۳
۳

مقاله ای درباره حقوق کیفری نفت و گاز ایران

مقاله ای درباره حقوق کیفری نفت و گاز ایران
به گزارش ميزنفت، روح الله خلجی کارشناس حقوقی، مقاله ای پیرامون جرائم نفتی با عنوان «درآمدی بر حقوق کیفری نفت و گاز ایران» به رشته تحریر درآورده است. این اثر درباره انواع جرائم و تخلفاتی است که در حوزه نفت و گاز رخ می دهد. نویسنده توجه ویژه ای به قانون راجع به مجازات اخلالگران در صنعت نفت و همچنین جرائم خاصی نظیر شبه سوآپ نفت داشته است.

در بخش هایی از این مقاله آمده است:
- بطور کلی جرائم موضوع حقوق کیفری نفت و گاز را می توان بر اساس دو معیار تقسیم نمود: 1- موضوع و ماهیت جرم 2- زمان وقوع جرم. تقسیم بندی اول شامل دو دسته از جرائم می باشد: 1- جرائم مرتبط با نفت و گاز 2- جرائم ضد نفت و گاز. تقسیم بندی دوم نیز سه مرحله زمانی را دربرمی گیرد: 1- جرائم مرتبط با مرحله اکتشاف 2- جرائم مرتبط با مرحله تولید 3- جرائم مرتبط با مرحله توزیع و فروش نفت و گاز.

- جرائم با ماهیت اقتصادی: این نوع از جرائم نفتی با هدف تحصیل درآمدهای نفتی و صرف آنها در مجاری غیرقانونی توسط اشخاص دولتی تحقق می یابد. از طرفی جرائم اقتصادی بر ضرائبی همچون متوسط بهره وری و تولید ناخالص ملی و تولید ناخالص داخلی تأثیر می گذارند و این ضرائب را کاهش می دهند. به عبارت دیگر هرگونه فعل یا ترک فعلی که موجب نقض قوانین حوزه نفت و گاز شود و بر کاهش ضرائب اقتصادی تأثیر منفی داشته باشد، یک جرم نفتی با ماهیت اقتصادی است. همانند صدور دستور کاهش تکلیفی تولید نفت.

- در بخش دیگر این مقاله انجام شبه سوآپ نفتی در زمره جرائم ضد و نفت و گاز شناخته شده و نویسنده  پس از تعریف دقیق سوآپ نفت، جرم « شبه سوآپ » را فروش قطعی نفت در فرایند سوآپ نفت می داند: سوآپ نفتی به معنای فروش غیرقطعی نفت است. بدین شکل که دولت یا تجار بخش خصوصی، نفت یا گاز را در یک مرز کشور از همسایگان دریافت می کنند و در مرز دیگر به افراد مورد نظر آنان تحویل می دهند. در این فرآیند کشور یا شرکت سوآپ کننده اهداف مختلفی را از سوآپ نفت مد نظر قرار می دهد که عبارتند از: ......
 
- در پایان این اثر، نویسنده با ذکر ویژگی های مشترک جرائم نفتی از قبیل شرکتی بودن، ارتباط با امنیت ملی و تأثیر گذاری مستقیم بر اقتصاد ملی، هدف از نگارش این مقاله را تقسیم بندی و ارائه یک نمایه کلی از مباحث و مقررات کیفری نفت و گاز دانسته است.
شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 13370
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حسنی
Iran, Islamic Republic of
این مقاله ضعیف است.
ماهرخ محمدی
Iran, Islamic Republic of
ایا شما مقاله بهتری دارید که اینطور نقدش میفرمایید؟
م.خ
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی و مفید و مختصر.اصل رد گفته و استثنائات را میدانیم