناسان نفتی پایین تر از وزیر هستند برای حضور در این نشست فرستاده اند اما پیش بینی می شود الوخیو دل پینو وزیر نفت ونزوئلا و پدرو مریزالد پاوون وزیر نفت اکوادور در این مذاکرات حاضر شوند. 

یک نماینده دیگر در اوپک با اشاره به نشست کارشناسانی از اوپک و خارج از آن که مه گذشته برگزار شد و نتیجه ای در ایجاد همکاری بین دو طرف نداشت گفت :« این نشست بهتر از گذشته نخواهد بود.» 

پیش بینی برخی ناظران اوپک نیز نشان می دهد با توجه به اینکه عربستان سعودی تمایلی برای بازگشت به راهبرد حمایت از قیمتها از خود نشان نداده است احتمال نتیجه بخش بودن این نشست پایین خواهد بود. 

علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی پنجشنبه گفته بود خود بازار به تنهایی باید قیمتها را مشخص کند نه هیچ طرف دیگر. جیمی وبستر تحلیلگر «آی اچ اس» و کارشناس امور اوپک گفت :« این نشست فرصت خوبی برای دستیابی به توافقی در خصوص تبادل اطلاعات یا طرحهای کنونی برای ادامه ارزیابی بازار یا هر دو است.» 

وی افزود :« اما از نظر آنچه که بازار به آن نیاز دارد بسیار بعید است طرحی قاطع و روشنی برای کاهش تولید به دست بیاید.» 

این در شرایطی است که وزیر انرژی روسیه آمریکا و اوپک را مقصر کاهش قیمت نفت می داند.
اندیشکده امریکن تینکر هم در گزازش اخیر خود ایران و روسیه را یک شریک راهبردی برای تسلط  بر نفت جهان می دانند.
 از سوی دیگر خشم روسیه از تخفیف نفت سعودی هم طی روزهای اخیر خبرساز شده است.
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 9784
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *