۰
عادلی در گفت‌وگو با ميز نفت:

هنوز زود است از راهبرد حرف بزنیم

گفت و گو با محمد حسین عادلی
مجمع کشورهای صادرکننده گاز هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که بتواند راهبردی تعیین کند/ در مدل جهانی گاز که این مجمع طراحی کرده است، واقعیت‌های موجود 133 کشور جهان و همه میدان‌ها و چاه‌های گازی در نظر گرفته شده و پیش‌فرض‌های مورد نظر برای طراحی این مدل به واقعیت‌ها نزدیک‌تر است.
محمد حسین عادلی ؛ دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) - عصر نفت
محمد حسین عادلی ؛ دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) - عصر نفت
دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در گفت‌وگو با خبرنگار ميزنفت با بیان اینکه این مجمع در اینکه کشورهای عضو، گاز خود را با چه قیمت و با چه فرمولی و به کجا بفروشند، دخالت نمی‌کند، گفت: مجمع کشورهای صادرکننده گاز هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که بتواند راهبردی تعیین کند که بر پایه آن، اعضا توافق کنند در راستای یک سیاست مقابله‌ای در بازار گاز با هم متحد شود، دستیابی مجمع به چنین کارکردی، هنوز خیلی زود است.

محمدحسین عادلی در باره اینکه آیا مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) برای تعیین قیمت فروش گاز در هر منطقه هدف صادرات گاز کشورهای عضو، فرمولی تعیین می‌کند، تصریح کرد: تعیین فرمول قیمتی برای فروش گاز، یک موضوع داخلی یک کشور به شمار می‌رود و این مجمع هرگز در امور داخلی و ملی کشورها دخالت نمی‌کند.
 
وی تأکید کرد: مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در باره اینکه کشورهای عضو، گاز خود را با چه قیمت و با چه فرمولی بفروشند و گاز خود را به کجا صادر کنند یا نکنند، هیچ تصمیمی نمی‌گیرد و هیچ مأموریتی ندارد و هرگز در این امور دخالتی نمی‌کند.
 
عادلی با بیان اینکه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به موضوع دعاوی حقوقی اعضا در حوزه گاز وارد نمی شود، یادآور شد: مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) یک ساختار و چارچوبی برای تبادل نظر، مبادله اطلاعات و استفاده اعضا از تجربه‌های همدیگر است، از این رو مأموریت ندارد که سیاست‌هایی را تعیین کند که همه اعضا ملزم به پیروی از آن باشند، چون کشورها در تعیین سیاست‌های خودشان مستقل هستند و در مجمع فقط با هم هماهنگ می‌شوند و از تبادل اطلاعات و تجربه‌های یکدیگر بهره می‌برند.
 
وی همچنین افزود: مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که بتواند راهبردهایی تعیین کند که مثلا بر پایه آن، اعضا توافق کنند گاز را به کشوری بفروشند یا نفروشند یا در راستای یک سیاست مقابله‌ای در بازار گاز با هم متحد شود، دستیابی مجمع به چنین کارکردی، هنوز خیلی زود است، اما به هر حال کشورها نگران اتفاق‌ها و تغییرهای بازار گاز هستند و وقتی به تدریج از چالش‌های این بازار درک مشترکی پیدا کنند، ممکن است این درک مشترک به رسیدن به دیدگاه‌ها و سیاست‌های مشترک هم کمک کند.
 
 
*تسهیل صادرات گاز به همسایگان پس از لغو تحریم‌ها
دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه برنامه صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه همچون عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس پس از لغو تحریم‌ها تسهیل می‌شود، گفت: به‌طور قطع پس از لغو تحریم‌ها بسیاری از مشکلاتی که به طور مصنوعی بر سر راه صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه و حتی اروپا قرار گرفته است، برطرف می‌شود و قراردادهای صادرات گاز ایران به کشورهایی همچون پاکستان هم به نتیجه می‌رسد.
 
 
*رونمایی از مدل جهانی گاز GECF در اجلاس تهران
عادلی گفت: مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) یک مدل جهانی گاز طراحی کرده است که بر پایه آن وضعیت بازار گاز را در میان‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی می‌کند که امید است پس از ارائه به شورای وزیران مجمع، در صورت تصویب در اجلاس سران این مجمع در تهران معرفی شود.
 
وی با بیان اینکه حدود 70 درصد ذخایر جهانی گاز، 65 درصد تجارت ال.ان.جی و 40 درصد تجارت گاز از طریق خط لوله در اختیار اعضای مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز (GECF) است، یادآور شد: اجلاس سران این مجمع در آذرماه امسال با حضور سران 18 عضو مجمع در تهران برگزار و در این اجلاس موضوع‌های مختلف مرتبط با مجمع و وضع بازار جهانی گاز بررسی می‌شود.
 
 
*مدل جهانی گاز GECF بسیار پیشرفته است
دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، طراحی، تکمیل و ارائه مدل جهانی گاز را از مهمترین دستاوردهای این مجمع خواند و در باره شاخص‌های مدل جهانی گاز طراحی شده از سوی این سازمان جهانی توضیح داد: این مدل که از نظر تکنیکی بسیار توسعه یافته و پیشرفته است، رشد اقتصادی کشورها، عرضه و تقاضای گاز، قیمت گاز، تجارت گاز، حمل و نقل، حجم تولید، ذخیره‌سازی و مصرف گاز در نقاط مختلف دنیا را پیش‌بینی می‌کند و همه عوامل مؤثر در بازار گاز را هم در بر می‌گیرد.
 
عادلی همچنین با بیان اینکه  مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) با 18 کشور صادرکننده گاز دنیا ارتباط مستقیم دارد، ادامه داد: در مدل جهانی گاز که این مجمع طراحی کرده است، واقعیت‌های موجود 133 کشور جهان و همه میدان‌ها و چاه‌های گازی در نظر گرفته شده و پیش‌فرض‌های مورد نظر برای طراحی این مدل به واقعیت‌ها نزدیک‌تر است.
 
وی، رصد تحولات بازار جهانی گاز در حوزه‌های تجارت، قراردادها، فناوری، عرضه، تقاضا و قیمت گاز در کوتاه‌مدت را از جمله مأموریت‌های مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) خواند و گفت: نتیجه‌های حاصل از بررسی و رصد این موضوع‌ها در اختیار اعضای مجمع  قرار می‌گیرد تا بر پایه این پیش‌بینی‎ها بتوانند در باره تولید و صادرات گاز خود سیاست‌گذاری کنند و با اطلاعات دقیق‌تری برای قیمت‌گذاری و تعیین بازار هدف صادرات گاز خود تصمیم بگیرند.
 
 
*کشورهای دیگری هم متقاضی عضویت در GECF هستند

دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه کشورهای دیگر صاحب ذخایر گاز هم متقاضی عضویت در این مجمع هستند، بیان کرد: در سال گذشته میلادی کشور پرو به مجموعه اعضای مجمع افزوده شد و هم‌اکنون نیز چند کشور دیگر در حال مذاکره با مجمع برای عضویت در آن هستند که پس از قطعی شدن عضویت آنها، نامشان را اعلام می‌کنیم.
 
مجمع کشورهای صادرکننده گاز 18 عضو اصلی و ناظر دارد که کشورهای ایران، روسیه، قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، پرو و امارات متحده عربی از اعضای اصلی این مجمع هستند و کشورهای هلند، قزاقستان، عراق، نروژ و عمان هم اعضای ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GCEF) را تشکیل می‌دهند.
 
سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب: 9905
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *