۸
۱۸
فرق از حرف تا عمل

همچنان بر مدار تضعیف نهادهای نفتی

وزیر 4 دوره‌ای نفت از لزوم آموزش و پژوهش می‌گوید اما به اجرا که می‌رسد با داس به جان این نهادها می‌افتد و بجای تصحیح روند موجود همه آن‌ها را به مثابه هزینه می‌بیند. اینجاست که می‌توان فرق نگاه مهندسی و آماری را با نگاه استراتژیک درک کرد.
پژوهشگاه صنعت نفت - عصر نفت
پژوهشگاه صنعت نفت - عصر نفت
وحید حاجی‌پور/ « پژوهشگاه نفت اول آزمایشگاه بود و نمی دانم چرا موافقت کردند که پژوهشگاه شد، اینها موافقت کردند و انداختند گردن ما، به نظر من از این پژوهشگاه کار تحقیقاتی در نمی آید، مگر کارمند دولت می تواند اختراع کند، ما سالانه صدها میلیارد تومان برای پژوهشگاه نفت هزینه می کنیم ولی هیچ چیزی عاید ما نمی شود». این بخشی از اظهارات هفته گذشته وزیر نفت در اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌هاست.

بیژن نامدار زنگنه با وارد کردن انتقاداتی به مهم ترین نهاد پژوهشی نفت خواستار تغییر مدل کاری پژوهشگاه صنعت نفت شد و نشان داد پس از تضعیف و تعطیلی آموزشگاه‌های فنی و دانشگاه صنعت نفت این بار روی پژوهشگاه صنعت نفت تمرکز کرده است. مشخص نیست چرا زنگنه پس از 12 سال وزارت به این نتیجه رسیده است ولی اظهارات وی در خصوص خروجی کار پژوهشگاه صنعت نفت نشان می‌دهد وی تخصص غیر قابل وصفی در تضعیف نهادهای نفتی دارد.

شیخ الورزا، پژوهشگاه صنعت نفت را در حد یک «آزمایشگاه» تنزل داد و با بیان اینکه خروجی کار آن به کار وزارتخانه نمی‌آید، مدل دیگری را ارائه داد که بر اساس آن دانشگاه‌های کشور جایگزین این پژوهشگاه شود درست مانند مدل فکری ژنرال که معتقد است با تضعیف دانشگاه صنعت نفت، باید سایر دانشگاه‌‌ها را تقویت کرد.

مدل فکری وزیر نفت بر پراکنده سازی و شعبه سازی رشته‌های فنی در سابر نقاط کشور مثل کرمانشاه استوار است بطوری که حتی گفته است از قرار گرفتن رشته‌های تخصصی صنعت نفت در دانشگاه شهید چمران هواز استقبال می‌کند؛ دانشگاهی که دانشگاه صنعت نفت را به عنوان رقیب خود در خوزستان می‌بیند ولی وقتی زنگنه بر این مهم تاکید دارد، به معنای آن است که دانشگاه صنعت نفت در نگاه وی یک عنصر هزینه ساز و مزاحم است.

همین استدلال هم در دوره نخست وزارت او رخ نمایی می‌کرد، جایی که وی مدام می‌گفت نفت به خروجی‌های آموزشگاه‌های فنی نیاز ندارد و باید کارکنان جدید نفت را از دانشگاه‌ها و با دانش آکادمیک‌تر جذب کرد. آن استدلال باعث شد تا رشته‌های نفتی در دانشگاه‌های کشور بوجود بیاید ولی پس از چند سال مشخص شد این اقدام مشکلات فراوانی را برای مناطق عملیاتی بوجود آورد و کمبود نیروهای فنی و آموزش دیده در رده تکنسین، همین امروز هم مشکل اصلی صنعت نفت است.

حالا همین استدلال‌ها نیز درباره پژوهشگاه صنعت نفت وجود دارد؛ او روی پول‌هایی که در پژوهشگاه خرج می‌شود دست گذاشته و عنوان می‌کند به درد نفت نمی‌خورد، درست شبیه همان توجیهی که برای دانشگاه صنعت نفت بکار می‌برد و می‌گوید:«فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت باید حداقل سوادی داشته باشند!».

اینکه نتیجه کارهای پژوهشگاه صنعت نفت طی 20 سال اخیر چگونه بوده است خود نیازمند مقاله دیگری است ولی اگر هم ضعفی در این پژوهشگاه وجود دارد و یا انتقاداتی به آن وارد است، باید به فکر اصلاح بود و نه آنکه با تخریب آن به فکر مدلی دیگر بود که مشخص نیست عاقبت آن به کجا می‌رسد. البته مدل فکری وزیر نفت مشخص است، او معتقد است که کار پژوهشی در بدنه دولت جواب نمی‌دهد و باید برون سپاری را در پیش گرفت، در دوره سوم وزارت خود دانشگاه‌‌ها را طی قراردادهایی وارد کارهای پژوهشی نفت کرد ولی تا به امروز خروجی خاصی را از این تفکر ندیده‌ایم.

امروز نوبت به پژوهشگاه صنعت رسیده است؛ جایی که وزیر نفت آن را قبول ندارد و همه موفقیت‌ها و شکست‌های آن را به حساب ناکارآمدی این نهاد می‌نویسد و بهترین راه را پاک کردن صورت مساله می‌داند. چنانچه پژوهشگاه صنعت نفت نتوانسته به تحقق اهداف وزارت نفت جامه تحقق بپوشاند باید به فکر برطرف کردن مشکلات موجود باشیم و نه آنکه تا چالشی بوجود بیاید برنامه‌های «حذف» را روی میز قرار دهیم.

همین تفکر البته در باره موسسه مطالعات بین المللی انرژی نیز صدق می‌کند؛ موسسه‌ای که در دوران نخست زنگنه بنا نهاده شد ولی وزارت نفت نسبت به بهره گیری از نتایج مطالعاتی آن بی تفاوت است و همین موضوع موجب دلسردی مدیران و کارشناسان آن شده است بطوری که این موسسه تبدیل به مکانی برای مطالعه و تحقیقاتی شده که وزارت نفت محلی به آن نمی‌گذارد.

خوشبختانه وزیر نفت در ظاهر تاکید بسیاری بر پژوهش دارد ولی در عمل، گرایش به رویا پردازی و نگاه صفر و یک موجب شده است تا افکار اقلیتی غیرنفتی، برای حذف این نهادها بسیج شوند و وزیر نفت هم آن را دنبال کند. پژوهشگاه صنعت نفت و سایر نهادهای آموزشی – پژوهشی نفت مورد قبول وزیر نیست و خود آگاهند که در صورت هرگونه موفقیت با برخورد سر وزیر مواجه می‌شوند لذا وقتی اظهارات هفته گدشته زنگنه را شنیدند بیش از گذشته دلسرد شدند؛ دلسردی که قطعا به ضرر صنعت نفت تمام خواهد شد، نا امیدی که پس از وزارت زنگنه تبعاتش مشخص می‌شود و در آن روز ، کسی مسئولیت نخواهد پذیرفت.

وزیر 4 دوره‌ای نفت از لزوم آموزش و پژوهش می‌گوید اما به اجرا که می‌رسد با داس به جان این نهادها می‌افتد و بجای تصحیح روند موجود همه آن‌ها را به مثابه هزینه می‌بیند. اینجاست که می‌توان فرق نگاه مهندسی و آماری را با نگاه استراتژیک درک کرد.  پژوهشگاه صنعت نفت را باید قربانی دیگری در پازل تفکرات وزیر نفت دانست و البته این قربانی آخرین قربانی هم نیست.
 
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 19044
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مهدي از پژوهشگاه
Iran, Islamic Republic of
آقاي زنگنه مدت سي سال است كه در رده بالاي مديريتي كشور حضور دارد. هركسي مي تواند به وضعيت مديريتي كشور نقد داشته باشد بجز ايشان. وضعيت كنوني پژوهشگاه و ساير ارگان هاي تحت امر ايشان نتيجه نوع مديريت خود ايشان است. زماني كه براي جمع آوري راي حاضر است سكان مديريت يك مجموعه تحقيقاتي صنعت نفت را به يك نماينده سابق مجلس كه اطلاعات تخصصي از صنعت نفت، گاز، شيمي و پتروشيمي ندارد بدهد نبايد بيشتر از اين انتظار داشته باشد.
جناب آقاي زنگنه لطفا حكم انتصاب خود را براي مديران تحت امرتان بازخواني كنيد. براي كدام مديريت خط مشي و برنامه تعيين كرده ايد. شما در انتخاب آقاي كاتوزيان چه انتظارات و ماموريت هايي تعيين كرده ايد كه ايشان انجام نداده اند. متاسفانه همواره " نظر به تعهد و تخصص" افراد حكم مي دهيد و هرگز تعيين نمي كنيد كه مثالا 10 درصد درآمدزايي كنند، يا 5 قلم كالاي اساسي بومي سازي شود. البته از حضرت عالي كه دانش نفتي را به تجربه تضعيف بدنه تخصصي و كارشناسي صنعت نفت به دست آورده ايد بيش از اين انتظار نداريم. اما وضعيت كنوني صنعت نفت حاصل عملكرد خود شماست.
Iran, Islamic Republic of
برنامه آقای کاتوزیان برای پژوهشگاه چه بوده است، هدفشان چیست از حضور در پژوهشگاه؟آقای زنگنه به چه حقی پژوهشگاه را قربانی بده بستانهای سیلسی خودت کردی؟
عباسعلی قدیریان
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای زنگنه برای شما یک پیشنهاد داریم آقای دکتر خلیل آبادی را جایگزین کاتوزیان بفرمایید ایشان در کار خود صاحب تجربیات فراوان می باشد.
محمدیان
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نتایج اسفبار این تصمیمات در آینده بروز خواهد کرد. زمانی که خیلی دیر شده و راه برگشتی نیست. امیدوارم جناب وزیر اونروز پاسخگوی عملکردشون باشند.
نابودی آموزشگاه»دانشگاه نفت»پژوهشگاه نفت» و در ادامه متاسفانه صنعت نفت ...
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف داره . این اظهار نظرها هم با برنامه های دولت منافات داره هم با منویات رهبری در حمایتقویم از نخبگان و جوانان . در پژوهشگاه در این سالها علی الخصوص سه چهار ساله گذشته کارهای بزرگی انجام شده
Iran, Islamic Republic of
کاش یکی از متخصصین صنعت که به تریبونهای کشور دسترسی دارند این مسایل را فریاد میزدند تا همه بدانند این گفته ها هرگز سیاسی نیست و صرفا دلسوزی و نگرانی از تکرار اشتباهات گذشته و نابودی احتمالی و قریب الوقوع صنعت نفت کشور است امیدوارم به گوش اقای روحانی برسه هرچند ایشون جسارت اقای خاتمی رو ندارند
احمد از پژوهشگاه
Iran, Islamic Republic of
آقای زنگنه متاسفانه سرنا را از سمت گشادش می دمند. ...
چرا قبلا خروجی داشت؟ در پاسخ بگذارید صحبتهای رهبر معظم انقلاب را پس از بازدید از پژوهشگاه مرور کنیم :
من در پایان سال ۹۰ - در همین هفته‌ی گذشته - بازدیدی داشتم از پژوهشگاه صنعت نفت. انسان در آنجا چیزهائی را مشاهده میکند که نظائر آن را در بعضی از بازدیدهای دیگر، در پژوهشگاه‌های گوناگون علمی کشور میبیند و به این نتیجه میرسد که اینها استثناء نیست؛ قاعده است. این پدیده‌های مهم که یک روزی ملت ما در خواب هم این پیشرفتها را نمیدید، تحقق پیدا کرده و به شکل قاعده درآمده است.

 من چند تا از این خصوصیات و پدیده‌هائی را که در آنجا مشاهده کردم، به شما عرض میکنم. در درجه‌ی اول، روحیه و فکر جهادىِ حاکم بر مجموعه بود. آن مجموعه‌ی دانشمندان با روحیه‌ی جهادی کار میکردند؛ مثل اینکه دارند جهاد میکنند، مثل اینکه در جبهه‌ی جهاد فیسبیل‌اللّه‌اند. فرق میکند اینکه کسی برای پول، برای مقام، برای شهرت یا فقط برای خود علم کار کند؛ یا نه، به عنوان جهاد فی سبیل‌اللّه کار کند، در راه خدا تلاش کند. این روحیه، حاکم بر این مجموعه و مجموعه‌های علمی ماست؛ این خیلی ارزش دارد.

 خصوصیت دوم این بود که من دیدم این دانشمندان ما این تحریمهائی را که بر ملت ما تحمیل کرده‌اند، فرصت میدانند. در خلال این بازدید مفصلِ طولانیای که داشتیم، چند نفر به من گفتند الحمدللَّه که ما را تحریم کردند! ما به خودمان آمدیم، به خودمان پرداختیم، از درون جوشیدیم. این روحیه‌ی احساس فرصت بودن تحریم دشمنان، خیلی باارزش است. لذا ساخت داخلی را جدی گرفتند، به جوانها میدان دادند، به ابتکارات و خلاقیتها میدان دادند و همین طور مرتب کار دارد پیش میرود؛ مثل چشمه‌ی جوشانی دارد کار میجوشد.

 خصوصیت سومی که من در اینها دیدم، اعتماد به نفس بالاست. بعضی از بخشهای صنعت نفت هست که صرفاً در انحصار سه چهار تا کشور در دنیاست؛ اجازه نمیدهند کس دیگری در حریم این صنایع و فناوریها وارد شود. کشور ما هم در طول این سالهای طولانی، در زمینه‌ی اینگونه کارهای پیچیده و مهم، همیشه از آنها خواسته، از آنها گرفته، به آنها پول پرداخته. من دیدم اینها همت گماشته‌اند و میگویند ما میتوانیم، خودمان میکنیم، خودمان میسازیم. این اعتماد به نفس برای یک ملت، برای دانشمندان یک ملت، برای جوانان یک ملت، خیلی باارزش است.

 خصوصیت دیگر، جوانگرائی است. کار دست جوانهاست، سررشته‌ی امور دست جوانهاست. جوان مرکز نوآوری است، مرکز خلاقیت و ابتکار است.

