۲
کسی به فکر آینده نفت نیست

نابودی نفت در همین حوالی

این افراد دچار بد شانسی مزمنی شده‌اند؛ نه نماینده مجلس هستند٬ نه فرزند نماینده مجلس هستند و نه افتخار شاگردی وزیر نفت را کسب کرده‌اند که اگر یکی از این امتیازات را داشتند بطور قطع در وزارت نفت استخدام می‌شدند. آن‌ها با بی مهری مطلق مواجه شده‌اند.
نابودی نفت در همین حوالی
ميزنفت/ بیش از دو هفته از تحصن دانشجویان دانشگاه صنعت نفت می‌گذرد و مسئولان وزارت نفت پس از تماس تلفنی با اولیای دانشجویان و تهدید آن‌ها٬ پس از ارسال پیامک و ایمیل‌های مختلف برای آن‌ها٬ تصمیم گرفتند دانشکده نفت آبادان را تعطیل کنند. دانشجویان را به دانشگاه راه ندادند و آب و برق و گاز را روی آن‌ها قطع کردند تا دانشجویان روی زمین سرد٬ شب را به صبح برسانند. عده‌ای هم در تهران و روبروی وزارت نفت دست به تحصن زدند که متاسفانه با آب پاش سعی شد آن‌ها را متفرق کنند.

دانشگاه صنعت نفت دومین دانشگاه کشور از نظر قدمت دومین دانشگاه کشور است و از دیرباز تا کنون وظیفه تربیت نیروهای نفت را بر عهده داشته است. این دانشگاه هر ساله پذیرای رتبه‌های دو رقمی کشور در بخش‌های مختلف بوده است و با ارائه بورسیه‌های تحصیلی به آن‌ها آموزششان را در پیش گرفته است. در نهایت و با توجه به شاخص معدل٬ فارغ التحصیلان به چند گروه تقسیم می‌شوند که گروه الف یا ممتازان با پشت سر گذاشتن مراحل طب صنعتی و مصاحبه و گزینش جذب وزارت نفت می‌شدند.

با توجه به آنکه دردفترچه کنکور قید شده است اولویت استخدام با فارغ التحصیلان این دانشگاه است٬ اما وزارت نفت در دوره جدید زیر همه تعهدات خود زده و حق این فارغ التحصیلان و دانشجویان را پایمال کرده است. نخبگانی که از سراسر ایران خود را به آبادان رسانده و در شرایط سخت به تحصیل مشغول بوده‌اند به واسطه چنین امتیازی تصمیم به انتخاب دانشگاه صنعت نفت گرفتند اما وزارت نفت بطور کلی همه چیز را کتمان می‌کند حتی با وجود رای دیوان عدالت اداری که به وزارت نفت تکلیف کرده است حق اسخدام در مرحله نخست با فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه صنعت نفت است.

افرادی که با پول نفت آموزش دیده‌اند٬ از امکانات نفت برخوردار بوده‌اند و تعصبی خاص به صنعت نفت دارند مورد بی مهری وزارت نفت قرار گرفته‌اند  تا به جای آن‌ها٬ نمایندگان سابق و فعلی مجلس و شاگردان دانشگاهی وزیر نفت به استخدام نفت در بیایند آن هم با رشته‌های رنگارنگ. بیش از 40 نماینده سابق و فعلی مجلس شورای اسلامی در نفت استخدام شده‌اند و وقتی در مجلس از وزیر نفت سوال شد چرا نمایندگان را استخدام می‌کند٬ شنیده شد که عدم استخدام نمایندگان یعنی فساد! وزیر نفت در جلسه رای اعتماد خود از استخدام نمایندگان دفاع کرد و چند لحظه بعد فریاد «احسنت احسنت» نمایندگان شنیده شد. شاید به همین دلیل باشد که اوج انفعال مجلس در ظلمی که به فارغ التحصیلان نفتی می‌شود٬ طبیعی شده است.

به هر حال حضور نمایندگان مجلس با مدارک تحصیلی٬ فقه و تاریخ و معماری  و شیعه شناسی در وزارت نفت٬ جای فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و مورد نیاز نفت را گرفته است و کسی هم حاضر نیست به درد آن‌ها رسیدگی کند. فرزندان کشورمان که نه «پشتی» دارند و نه «مشتی»٬ فدای سیاسی بازی‌های وزارت نفت در استخدام شده‌اند و متاسفانه کک کسی هم نمی‌گزد؛ نه مجلس و نه دولت و نه نهادهای دیگر.
این افراد دچار بد شانسی مزمنی شده‌اند؛ نه نماینده مجلس هستند٬ نه فرزند نماینده مجلس هستند و نه افتخار شاگردی وزیر نفت را کسب کرده‌اند که اگر یکی از این امتیازات را داشتند بطور قطع در وزارت نفت استخدام می‌شدند. آن‌ها با بی مهری مطلق مواجه شده‌اند و برای رسیدن به حق خود٬ روی سیمان‌ها و سنگفرش‌های خیابان حافظ می‌خوابند تا شاید کسی برای آن‌ها قدمی بردارد.
بگذریم که وزارت نفت به دلیل سیاست‌هایی که طی ۵ سال گذشته داشته است٬ با این تجمعات کنار آمده و به هیچ عنوان حاضر نیست از موضع خود کوتاه بیاید ولی کسانی که امروز مصلحت را در سکوت می‌دانند٬ به گذشته و آینده هم نگاهی بیاندازند. به یاد بیاورند که وقتی مهندس زنگنه در دور نخست وزارت خود آموزشگاه‌های فنی را تعطیل کرد٬ بودند کسانی که سکوت کردند و تبعات سکوتشان این شد که بزرگترین مشکل صنعت نفت٬ نبود تکنسین در واحدهای عملیاتی است.
دانشجویانی که امروز دست به تحصن زده اند و شبانه روی آن‌ها آب پاشیده می‌شود٬ فرزندان همین مردم هستند٬ فرزندان همین کشور هستند که تنها حقشان را می‌خواهند. آن‌ها چیزی برای از «دست دادن» ندارند ٬ در این وانفسا بزرگترین متضرر صنعت نفت خواهد بود که فدای لجاجت‌های شخصی و سیاسی کاری می‌شود. برای توجیه این لجاجت٬ آن‌ها را کم سواد و با معدل‌های 12 و 13 می‌خوانند و رسما تحقیرشان می‌کنند.
این دانشجویان و فارغ التحصیلان «له» می‌شوند تا دانشگاه صنعت نفت یکی از مهمترین نهادهای آموزشی کشور نابود شود. وزیر نفت اعتقادی به این دانشگاه ندارد و با تاسیس دانشکده‌های نفتی در کرمانشاه و خوزستان کمر همت به نابودی این دانشگاه بسته است. اگر دلسوزان نفت امروز صدای در نیاروند٬ فردا روزی خود قربانی برنامه‌های خاص وزارت نفت می‌شوند. به قول قباد فخیمی عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت در دوران پهلوی٬ برای اضمحلال صنعت نفت ایران نیازی به بمباران و جنگ نیست٬ کافی است دانشگاه صنعت نفت را تعطیل کنند
 
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 19692
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *