۰
۱

مذاکره ایران و روسیه برای بازنگری در طرح تهاتر نفت در برابر کالا

لغو تحریم های نفتی در آینده نزدیک، تداوم اجرای تفاهم نامه موسوم به تهاتر نفت در برابر کالا که میان تهران و مسکو امضا شده بود را زیر سوال برده و بر این اساس قرار است در سفر هیات روسی به ایران در آن بازنگری شود.به گزارش ایرنا، تشدید تحریم های نفتی در طی سال های اخیر موجب شد ایران تفاهم نامه ای را با روسیه به امضا برساند که در ادبیات رسانه ای به طرح تهاتر نفت در برابر کالا موسوم شد.
ایران و روسیه - عصر نفت
ایران و روسیه - عصر نفت
به گزارش  ميزنفت ، براساس این طرح، قرار بود که روسیه نفت ایران را خریداری کند و در مقابل ایران نیز از این کشور، کالاهای مورد نیاز خود را وارد کند البته نحوه اجرای آن هیچگاه به طور رسمی اعلام نشد و گاهی اوقات، مقامات دو کشور اجرای آن را منکر شدند.

اما پیشرفت مذاکرات هسته ای و آغاز روند اجرای برجام، همه معادله ها را تغییر داده و ایران قصد دارد که در قراردادها و توافقات خود در دوران تحریم بازنگری کند.

یک منبع آگاه نیز به ایرنا گفته است که احتمالا درباره طرح موسوم به تهاتر نفت در برابر کالا نیز در طی این سفر گفت وگو خواهد شد.

ایران در دوران تحریم مجبور بود که امتیازات ویژه ای به طرف های مورد مذاکره بدهد، اما رفع تحریم ها، برگ برنده ای را در اختیار ایران قرار می دهد که با اتکای آن قدرت چانه زنی کشورمان افزایش می یابد.

براین اساس، در طی سفر هیات روسی که قرار است امروز (چهارشنبه) به تهران وارد شوند، علاوه بر مذاکرات برای همکاری های جدید، درباره تفاهم نامه های قدیمی نیز گفت وگوهایی انجام خواهد شد.

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز در این خصوص به ایرنا گفته است: در این سفر درباره قرارداد های همکاری از جمله تفاهم نامه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه مذاکراتی انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرده است: ما تمایل داریم که با روسها کار کنیم البته باتوجه به توافق هایی که در گذشته داشتیم باید تغییراتی در این بخش ها اعمال شود.

از جمله تفاهم نامه هایی که دو طرف درباره آن رایزنی خواهند کرد تفاهم نامه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه است که سال گذشته به امضا رسیده بود. این تفاهم نامه در دوران تحریم امضا شده بود، اما با لغو تحریم ها و تغییر شرایط، بازنگری در آن ضروری است.

هیچگاه جزییات مربوط به طرح تهاتر نفت در برابر کالا به طور رسمی اعلام نشد، اما طبق گزارش منابع غیررسمی، ارزش این تفاهم نامه حدود 20 میلیارد دلار است که براساس آن، ایران روزانه 500 هزار بشکه نفت خام به روسیه صادر می کند و روسیه نیز در مقابل به جای پرداخت پول، کالای روسی به ایران صادر خواهد کرد.

طبق این طرح، محصولات ارسالی روسی به ایران شامل کالاها، فلزات و محصولات غذایی است و شامل کالاهای نظامی نمی شود. قرار بود این طرح در چند مرحله اجرا شود که ارزش مرحله نخست حدود شش تا هشت میلیارد دلار برآورد شده بود.



منبع: ایرنا
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 9810
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


هادی
Iran, Islamic Republic of
نفت در مقابل دختران زیبای روس می ارزه