 خصوصیت دیگر، ارتباط صنعت با دانشگاه است؛ که این از آرزوهای دیرینه‌ی بنده است. همیشه به مسئولان گوناگونِ بخشهای مرتبط دولتهای گذشته سفارش میکردم که سعی کنید بین صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار کنید. خوشبختانه در اینجا دیدم که این ارتباط برقرار شده است. البته این باید عمومیت پیدا کند و همه‌ی صنایع ما با دانشگاه‌ها مرتبط شوند، به دانشگاه‌ها متصل شوند؛ هم دانش ما رشد میکند، هم صنعت ما رشد میکند. این خصوصیات را من در آنجا دیدم، اما اینها مخصوص این مرکز علمی و فناوری نفت نیست؛ این را در بازدیدهای دیگر هم مشاهده کردم. این نشان‌دهنده‌ی این است که در کشور قاعده بر این جاری است؛ حرکت، چنین حرکتی است.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشکر از مسئولین سایت که همواره بدنبال بیان حقایق صنعت نفت هستند باید عرض کرد که:
از کوزه همان برون تراود که در اوست.
آقای وزیر دو دوره است که روسای پژوهشگاه بدلیل لابیهای سیاسی از دانشگاه انتخاب میشوند.و در این مهم هیچ تفاوتی بین دولت احمدی نژاد و دولت روحانی وجود ندارد. چون در دولت احمدی نژاد، دکتر حدادی از دانشگاه امیرکبیر و در دولت روحانی، دکتر کاتوزیان از دانشگاه امیرکبیر انتخاب شدند. تنها قرابت این عزیزان با نفت، نزدیکی ساختمان دانشگاه امیرکبیر با ساختمان وزارت نفت است. ولی هیچیک از آنها شناختی از نفت نداشتند. در همه دنیا روسای مراکز تحقیقات از میان افراد کارکشته و صنعتی انتخاب میشوند. و لااقل در این انتصابها سیاست را چاشنی نمیکنند. ولی واقعا شما چه کردید.اقای کاتوزیان هم خودش الانه خسته شده و هیچ سند یا تعهدی را امضا نمیکند. تاریخ نشان داده که افراد دانشگاهی عملکرد مثبتی در مدیریت پژوهشگاه نداشته اند. امید آنکه در دور جدید ، بزرگترین مرکز تحقیقاتی نفت قربانی لابیهای سیاسی و بده بستانهای مربوطه قرار نگیرد
حسن
Iran, Islamic Republic of
"هیچ صیادی در جوی حقیری که به گودالی می ریزد مرواریدی صید نخواهد کرد -ف.ف" تاکتیک روشنفکر غرب زده که کلاه مدیریت وزارت نفت بر سرش رفته این است. یک چلمنگ بگذارد جای یک مدیر دلسوز و متخصص (و بقول ما میهن دوست) سه سال بعد تقه اش که درآمد , آن را درو می کند. علف هرزه است. با نصب آن نماینده سیاس ایران خودرو که هر هفته متناسب با نرخ زد و بند در مجلس روی عوض می کرد و رسانه هاش هست, می شد فهمید تاکتیک همین است.
البته پژوهشگاه استثنا هم هست. از بعد از مهندس قاضی روی خوش ندید. به دام پوک مغزی مثل دکتر م. افتاد. بعد هم لات امیر کبیر دکتر ح. و آنها که هستند می دانند این آخری ها پژوهشگاه شد حیات خلوت انستیتو نفت و داره ودسته دکتر و.
اما آنچه اهمیت دارد و قابل توجه است چرا یک نفر وزیر بازی خودش را بهم می ریزد!!؟ ابتکار به خرج می دهد چند سال بعد همان را بهم می ریزد. در مورد عسلویه, در مورد موسسه انرژی, در مورد سوآپ, در مورد پارس شمالی, .... چرا؟ آیا این تناقض آشکار یک استراتژیک است یا تناقض بزرگی است که "روشنفکر مسول" به آن رسیده است. آیا مسخ سیاست های غرب می شود یا متوجه برخی ضعف ها در داخل .؟ و سرخورده شدن بقیه قضایا.
جایی گفتن و نوشتن ایرانی ها نمی توانند برای درآمدهای نفتی بیشتر از سالی 25 میلیارد دلار "برنامه ریزی" نمایند. قواره سازمان برنامه و بودجه همین قدر است. یعنی معلوماتی که از غرب به سمت ما می آید این پرتوها مارا کوتوله کرده است و ژاپنی ها را یلند قامت. چرا؟ آیا فیلسوف غرب از ابن سینا جدید می ترسد, آیا نظریه پردازان بلند آوازه غربی از ملاصدرای جدید می هراسند؟ آیا دولتمردان غربی از مصدق جدید می ترسند؟ آیا جامعه شناسان تنگ نظر و برژینسکی ها , گوباچف ها, ... از نظریه و الگوی جدید "حکومت ایرانی" وحشت دارد؟
جایگاه روشنفکری که مدام سر در کانال های مجازی تلفن همراه دارد و بدون تحمل فوروارد می کند یا کانال های ماهواره ای و البته یک تکه کاغذ مدرک هم در دست دارد کجاست؟
پژوهشگر پر افتخار و شجاع
Iran, Islamic Republic of
مدتي قبل كه مطلب مشابهي از قول وزير در مورد دانشگاه نفت در همين سايت درج شده بود، بنده مطلبي در ذيل آن نوشتم به اين مضمون: «بساز بفروش ها براي آنكه باغي را ويران كنند و به جاي آن برجي بنا كنند، اول مدتي به آن باغ آب نمي دهند تا خشك شود بعد به مرور نيت پليد خود را عملي مي كنند»
بر اساس همين سياست كثيف، چند سالي است كه بر اساس يك دستور نانوشته مديران زير مجموعه هاي وزارت نفت بر خلاف روندهاي كارشناسي موجود در بدنه صنعت (انتشار RFP از سوي متقاضي، ارائه پروپوزال از سوي پژوهشگاه و اخذ موافقت فني كارشناسان)، جلوي واگذاري پروژه ها به پژوهشگاه را گرفته اند و با مهارتي مثال زدني پژوهشگاه را سر مي دوانند. هر چند به لطف خدا در همين مدت چند پروژه بسيار بزرگ (مگا پروژه) از سوي متقاضيان غير نفتي و حتي غير ايراني به پژوهشگاه محول شد و به رغم بدخواهان، همگي با موفقيت كامل انجام شد. (وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ)
از سوي ديگر اخيرا وزارت نفت براي تضعيف بيشتر پژوهشگاه اقدام به تاسيس انستيتوهاي متعدد دانشگاهي كرد تا به آنها ماموريت دهد بر روي فناوري هاي مورد نياز صنعت نفت كار كنند. در حاليكه پژوهشگاه سالها بر روي اين فناوريها كار عميق و گسترده انجام داده بود و براي صنعتي سازي نتايج خود تنها منتظر اعتماد و عزم وزارت نفت بود. جالب تر اينكه همان دانشگاه هايي كه به اصطلاح مجوز انستيتوهاي كذايي به آنها واگذار شده چون از كارهاي قبلي پژوهشگاه و وجود سامانه هاي آزمايشگاهي و پايلوتي مربوطه در پژوهشگاه مطلع مي شوند ناچار به سراغ پژوهشگاه مي آيند تا دوباره با هم چرخ را اختراع كنيم.......!!!!!
در ضمن ما كاركنان پژوهشگاه به خوبي از دشمني ديرينه برخي از همكاران خود در ساير مجموعه هاي نفت با خبر هستيم. دشمني اي كه ريشه در برخي حسادت ها دارد. حسادت به اينكه چرا شما در تهران هستيد... چرا شما .... و ... داريد. ولي با اين وجود بنده به عنوان يك برادر كوچكتر به همه اين عزيزان عرض مي كنم كه بالاترين خواسته ما در پژوهشگاه اين است كه مشكلات و نيازهاي صنعت نفت را با كمك خود همكاران صنعت رفع نماييم. ديروز نوبت دانشگاه بود امروز نوبت پژوهشگاه است و اگر متحد نباشيم فردا نوبت بخش بخش صنعت خواهد شد. پس بياييد با هم باشيم و نگذاريم يكي يكي شكسته شويم.
علی
Romania
متاسفانه وزیر با این اظهارات نشان داد که نه پژوهشگاه را می شناسد، نه پژوهش را و نه اینکه اصلا اعتقادی به اقتصاد مقاومتی دارد و نهایتا اینکه نظر مقام معظم رهبری در خصوص پژوهشگاه را نیز قبول ندارد. ایشان باید مطالبات خود را از پژوهشگاه بخواهد و خط مشی آن را روشن کند نه اینکه صورت مساله را پاک و از انجام وظیفه شانه خالی کند. پژوهشگاه در سالهای اخیر اتفاقا خروجی های مناسبی داشته است هرچند که از طرف وزیر مورد بی لطفی زیادی قرار گرفته است.
محمود
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض ارادت به دست اندرکاران سایت دوست داشتنی عصرنفت.
نکته قابل توجه اینست که: ستاد اقتصاد مقاومتی تمامی برنامه های خود را براساس فعالیتهای دانش بنیان برنامه ریزی کرده. حالا وزارت نفت بدنبال تعطیلی آنست.
ا.-ز
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالي
البته از وزيري كه هميشه نگاهش به خارج از كشور و اجانب بوده است بيشتر از اين انتظار نمي رود. اي كاش در مملكت ما يك نهادي بود تا صحه و سقم اينگونه سخنان را بررسي مي كرد.
واقيت آنست كه البته پژوهشگاه خالي از اشكال نيست و نياز به اصلاح دارد. اما ذكر چند نكته لازمست:
1- اگر ايرادي وارد است اولين شخصي كه بايد پاسخگو باشد خود شخص شيخ الوزرا است. زيرا ايشان مدت دوازده سال وزير نفن بوده اند و رييس پژوهشگاه توسط ايشان انتخاب و منصوب شده وزير نظر ايشان كار مي كنند.
2- جناب وزير در اين مد ت دوازده سال وزارت جنابعالي براي پژوهشگاه چكار كرديد. آيا سياست كاري خاصي را ابلاع كرديد؟ ايا توجه خاصي شد؟ ايا بودجه خاصي تخصيص داده شد؟ ايا پروژه و يا برنامه اي داده شد؟ خير هرگز
3- برخلاف صحبتها، ايشان اصلا به پژوهش اعتقاد ندارند. در مدت دوازده سال وزارت تنها دوبار از پژوهشگاه بازديد داشته اند.
4- چنانچه واقعاً اعتقا به دانشگاه و بخض خصوصي هست لطفا بگوييد چه كمك و حمايتي از ايشان كرده ايد.

به نظر بنده با توجه به وضعيت حمايت و پشتيباني كه از پژوهشگاه شده است نه تنها عملكرد بد نبوده است بلكه خوب هم بوده است. اين صحبتهاي وزير هم صرفا جنبه سياسي دارد و ايشان حتما برنامه دارند كه در تحقيق و توسعه را كاملا ببندند و مانند بقيه كارها سراخ خارجي ها بروند اين حرفها هم پيش درآمدي براي تسهيل كارها و برنامه هاي آتي ايشان است.
Iran, Islamic Republic of
وزیری که اینگونه پژوهشگاه را در سخنرانی ها خار و خفیف می کند دیگر از بقیه چه انتظاری هست.
پژوهشگاه مظلوم واقع شده و هرکسی از راه میرسد آن را می کوبد
اگر واقعاپژوهشگاه هیچ فایده ای ندارد پس دلیل هزینه برای انتقال از ری به المپیک و جذب صدها پژوهشگر چه بوده است
بخش اعظم توسعه پژوهشگاه در زمان خود مهندس زنگنه و بوسیله منتصبان ایشان انجام شده است
پس ایشان اول باید خود را محکوم کند نه پژوهشگاه را
Iran, Islamic Republic of
وزارت نفت پژوهشگاه را برای رفع نیازهای تکنولوژیک خود تاسیس کرده است. بنابراین وظیفه سپردن و تعریف کار و فعالیت برعهده نهاد بالادست و سیاستگذار است. عجبا که متهم بر جای شاکی نشسته است.
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای زنگنه امیدواریم تمام مشکلات شما با انحلال این مرکز حل شود .
امیدوارم شما هیچ قصد وغرض از انجام موضوع نداشته باشید بلکه هدف شما تسهیل در خرید ورود تکنولوژی سود آور و پر از پورسانت با وجود افراد نا آشنا در علوم روز صنعت نفت می باشد .البته موضوعی که بحث اینجا است که جنابعالی رییس اقای کاتوزیان هستید با یک حکم ایشان بر کنار می کنید این هم هوجیگری در مطبوعات برای چیست؟
Iran, Islamic Republic of
آیا بزرگترین ماموریت زنگنه در دولت یازدهم تعطیلی دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت است؟؟؟به نظر شما چرا با جنگ رسانه ای وارد این موضوع شده اند ؟ مگر نه این است که ایشان با یک حکم همانند انحلال شرکت کالا و صادرات گاز می تواند کار تمام کنند پس این همه پیغام وپیش غام ها برای چیست؟ نکند خدای نکرده شیخ الوزرا می ترسند؟
Iran, Islamic Republic of
نتیجه عملکرد مدیریت سیاسی و کسی که یک روز کار اجرایی نکرده همین است، هم رییس ناراضی است و هم پرسنل. البته بده بستانهای سیاسی آقای وزیر در انتصاب یک مدیر سیاسی نباید فراموش شود. آقای کاتوزیان نه توانسته رضایت وزیر را جلب کند، و نه رضایت پرسنل را، و نه متاسفانه ارتباط خوبی با بدنه نفت برقرار کرده. نتیجه چهار سال مدیریت ایشان عدم رضایت وزیر، عدم رضایت پرسنل، عدم رضایت بدنه نفت و البته بیش از یکصد جابجایی در مجموعه ای حدود 500 نفره. و متاسفانه این دور جاریست، مرکزی با پتانسیل های بسیار بالا، آمیخته ای از دانشمندان جوان و با تجربه، مهره سوخته سیاست بازی می شود و در نهایت، پرسنل می سوزند و آقای نامدیر می رود در جای دیگر تا نامدیریتی کند. افسوس. جناب وزیر، ای کاش می توانستید کمتر سیاست بازی کنید.